Nieuwe busstation en viaduct in gebruik

In Nieuws door Berend Schotanus22 Reacties

Vandaag is een deel van de definitieve HOV-route in het stationsgebied in gebruik genomen. De route loopt van het Smakkelaarsveld via de Leidseveertunnel en het viaduct over de Van Sijpesteijnkade naar busstation Jaarbeurszijde. De ingebruikname gebeurt gelijktijdig met de invoering van een nieuwe dienstregeling, waarbij geprofiteerd wordt van het feit dat de Leidseveertunnel weer voor het busverkeer beschikbaar is. Tevens wordt busstation Jaarbeurszijde heringericht, waarbij het busperron onder de terminal in gebruik wordt genomen. Afgelopen weekend mocht BU een stukje meerijden op de eerste busrit.

Hoogtepunt van het nieuwe deel is zonder twijfel het viaduct over de Van Sijpesteijnkade en de toekomstig bevaarbare Leidse Rijn. Het viaduct ligt er wat slordig bij, want diverse afbouwwerkzaamheden moeten nog plaats vinden, maar het is berijdbaar. De route kent steile hellingen en krappe bogen waardoor het geheel iets van een achtbaan heeft. Chauffeurs worden dan ook geacht niet harder dan 30 km/uur te rijden. Toch betekent de nieuwe route voor veel reizigers een reistijdverbetering. De baan sluit rechtstreeks aan op Graadt van Roggeweg en Vleutenseweg, zodat bussen niet meer via de Croeselaan om het Beatrixgebouw heen hoeven te rijden. Dat kan voor lijnen 19, 28, 37, 38 en 39 zomaar vijf minuten schelen.

Het zuidelijk deel van busstation Jaarbeurszijde was tijdens de bezichtiging een grote zandbak en wij hielden ons hart vast of het zou lukken dat op tijd weer in bedrijf te krijgen.

De volgende grote stap volgt in juli, dan wordt het bestaande busstation aan de centrumzijde ontmanteld om plaats te maken voor de bouw van een nieuw tramstation en het daar boven gelegen Zuidgebouw (Het Platform). Iets noordelijker, onder de terminal wordt dan een nieuw busperron geopend, in aansluiting op de in februari te openen HOV-baan langs spoor 1. Maar dit busperron heeft slechts beperkte capaciteit, van de stadsbussen kunnen alleen lijn 2 en 28 hier terecht. Alle andere bussen zullen aan Jaarbeurszijde halteren.

Onderstaande foto’s zijn van afgelopen week en weekend. Je ziet onder andere ook takelwerkzaamheden voor de Moreelsebrug. (Dank aan onze correspondenten PV en BS)

 

Reacties

  1. Apostle

    De tekst is niet geheel correct, in februari gaat de nieuwe busbaan langs spoor 1 wel open maar de rest van de bussen gaat pas in juli naar de Jaarbeurszijde. Of is de planning weer gewijzigd? In principe zou het mogelijk moeten zijn om het 2e deel van het nieuwe busstation aan de Jaarbeurszijde in februari op te leveren. Als je ziet wat ze in één weekend kunnen doen…

  2. TP

    Misschien niet helemaal on topic, maar aan op het Smakkelaarsveld vraag ik me af of dat het fietspad en de Leidsche Rijn onder het nieuwe bus/tramtrace gaan passen. Lijkt allemaal te laag en smal, maar misschien is dat vertekend. Weet iemand hoe dat zit?

    1. HB

      Het viaduct aan de westzijde heeft een grote doorrijhoogte (4 m oid) ivm nood- en hulpdiensten die op de perrons van het station moeten kunnen komen. De oostzijde heeft die eis niet. Die is waarschijnlijk net zo hoog als de huidige Sijpesteijntunnel, want hoger is niet nuttig en voor de trams zelfs lastig.

  3. Atilla Vigh

    @TP dat vond ik ook al toen ze bezig gingen daar. Anders kom je uit de Sijpesteintunnel met je fietsje en moet of heel diep afdalen? Of alles wordt lager gemaakt (beginnend in de Sijpesteintunnel. Dat laatste lijkt mij niet (daar is geen geld voor).

  4. Remco

    Het HOV viaduct ligt er idd nogal slordig bij. Vreemd dat het zo al is vrijgegeven gelet op het gedoe destijds bij de in gebruik stelling van de fly-over 24 oktober plein.

    Er is heel hard gewerkt, dat mag gezegd worden. Maar het gebied is nu toch wel heel rommelig.

    De doorvaarhoogte Leischrijn wordt als het goed is 2,5 meter (ooit). Dan moet er ook genoeg ruimte zijn voor de fietsers. De inzet voor een bevaarbare Leidse Rijn, die sinds begin deze eeuw ook in alle plannen is opgenomen, gaat uit van een vaardiepte minimaal 1.60 m, breedte minimaal 4 m en doorvaar-hoogte minimaal 2.30 m . Dat is de doorvaar-hoogte in de Van Sijpesteijntunnel onder de NS-sporen. Ben benieuwd wanneer we onder HOV Smakkelaarsveld door kunnen fietsen. Lijkt nu onveilig.

