Innovatieve micro-appartementen Rijnkade

In Nieuws door HB4 Reacties

De Zoetermeerse ontwikkelaar Synchroon zoekt gegadigden voor appartementen in een nog te bouwen complex tegen  parkeergarage Rijnkade aan. XS Deluxe, zoals het project heet, zijn compacte, slimme appartementen in combinatie met gedeelde voorzieningen in het gebouw zelf, zoals een wasserette, werkplekken, kookstudio, feestruimte etc. Synchroon mikt met deze appartementen op stedelingen die in nabijheid van voorzieningen willen wonen, het fijn vinden om voorzieningen te delen en veel tijd door brengen buiten de woning, aldus hun site. Daar staat onder andere:

De belangrijkste en meest specifieke vorm van duurzaamheid die het micro-appartementengebouw in zich heeft is duurzaamheid door dichtheid en delen. Het is evident dat compacte appartementen in hoge dichtheid minder ruimte, materiaal en energie verbruiken dan grote appartementen in lage dichtheid. Dichtheid en de daarmee samenhangende collectiviteit hebben echter nog andere voordelen op het gebied van duurzaamheid. Zij maken het mogelijk om zaken als voorzieningen en installaties te delen over meerdere gebruikers waardoor efficiencyvoordelen ontstaan. Hierbij kan gedacht worden aan gedeeld autogebruik, collectieve energieopwekking of een gemeenschappelijke wasserette. Daarnaast reduceert binnenstedelijke dichtheid de verkeersbewegingen en automobiliteit. Maar misschien is wel het belangrijkste dat het micro-appartement ertoe bijdraagt dat verschillende doelgroepen, verschillende mensen in de stad kunnen blijven wonen en de stad een dynamische en aantrekkelijke plek blijft om te wonen.

De wens om een klein woonoppervlak zo efficiënt mogelijk te benutten vraagt om slimme ruimtelijke oplossingen, zoals bijvoorbeeld schuifbare wanden, opklapbedden, hoogslapers of trapkasten. Een standaard micro-appartement bestaat niet. Het kan vele vormen en groottes hebben; van diep tot breed en van 24m² tot 48m². Ook de hoogte biedt kansen voor bijzondere woonkwaliteiten en economisch ruimtegebruik.

doubleroom_compleet_xsdeluxe_rijnkade
De bewoner kan kiezen uit vier typen woning: wonder wall, double room, box bed en duplex. Het zijn ingenieuze, compacte woningen.

Je vindt het hele verhaal op hun site. Of het koop of huur wordt hangt af van waar een markt voor is. Kennelijk moet de formule nog rijpen. Aan de hand van een enquête op deze site onderzoekt de ontwikkelaar de wensen.

Of en wanneer deze woningen gebouwd zullen gaan worden, is bij BU niet bekend.
duplex_compleet_xsdeluxe_rijnkade

Het is een vervolgstap op deze studie uit 2008. Het lijkt erop dat qua hoogte de ambities iets zijn getemperd. Waarschijnlijk om te anticiperen op burgersentimenten die vechten voor behoud van zichtlijnen en stadsgezichten. In 2008 wordt nog blijmoedig uitgegaan van een soort Radboudtoren maar bij het huidige Synchroon-complex is het gebouwcontour beduidend plomper.   RijnkadeVestedaStudie2008 MaquetteRijnkadeVesteda2008

 

Reacties

  1. Berend

    Het feit dat je straks als voetganger tussen Tivoli-Vredenburg en Entreegebouw HC door kunt lopen ervaar ik als een enorme opluchting: dat brengt de schaal van de voetganger terug in de stad. Voor de leefbaarheid van de stad is dat misschien wel bijna net zo belangrijk als dat er straks weer water in de Singel stroomt.

    Wat zou het mooi zijn als de schaal van de voetganger ook aan de zuidkant terug gebracht wordt. En daar bedoel ik mee: sloop parkeergarage Rijnkade. Maak een doorbraak van Clarenburg naar Catharijnesingel. Voetgangersbruggetje over de Singel. Plintfuncties op maaiveld voor het Godebaldkwartier. Looproute Stationsplein – Spoorstraat – Voor Clarenburg – Bakkerstraat – Vinkenburgstraat – Neude. Maak er een leuk gebied van om als voetganger in rond te dwalen!

    Het idee van micro-appartementen is best leuk. Maar de plek waar ze het tekenen irriteert me.

    1. Utrechter

      Hoi Berend,

      Dat was ooit één van de belangrijkste punten die de gemeente wilde: een mooie route op straatniveau op ongeveer dezelfde ligging als de HC route. Dat is ook één van de zaken die al vanaf de eerste ontwerpen niet, of met veel moeite van de grond kwamen: als er al een route op straatniveau bedacht was dan was deze vol omwegen. Je zag aan het gedrag van Corio ten aanzien van de Rabobrug/Moreelsbrug hoe intolerant zij staat t.o.v. routes buiten hun winkelcentrum om.

    2. Berend

      Hoi Utrechter,

      Dank voor je aanvulling, ik zat er toen deze discussie speelde duidelijk nog niet zo met mijn neus bovenop (ik had BU nog niet ontdekt – what a difference that can make!). Al had ik wel zo’n donkerbruin vermoeden dat de belangen van Corio/Klépierre hier weleens om het hoekje zouden kunnen kijken.
      Ik ben er niet zo heel goed uit wat ik nou van Klépierre moet denken. Aan de ene kant is de verleiding zeker aanwezig om ze tot de grote boeman te benoemen. Aan de andere kant, als je ziet wat een enorme kosten ze maken om HC te verbouwen, zonder het comfort dat een ProRail heeft om eens wat tegenvallers richting Staatssecretaris af te schuiven, dan kun je je enige nervositeit voorstellen over de vraag of dat ooit terugverdiend wordt.
      Waar ik op hoop is dat er een moment komt dat het lukt Klépierre er van te overtuigen dat ze niet persé win-loose hoeven te spelen. Dat je met een aantrekkelijker stedelijke omgeving meer bezoekers in het gebied zelf kunt vasthouden en dat dat ook bijdraagt aan het rendement van hun vastgoed.

  2. Thomas

    Mee eens met pleidooi voor fijnmazigheid. Jammer ook dat hiermee het V&D gebouw verder ingeklemd raakt. Het moet je smaak zijn, maar ik vind het stiekem best een mooie gevel. Al is het bruine glas enigszins uit de mode, en zijn de ramen in feite dichtgezet.

Laat een reactie achter op Thomas Reactie annuleren