Moreelsebrug verschijnt

In Nieuws door HB7 Reacties

[update 23-12] Er was weinig wind, dus Colijn nam vandaag de kans waar om een groot deel aan de brug toe te voegen. Een 123 ton wegend stuk verbindt nu twee sets poten boven het busstation. Merk op hoe rank en glad de brug oogt, de las is nauwelijks zichtbaar. Foto’s toegevoegd, met dank aan PV.

Vandaag (22-12) werd het eerste brugdeel van de Moreelsebrug op zijn plaats gehesen. Naast het ‘openen’ van de singel het tweede wapenfeit uit het stationsgebied dat op het randje van 2015 feestelijk wordt gememoreerd. De gemeente maakte er een pers-uitje van en BU was op de bouwplaats van aannemer Colijn van de partij om wat beelden te schieten. Na een inleidend woord van wethouder Victor Everhardt en een toelichting van projectleider Cees de Vries van ProRail, werd naar buiten gegaan om het schouwspel van dichtbij te zien. Door de sterke wind duurde het vrij lang voordat het 20 ton wegende, twaalf meter lange brugdeel op zijn plek lag. Note bene de rode stempels, die voor stabiliteit in lengterichting moeten zorgen totdat het tussenliggende, verbindende deel is geplaatst. Na een uur werd de tocht naar binnen aanvaard voor koffie en verwarming.
In het weekend van 23 op 24 januari zal het deel boven de sporen 15 tot en met 21 worden geplaatst. Dan is het werk aan de westzijde gedaan en richt Colijn een bouwplaats in aan binnenstadzijde, bij het oude busstation-oost. Dit kan niet eerder dan na juli 2016. Men verwacht in week 43, dus oktober 2016, het gedeelte boven de sporen 4 tot en met 14 te kunnen plaatsen. Daarna kunnen de bakken met de bomen worden ingehesen en is de brug compleet. Opening zal dan niet lang meer lang op zich laten wachten. De brug zal dan ongeveer vier jaar later dan oorspronkelijk voorzien in gebruik gaan.
Hieronder wat beelden van onze correspondent ter plaatse, aangevuld met foto’s van de nieuwe entree van het station aan Stationsplein-West, bouwdeel 6 en een stuk van Stationsplein Oost boven de HOV-baan – de laatste twee vanuit de lucht.

(Met dank aan PV.)

Reacties

  1. Dirk

    “Dan is het werk aan de westzijde gedaan en richt Colijn een bouwplaats in aan binnenstadzijde, bij het oude busstation-oost. Dit kan niet eerder dan na juli 2016. Men verwacht in week 43, dus oktober 2016, het gedeelte boven de sporen 4 tot en met 14 te kunnen plaatsen. Daarna kunnen de bakken met de bomen worden ingehesen en is de brug compleet. ”

    Enig idee waarom er niet eerder begonnen kan worden? Mooi om te zien dat ze relatief snel een brug aan de westkant kunnen bouwen. Het voelt niet lekker dat ze niet gewoon door kunnen pakken met de oostzijde (maar er zal vast een goede reden voor zijn).

  2. ralph

    Ik denk omdat ze dan de bouwplaats moeten inrichten op het busstation, en die komt pas in juli vrij (als het busstation naar de andere kant van het NS-station gaat).

    Mijn vraag zou dus eerder zijn, waarom hebben ze niet gewacht tot juni, dan had alles achter elkaar uitgevoerd kunnen worden?

    1. Utrechter

      Mijn eigen inschatting: de bussen die van de centrumzijde naar de jaarbeurszijde komen moeten straks natuurlijk geen hinder ondervinden. Met andere woorden: de werkzaamheden aan de Jaarbeurszijde moeten echt ruim van te voren af zijn voordat het in juli een bussenheksenketel wordt in het nieuwe Jaarbeurszijde-busstation, in juni de Rabo-kant doen is vragen om grote problemen bij onverwachte tegenvallers. De busperrons van het nieuwe busstation hebben nog niet hun definitieve lengte (dit moet bij de verhuizing af zijn) en ook bij de bouw van de nieuwe fietsenstalling tussen ‘Knoop’ , Rabo en Beatrixgebouw, en de verbouw van de Generaal Knoopkazerne wil men graag aan de slag. Dus hoe eerder de bouw van de brug aan de Rabo-kant af is hoe makkelijker het plannen is voor de overige bouwers aldaar. But correct me if Í’m wrong….

      1. Auteur
        HB

        Ik wilde zojuist iets antwoorden van gelijke strekking. Het heeft idd te maken hebben met de bouw van het forum-zuid, de fietsenstalling en de herontwikkeling van het Knoop-kantoorcomplex. Daar worden nu stappen gezet. En de Moreelsebrug heeft ook nog een flinke aanlanding tussen Knoop en Rabo om te realiseren.

  3. Iemand

    Bovendien: de delen boven het spoor moeten, zo schat ik in, geplaatst worden als er geen treinen rijden en men gaat niet het hele station een weekend sluiten (vervangend busvervoer zou dan denk ik niet te regelen zijn; als de bussen al te huren zijn, dan nog zou de logistiek een nachtmerrie zijn).

    Daarnaast probeert men het aantal treinvrije periodes te minimaliseren door werkzaamheden te combineren. Het kan best zijn dat ProRail gezegd heeft dat men voor dat tweede deel maar een paar maanden moet wachten omdat men in week 43 (herfstvakantie?) iets aan de sporen gaat doen.

      1. Iemand

        Ik werk niet bij ProRail/NS en ben geen veiligheidsexpert, maar de brug is ongeveer tien meter breed en de bomen zeven meter hoog. Het lijkt me daarom dat die bomen wel over het brugdek aangevoerd kunnen worden terwijl er treinverkeer is. Bovendien: als er zo’n boom naar beneden zou vallen zal de stremming zowel minder sporen treffen als korter duren dan wanneer er een brugdek naar beneden valt, of plaatsing daarvan uitloopt.

        Ik zou daarom een stevige vorkheftruck op de brug tillen aan de Jaarbeurszijde, de bomen daar één voor één midden op de brug zetten en met de heftruck naar hun plaats rijden, beginnend met de eerste boom aan de centrumzijde.

        Over minder dan een jaar weten we meer.

        Prettige jaarwisseling.

Laat een reactie achter op ralph Reactie annuleren