    1. Auteur
      Berend Schotanus

      Een van de vragen die ik op de persbijeenkomst ook kwijt kon is: hoe moet ik dat nou voor me zien, een bevaarbare Leidse Rijn onder de NS-sporen. Ik heb niet een “officieel” antwoord maar begrijp nu wel wat de denkrichting is.
      Binnen de omgrenzingen van de huidige tunnel denkt men het zo in te kunnen richten dat boten in één richting kunnen passeren, er zou dan een verkeersregeling gemaakt moeten worden om de richtingen om en om te laten gaan. De hoogte van de sporen en dus ook van de tunnel ligt vast, meer dan nu gaat het niet worden. Wel hoopt men in een (verre?) toekomst nog eens een beroep op ProRail te kunnen doen om bij onderhoud aan het emplacement de tunnel iets breder te maken.
      Als ik kijk naar de “badkuip” die nu naast het fietspad ligt… aan de ene kant kun je sceptisch zijn. Maar aan de andere kant, misschien dat het ook wel heel spectaculair is om daar naast een passerende rondvaartboot te fietsen?

  5. Jeroen

    Ik fiets regelmatig van het Jaarbeursplein naar het centrum en de leefomgeving rondom de Seijpensteinkade wordt er echt niet beter op met al die fly-overs en tunnels. Het wordt letterlijk een betonjungle daar waar het stukje bebouwing dat er nog staat of de nieuwbouw daar tussen viaduct en spoor staat ingepropt. Dan meteen na de tunnel weer een betonnen HOV-viaduct. Volgens mij is daar allemaal helemaal niet zo goed over nagedacht.

  6. Atilla Vigh

    Voor de geïnteresseerden, ik ben er nu achter hoe dat zit met de bussen die voorheen achter het Beatrixtheater het Jaarbeursplein opschieten. Dat kan nu niet meer, daar het Jaarbeursplein een voetgangers en fietsers gebied wordt en er voor zover ik begrijp geen auto’s of ander snelverkeer meer over heen gaat. De bussen die de Graadt van Roggenweg op moeten, gaan nu achter het busstation de hoek om langs de tramhalte. Ik heb daar vandaag (op een zondag) staan kijken, maar dat is geen werkbare situatie op den duur. Zeker niet in de spits. De enig andere route die ze ooit zouden kunnen rijden is toch weer achter het Beatrixtheater langs en dan via de van Zeijstweg richting de Weg der Verenigde Naties. Maar dan vervalt de halt op de Graadt van Roggenweg. Ben benieuwd wat het gaat worden?

    1. Auteur
      Berend Schotanus

      Omdat het tramstation aan het Jaarbeursplein nu eindpunt is voor de trams uit Nieuwegein / IJsselstein moeten de bussen om het tramstation heen rijden. In de definitieve situatie, d.w.z. als nieuwe lagevloertrams zijn aangeschaft en alle haltes hier op zijn aangepast, zal deze halte een doorgangshalte worden. Op dat moment kunnen bussen dezelfde route gebruiken als de trams, dus door en niet langs de halte. (Of ze eraan ook zullen halteren weet ik niet)
      Daarnaast is er een compleet nieuwe HOV-baan in voorbereiding via Overste den Oudenlaan en Koningin Wilhelminalaan naar de Prins Claus brug en Papenburg. Als deze klaar is, dan zal een groot aantal lijnen deze route gaan volgen. In Papenburg zou dan een busknoop moeten ontstaan waar je makkelijk kunt overstappen, zodat je niet meer via Centraal Station hoeft te reizen als je bijvoorbeeld van Leidse Rijn naar Vianen gaat.

  7. Atilla Vigh

    Overigens nog een bijzondere “architectonische” streek. Perron D heeft maar liefst twee roltrappen, twee gewone trappen en een lift. Perron C (de meest buitenste) heeft nu nog maar een roltrap, een lift en er zal wel een gewone trap komen waar je vroeger over die blauwe stellage liep. Ik snap wel dat de stationshal niet de ruimte heeft om op dezelfde hoogte nog een roltrap als gewone trap voor perron C te realiseren, omdat de trapgaten daarvoor precies bij de ingang de stationshal zouden komen te liggen, maar voor een perron met een uiteindelijke lengte van ruim 400 meter, zijn 2 trappen toch wel karig.

    1. Utrechter

      Volgens mij zit het probleem niet zo zeer boven in de stationshal maar meer bij het busperron beneden. Busperron C moet aan het noorden korter zijn omdat bussen daar diverse draaien moeten kunnen maken.

