Het bouwen van een busstation

In Nieuws door HB15 Reacties

Iedereen werkt toe naar het weekend van 12 en 13 december: op het Westplein, het Smakkelaarsveld, het oude Stationsplein en de Mineurslaan. Maandag 14 december gaat namelijk de Leidseveertunnel weer voor bussen in bedrijf. Het is een grote stap naar de eindsituatie, waarbij bijna alle buslijnen aan de westkant van het station zullen halteren. (De tekst gaat verder onder de foto’s.)

Om het hele (ingewikkelde) verhaal correct te kunnen reproduceren, hebben we van de U-OV site volgende tekst geknipt:

Verbouwing busstation Jaarbeurszijde
U heeft misschien al gemerkt dat er momenteel werkzaamheden plaatsvinden onder de stationshal, naast busstation Jaarbeurszijde. Hier wordt gewerkt aan het eerste deel van het nieuwe busstation Jaarbeurszijde, dat vanaf 14 december 2015 in gebruik zal worden genomen. Uiteindelijk zal busstation Jaarbeurszijde het belangrijkste busstation van Utrecht Centraal worden.

Een aantal dingen zullen veranderen bij de opening van het nieuwe busstation Jaarbeurszijde. Een aantal lijnen gaan verhuizen van busstation Centrumzijde naar busstation Jaarbeurszijde. De Leidseveertunnel gaat namelijk ook op 14 december weer open en er komen nieuwe busbanen. Lijn 28 krijgt dan een snellere route door de Leidseveertunnel. Daarnaast gaan ook lijnen 1, 5 en 55 door deze tunnel rijden. Deze lijnen zullen dus gaan verhuizen van busstation Centrumzijde naar Jaarbeurszijde. Lijn 7 zal dan vanaf de Jaarbeurszijde doorrijden als lijn 5, en lijn 1 wordt gekoppeld aan lijn 21. Zo kunt u zonder overstappen doorreizen naar het centrum.

Om de overgang van het oude naar het nieuwe gedeelte te realiseren is het busstation Jaarbeurszijde in het weekend van 12 en 13 december buiten gebruik. Daardoor kunnen er dat weekend geen bussen rijden op het busstation. De bussen van busstation Jaarbeurszijde worden tijdens dit weekend verplaatst naar een tijdelijk busstation op het Jaarbeursplein, dicht bij de tramhalte.

Nadat het nieuwe deel van busstation Jaarbeurszijde op 14 december in gebruik is genomen, gaat het ‘oude’ deel van het busstation op de schop. Op 2 juli 2016 zal het volledige busstation Jaarbeurszijde af zijn, en wordt ook het tweede nieuwe deel in gebruik genomen.

Is het op 2 juli 2016 dan helemaal klaar?
Het busstation Jaarbeurszijde wordt dus uiteindelijk het belangrijkste busstation van Utrecht Centraal. Veel bussen zullen na het afronden van de verbouwing aan busstation Jaarbeurszijde verhuizen vanaf de Centrumzijde naar de Jaarbeurszijde. Ook dit staat gepland voor 2 juli 2016. Daarna gaan de werkzaamheden aan de Centrumzijde beginnen. Daar wordt een klein busstation gebouwd, met een grote tramhalte voor de Uithoflijn. Pas medio 2018 zal alles klaar zijn.

Via onze website blijven we u informeren over de ontwikkelingen. We zullen  onder andere verder ingaan op de situatie in het weekend van 12 en 13 december, de perronindeling op het nieuwe deel van busstation Jaarbeurszijde, en de wijzigingen volgende zomer. Houd de website dus in de gaten, of meld u aan voor U-OV Alert op onze homepage.

Link.

Volg je het nog? Een paar dingen vallen op. U-OV heeft het consequent over “busstation Jaarbeurszijde”. Daarmee wordt bedoeld het station dat nu onder de plaat van de stationshal wordt aangelegd. (Een gezellig, veilig en tochtvrij plekje.) “Jaarbeurszijde” is dus niet “Jaarbeursplein”. Het Jaarbeursplein zal binnenkort busvrij zijn, want door bouwwerkzaamheden aan de garage blijft er geen plek meer over. Als de garage klaar is krijgt het plein zijn definitieve bestemming. Dat duurt nog zeker twee jaar.

Dus op 14 december zal het busstation onder de stationshal deels opgeleverd zijn. Het huidige busstation Jaarbeurszijde komt dan vrij en kan worden omgebouwd tot twee eilanden. 2 Juli 2016 gaan dan (bijna) alle bussen vervolgens van de oost- naar de westkant, waarmee de definitieve situatie is bereikt.

