Poortgebouw verschijnt

In Nieuws door HB10 Reacties

Het Poortgebouw is een van de meer mysterieuze projecten in het stationsgebied. Zowel naar de locatie (daar komt toch water, is daar ruimte om een  gebouw neer te zetten?) als de vorm (walrus etc.), maar ook naar de bestemming (hotel etc.) en waarom het eigenlijk nodig is (goede vraag!). Het Poortgebouw markeert de overgang van oude stad en moderniteit. In het gebouw maakt de voetganger de beweging van +1 niveau naar straatniveau (én werfniveau, voor de bootjes). Het is bovendien een blikvanger, naast de Stadskamer die zich zoveel mogelijk probeert onzichtbaar te maken.
Sinds kort is voor iedereen zichtbaar wáar het gebouw precies komt. Op de bouwplaats is een stuk van de noordelijk footprint te zien. Er zijn steigers geplaatst en er staat kolomwapening. Meestal boeit dit niet zo. Maar deze wapening staat opvallend schuin. Kort gezegd, we zien hier de eerste elementen van de noordelijke ‘boeg’ van het gebouw. Met het verschijnen van het Poortgebouw, kunnen we ons eindelijk een voorstelling gaan maken van de omvang van de Stadskamer.PoortgebouwBegin 3 (1) PoortgebouwBegin 1 (1)

doorsnede-a-e DoorsnedeGarage
NHCPoortgebouwDetail1

Reacties

  1. Ramon

    Heb een heel dubbel gevoel bij dit gebouw. Had natuurlijk het liefst een open singel gehad met op maaiveld niveau bruggen in de buitenlucht. Aan de andere kant vind ik het een heel aardig ontwerp, en zal het op die plek het zicht vanuit de binnenstad op het vreselijk lelijke HC wat wegnemen. Commercieel gezien is dit net als de rest van HC natuurlijk weer een voltreffer. Een Hotel op die plek zal er goed lopende

  2. Michael

    Blijft een feit dat haaks op het poortgebouw, de hoogste grauwe HC toren staat. Visueel gezien, zal dit afbraak doen aan het totaal plaatje. Overigens geld dat voor een groot gedeelte van HC. Ik heb nooit begrepen dat er alleen op straat niveau wat aan de façades gedaan wordt. Met uitzondering van enkele weder opbouw kantoren, kan het geheel van buitenaf echt wel een upgrade gebruiken. Men is meer bezig met uit het gezicht onttrekken dan de kern aan te pakken…. Voor je het weet is het CU2040 en tegen die tijd kan men alle lelijke grijze en bruine jaren 70 en 80 gebouwen waarderen, komen ze op een erfgoed lijst. En dan zal het voor altijd een smet op de stad blijven… Van de neudeflat komen we ook niet meer af. Terwijl er weinig mensen in verhouding zijn die dat gebouw kunnen waarderen.

    1. Carlo

      Mij is verteld bij een presentatie van projectorganisatie Stationsgebied, dat Klépierre alleen van de onderste lagen bebouwing van het HC blok eigenaar is. Voor een upgrade aan de hogere niveau’s van de Radboudveste of het Gildenkwartier, heb je dus te maken met de eigenaren van de appartementen/kantoren. De intentie om ook de bovenste grauwe lagen aan te pakken is er wel. 😉

      1. Auteur
        HB

        Naar verluidt heeft Klépierre de kantoren in Gildenkwartier van Rabobank gekocht.

  3. Michael

    Wellicht is bovenstaande verwarring een artikel waardig. Ben nu toch wel benieuwd wat de “uiteindelijke” plannen zijn.

    1. Auteur
      HB

      We hebben de vraag bij Klépierre uitgezet:

      “We hebben de Rabokantoren gekocht om ons retailplan te optimaliseren. Mogelijk gebruiken we een klein deel om de layout van het plan te verbeteren, zodat er bijvoorbeeld betere zichtlijnen ontstaan. Het overgrote deel van de kantoren wordt daarna verkocht.”

  4. Karel

    De bovenste verdiepingen zijn inderdaad van de appartementseigenaren (via een overkoepelende VVE). Die hebben een jaar of 7 geleden ook een – in hun ogen – aantrekkelijk bod gedaan om de hele gevel die in het zicht ligt te vergroenen en te verfraaien. De artist impression heeft hier ook op BU gestaan. Dit is alleen niet door de POS en de gemeente overgenomen. Het was niet urgent, niet nodig en er waren op dat moment voldoende andere prioriteiten om op te pakken. Wellicht dat er nu weer ruimte komt, nu deze kant van het gebied vrijwel klaar is.

  5. Bert

    Kwam vele jaren geleden +/- 1973 als jochie van 15 vanuit de gele streekbussen naar HC om te voet naar het Conservatorium te gaan op het Mariaplaats . Vele jaren daarna heb ik Utrecht ontweken, vond het een vreselijke stad geworden. Nu rij ik door de Catharijnesingel, een singel met echt weer water en een imposante gebouw die ik vind lijken als een zeer groot schip hetgeen zomaar opduikt. Ik vind het prachtig. Het raakt mijn hart.

Reageer