      Op deze pagina kun het mooi zien op de tweede foto waar horizontaal naar toe moet ‘scrollen’. Op de eerste foto zie je perrron D waar wel ruimte is voor de noordelijke toegangen.
      http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1413521/bussen-in-utrecht-rijden-volgens-nieuwe-dienstregeling.html

      Als het forum er is kunnen ze nog altijd de nieuwe ingang aan de westzijde iets opschuiven, als het probleem alleen boven zou zitten. Aan de oostzijde kom je vanuit HC ook bij de noordelijke trappen en roltrappenpartij uit. Fysiek kan het dus, maar het scheelt dat de noordelijke toegang aan de oostzijde (toekomstige Uithoflijn) nu nauwelijks wordt gebruikt.

  8. Atilla Vigh

    Dat is vreemd. Dat we van dezelfde situatie een ander beeld hebben. Ik ben afgelopen zondag zowel op perron C en D geweest. En juist op die perrons is de ruimte er wel. Ik zou zo een trap of roltrap aan de noordkant kunnen bouwen op perron C zoals dat op perron D is gedaan. In de stationshal zou het begin van de roltrap als de gewone trap voor perron C vlak voor de beide ingangen van de stationshal komen. Dat is dus gewoon niet praktisch. De vergelijking met de oostkant van het stations (voor de trappen en roltrappen voor de toekomstige tramhaltes) ligt het net iets anders, want de ingang ligt daar meer in het midden.
    Ik kan me vinden in je verhaal dat als het forum aan de westkant er (ooit) komt een weg naar beneden gemaakt kan worden. We zullen het allemaal zien.

    1. Ludo

      Ik heb ergens ooit een duidelijke afbeelding gezien waarbij het heel logisch was dat er geen tweede roltrap en trap was naar perron D. Een slechte versie heb ik nu gevonden op pagina 33 van dit document: http://www.cu2030.nl/images/2014-11/2014-09-16_BOEK%20Casco%20Ontwerp%20lowres.pdf

      Je ziet dat perron D smaller is ter hoogte van de mogelijk roltrap (bij perron C goed te zien) en dat het perron eindigt op de plek dat waar de trap zou moeten komen. Wellicht dat loopstroom simulaties hebben aangetoond dat er eerder problemen ontstaan op die plek dan dat er de doorstroom bevorderd.

    2. Utrechter

      Je hebt gelijk dat de lengtes vergelijkbaar zijn. De problemen zitten klaarblijkelijk wel in de manoeuvres die de bussen moeten uitvoeren om veilig en praktisch in, door en uit het busstation te kunnen rijden.

      Zie ook de reactie van Ludo, en ook mijn links onder zijn reactie voor het correcte plaatje van de situatie.

      De reden waarom perron c smaller is en er uberhaubt geen (rol)trappen waren gepland is dat in de oorspronkelijke planning de sneltram uit Nieuwegen/IJsselstein op dat perron zou eindigen. (Dat is allemaal anders geworden door de komst van de Uithoflijn en het logische besluit om die 2 lijnen te koppelen). Het perron was dus eerst niet bedoeld voor een menigte van buslijnen. Verder zou de tram onder het plateau (wat nu de nieuwe stationsfietsenstalling jaarbeurszijde is) doorrijden en ‘botsen’ als er t.h.v. perron D er (rol)trappen aan de noordzijde zouden zijn (dat kun je het best zien op de link van Ludo: de ingang van de fietsenstalling zou oorspronkelijk de tunnelmond van de tram zijn).

      Het andere probleem dat speelt is de distributielijn. De distributielift (zelfde stijl als de ander ov-terminalliften) en de distributieweg voor dat station zorgen ervoor dat de marges zeer klein zijn. En ook het Beatrixgebouw zal er niet op zitten te wachten dat het busstation bij hun op de stoep komt.

      1. Utrechter

        En ten overvloede: een laatste reden (die zelfs op zichzelf kan staan denk ik ) is dat de fundamenten van het stadskantoor in de weg staan. Volgens mij zijn er 2 grote pilaren (van de zuidtoren van het stadskantoor) die op het busstation uitkomen.

  9. Zonnewende

    Is er ook een tekening of animatie hoe het nieuwe busstation Oost en West er uit zal gaan zien als alles af is? Ik Google me suf, maar vind alleen iets over de tijdelijke situaties.

    1. Anoniem

      Bus/tramstation Oost:
      http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=969706&page=77
      animatie-foto heeft betrekking op het tram gedeelte van het combi-perron. Iets eronder vindt je de plattegrond van het toekomstige tram/busperron Oost.
      Geen rechtstreekse animatie maar wel een animatie van de omgeving om het busstation Oost heen:
      https://www.youtube.com/watch?v=FOIK6zDY-wM

      Busperrons Jaarbeurszijde hangen visueel sterk samen met het Forum en alle ontwikkelingen daaromtrent:
      https://www.youtube.com/watch?v=50ac9aqOHSw

Laat een reactie achter op Anoniem Reactie annuleren