Naast dit busstation komt een fietsenstalling, die op de Moreelsebrug en het forum gaat aansluiten. Oplevering in 2017. Het busstation zal straks nergens meer op straatniveau bereikbaar zijn. Ze zult altijd een omweg via de stationshal moeten maken, volgens het regime van het al enigszins achterhaalde concept van de “OV-terminal overstapmachine”. Dit is een achteruitgang in reiscomfort en stedelijke kwaliteit, ten opzicht van de huidige situatie. Nu zijn de busstations op straatniveau van vele zijden goed toegankelijk. Er is daardoor ook een mix van gebruikers en passanten, inclusief K&R en taxi’s, wat de sociale veiligheid ten goede komt. Waar de K&R aan Jaarbeurszijde komt is nog onduidelijk.

De Dichtersbaan zal ook in juli 2016 in gebruik worden gesteld. Zodra dat is gebeurd, kan de Adama van Scheltemabaan tot trambaan worden omgebouwd. (Het is BU nooit duidelijk geworden waarom dit stuk trambaan niet door bussen gebruikt kan worden, terwijl dat bij de HOV-banen bij het station wel zo is. Als dat verkeerde informatie is, horen we dat graag van een lezer.)

Over twee jaar rijden de trams naar Stationsplein Oost, want in juni 2018 wordt de Uithoflijn opgeleverd. Pas in 2020 kan de tram van de Uithof direct door naar Nieuwegein.

Internationale en interlokale lijndiensten vinden een plek achter de huidige Knoopkazerne. Andere bussen, zoals van Sunweb, verhuizen naar Leidsche Rijn.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het HOV-viaduct West. Deze komt over de doorgaande fietsverbinding tussen west en de binnenstad. Op het Smakkelaarsveld komt die verbinding later tot stand, omdat Klépierre daar aan de plinten van HC gaat werken. Bij de Mineurslaan komt een doorgang voor fietsers en auto’s die naar het Stadskantoor willen.

Zie je fouten of heb je aanvullingen, reageer alsjeblieft.

Reacties

  1. Bahco

    Hierboven luidt de vraag: Het is BU nooit duidelijk geworden waarom dit stuk trambaan (de Adama van Scheltemabaan) niet door bussen gebruikt kan worden, terwijl dat bij de HOV-banen bij het station wel zo is. Als dat verkeerde informatie is, horen we dat graag van een lezer.

    ‘k Heb deze vraag ook gesteld op Tramnetwerk Utrecht, een forum van SkyscraperCity. Het antwoord van ene Apostle was dat het kan op de HOV-banen bij het station omdat de snelheid laag is. Die gaat op de Adama van Scheltemabaan een heel stuk hoger liggen.

    1. Apostle

      Dat was van mij een vermoeden, geen officieel feit. Ik denk dat het probleem, als dit toegestaan zou zijn, vooral zou liggen bij het invoegen van de bussen op de trambaan bij de Bleekstraat. Dat lijkt mij heel gevaarlijk met trams die net vertrekken vanaf Vaartsche Rijn, zeker met de grote hoeveelheid trams die daar gaat rijden.

  2. Berend

    “Over twee jaar rijden de trams naar Stationsplein Oost”

    Het ziet er zo verleidelijk uit: de boog die in het verlengde van het huidige eindpunt van de tram naar Nieuwegein wordt aangelegd. En ja, in die boog komen rails te liggen. En ja, over die rails gaan trams rijden.
    En toch is dat beeld ook bedrieglijk. Het eindpunt van de Nieuwegeintram blijft voorlopig waar hij nu is. De huidige trams kunnen van de nieuwe rails naar Tramstation Oost geen gebruik maken, niet alleen omdat ze een hoge vloer hebben maar ook omdat ze niet door de krappe boogstralen kunnen die op de nieuwe HOV-baan gebruikt worden. Pas als er geld is om de bestaande hoge perrons langs de lijn naar Nieuwegein af te graven, kunnen nieuwe trams besteld worden. En pas als deze trams in dienst zijn kunnen reizigers vanuit Nieuwegein doorrijzen naar Tramstation Oost. Tot die tijd worden de tramrails die we nu in aanleg zien slechts gebruikt voor remiseritten van trams van de Uithoflijn die naar remise Nieuwegein toe gaan.

    1. Bahco

      Dit brengt me op een vraag die al een tijdje door m’n hoofd speelt: Tramhalte West/Jaarbeursplein heeft drie sporen. Twee daarvan hebben een gedeeld stenen perron. Het derde, meest zuidelijke, spoor had een houten perron dat is gesloopt bij het verdwenen van de weense sneltrams.

      De lijnen die over het HOV-viaduct bij deze tramhalte aankomen sluiten niet aan op de twee sporen die langs het perron lopen, maar op slechts het meest zuidelijke daarvan (het middelste spoor) en op het spoor dat nu geen perron heeft.

      Wat zou hier achter zitten?

      1. Apostle

        Het noordelijke spoor wordt verwijderd in een later stadium.

    1. Utrechter

      Dat perron is waarschijnlijk smaller omdat het oorspronkelijk bedoeld was voor de sneltram uit Nieuwegein. In de eerste plannen van de OV-terminal was nog niet besloten tot aanleg van de Uithoflijn. En de Nieuwegeintram zou in de eerste plannen onder het stationstalud jaarbeurszijde (ja precies, waar nu de ingang van de grote stationsfietsenstalling jaarbeurszijde is) naar busstation west gaan.

      Mooie zet dat de lijnen aan elkaar verknoopt zijn: daardoor is de ontwikkeling van een sneltram-net een stuk dichterbij gekomen.
      Hopelijk gaan ze lijn 28 ooit nog eens vertrammen, dus een sneltramlijn naar Leidsche Rijn, betekent wel dat er kop gemaakt moet worden op Utrecht Centraal. Ik hoop dat de capaciteit van de HOV-tunnel onder stationsplein Oost Noorzijde groot genoeg daarvoor is.

  3. Tom

    Zie het commentaar van Berend hierboven. Het zal zeer waarschijnlijk zijn zodat er op het Jaarbeursplein een opstapmogelijkheid kan zijn om op de nieuwe tram op te kunnen stappen. Zodat beide type trams van die halte gebruik kunnen maken. En dan zal het baandeel wat nu tussen het middeneiland en het NH ligt als eindstuk/overflow in gebruik genomen zal worden. (Ik gok hier hoor, pin me er niet op vast)

    Misschien is dit wel een klein vooruitziende blik geweest aan de kant van de projectmanagers stationsgebied?

    1. Apostle

      Nee, dit gaat niet gebeuren, heb ik pas iets over gelezen maar dat kan ik niet terug vinden. Er zijn onder andere niet genoeg tramstellen voor en het maakt de dienstregeling complex en onbetrouwbaar.

  4. Henk

    Het lijkt erop dat het busstation niet meer op straatniveau bereikt kan worden omdat ze van de huidige situatie afwillen waar voetgangers constant de busstromen kruisen. Mensen met oordopjes in de zonder op te kijken oversteken, met alle risico’s vandien. Al vind ik als er wat gebeurd het ook n Darwin award waard voor t slachtoffer.

    Grote groepen mensen steken in de drukke spits over waardoor bussen 10-20 seconden wachten, terwijl meer en meer bussen arriveren. T is ten slotte spits.

    Als alle busstromen daar samenkomen werkt t gewoon niet meer.

  5. Thijs

    Hoe komen jullie erbij dat het nog steeds busstation West/Oost is? Het is al sinds het begin van de concessie stadsregio Utrecht dat deze busstations zo heten. Overigens staat het ook al op ALLE bussen en tram en wordt het ook zo genoemd in de reisinformatie.

    Overigens lijkt mij Jaarbeurszijde veel duidelijker aangezien op de blauwe NS-borden altijd centrum of jaarbeurs staat en zo de busstations makkelijker te vinden zijn.

    1. lezer

      Het gebeurt me wel meer dan eens dat ik mensen moet begeleiden/verwijzen van het Jaarbeursplein naar het busstation via het station.

  6. Atilla Vigh

    Ik heb een andere vraag. Hoe gaan de reut bussen (26, 27, en een hele reut (interregionale) bussen) die nu vanaf busstation Jaarbeurszijde (of West, wat je leuk vindt). achter het Beatrixgebouw, hun weg langs het Jaarbeursplein via het Westplein naar de Graadt van Roggenweg hun weg vervolgen, straks rijden. Ik begreep dat het Jaarbeursplein in de uiteindelijke situatie een groot plein voor fietsers en voetgangers wordt. Daarbij is er geen plek voor snelverkeer. Vanaf de Croeselaan als vanaf het Westplein wordt je hooguit de parkeergarage ingedreven. Hoe gaan die bussen rijden dan?

    1. lezer

      Goede vraag. Net ten westen van de Leidseveertunnel zie je een ‘afslag’. Deze zal hoogstwaarschijnlijk gebruikt worden voor de bussen die naar de Vleutenseweg-busbaan gaan. Of er ook een aansluiting is naar de Graad van Roggenweg weet ik niet. Als dat echt heel moeilijk is kunnen bussen de Graad van Roggenweg via de Rabobank-route bereiken: Rabobank-Zuidkant Jaarbeursterrein, Westkant Jaarbeursterrein (beter gezegd, het enorme parkeerterrein over het water), en dan bij Holland Casino de Graad van Roggenweg op.

Laat een reactie achter op Bahco Reactie annuleren