Update planningen

In Nieuws door HB3 Reacties

IMG_1776Een paar trouwe BU-volgers hebben gisteren de schouw gevolgd en brengen in telegramstijl en foto’s verslag uit. Voor wie meer wil weten over nieuwste inzichten qua fasering van de vernieuwing van Hoog Catharijne en station: lees vooral verder.

Daar gaan we.

Marianne Wesselo (Klepièrre, de naam Corio is/gaat vervallen):IMG_1772
– Vanaf begin aug. 2015 wordt de looproute binnenstad-station anders. In HC gaat het langs de lange V&D-wand naar de Xenos-uitgang, de huidige uitgang aan het plein wordt afgesloten om te kunnen slopen.
– De nieuwe ‘buizen’ in HC hebben als werktitel North Mile en South Mile. (Verwijst naar een Golden Mile in diverse steden)
– Nummering parkeergarages is zowel in HC als bij de Jaarbeurs P1, P2, P3, P4, P5. Om verwarring te voorkomen komt er HC voor te staan.
– In het Entreegebouw, tegenover de entree van V&D, komt een grote open ruimte en boven het water de stadskamer; ieder met een eigen sfeer.
– Op Stationsplein Oost komt het Paviljoen.
– Op het Radboudplein opent H&M in aug. 2015.
– Fasering:
Entreegebouw, Voorzetgebouw, North Mile en Paviljoen: 2017.
South Mile: 2018.
Herontwikkeling Godebald: 2019 – 2020.
HC klaar in 2019. (muv Godebald)
Voorzetgebouw: voorbereiding begin juni 2015 en vanaf sept. 2015 full speed. Hiervoor is een tijdelijke passage naar het Gildenkwartier nodig.

Onder de foto’s gaat het verder. Voor details foto’s opklikken.
IMG_1774
IMG_1776 IMG_1775 IMG_1773

Paul Kamermans (omgevingsmanager ProRail):
– 31 Juli. Deel 3, 4 en 5 van de terminal gaan open. Dan wordt stuk 6 aangepakt, het stuk met het oude dak en rode bogen. Dit wordt gedaan met mobiele kranen.
– 13 Juli. Perron 8 met spoor 20 en 21 komt in gebruik. (Het meest westelijke gelegen perron)
– Spoor 14 gaat uit dienst voor 6 weken. Dan spoor 15. Perrons worden verbreed en doorgaande sporen 13 en 16 verdwijnen.
Goederentreinen komen dan langs de – weliswaar verbrede – perrons te rijden. (Dus daar niet bij de perronranden rondhangen…)
– Poortjes gaan werken in Q3, 2016, maar misschien eerder en worden even hoog als in Rotterdam. Overigens mag je het station gratis passeren met je OV-kaart. Dit gratis geldt een uur, de kosten na dit uur zijn onbekend!
– In gebied 6 worden de winkels gesloopt tbv loopruimte voor de reizigers.
– In Juli: tijdelijke bordessen bij Beatrixgebouw en aan de stadskant verdwijnen.
– Ter hoogte van Charlie Chui komt een (rol)trap om het busstation te bereiken.
– April 2016: het einde nadert.

– Sommige winkels van het station zijn bereikbaar via de interwijkverbinding, andere winkels alleen via de stationshal.
(Voor de interwijkverbinding, die noordelijk langs de hal loopt, is nog geen handige naam bedacht.) Overigens wordt de interwijkverbinding open, dwz er komt geen volledige glaswand. De noordenwind houdt vrij spel.
– Behalve de interwijkverbinding komt er een mezzanine-niveau in het station. Onduidelijk of dit afgesloten is met poortjes of niet.

Verkeersfaseringen Stationsgebied Oost:
– Noordbrug Vredenburgknoop gereed in zomer 2015. Deze wordt voor bussen en fietsers ingericht.
– Catharijnesingel najaar 2015. Aan de HC kant tussen Stationsstraat en Westerstraat wordt aan kabels en leidingen gewerkt met een ‘om- en omregeling’.
– Verder komen er poeren voor het bruggebouw van de North Mile. Poeren zijn blokken beton met palen. Later komen er poeren voor de South Mile, maar uiteindelijk is het één geheel met de North Mile.
– Van aug. tot okt. 2015 gaat de rijbaan naar de Rijnkade, oa ivm de Parade. Voor de omleiding kan het Willemsviaduct niet gebruikt worden omdat er een hoogteverschil is met de rijbaan.
– Weekend 5 tot 8 juni: afsluiting Paardenveld tot halverwege de maandag, ivm asfalteren tweede splitsing. Daarna wordt de Weerdsingel afgeknepen.
– Eind dit jaar water in singel bij het Paardenveld.

Jaarbeursplein:
– Er komt een garage met 800 plaatsen, een WTC en Jaarbeurspleingebouw 1 (45m) en 2 (tot 90m).
– WTC is vrij zeker, maar voor de Jaarbeurspleingebouwen zijn nog geen handtekeningen.
– Het plein krijgt veel natuursteen. De ingang van de parkeergarage komt ter hoogte van de hoek van het Beatrixgebouw, waar ook de Croeselaan ‘begint’.
– De rijweg van de Croeselaan, die nu voor het Jaarbeursplein ligt, wordt onderdeel van het plein. Het plein wordt ongeveer even groot als de Dam te A’dam.
– De knip in de Croeselaan bij de Rabobank blijft.
– Beatrixgebouw: er wordt over aanpassing nagedacht. Misschien komt er groen op de gevelranden. Beatrixgebouw is eigendom van de Jaarbeurs.

– Fasering in en om Jaarbeursplein:
Na de Tour: bouwrijp maken/kabels en leidingen.
6 Juli – 10 aug. 2015. Bouwrijp maken 1ste fase. Is de meest rommelige fase voor fietsers en voetgangers. De Mineurslaan is dan te bereiken via de Graadt van Roggenweg. Fietsers komen aan de westzijde van de Croeselaan tussen Van Zijstweg en Graadt van Roggenweg.
Garage: jan. 2016 – medio 2017
Inrit garage: Q1 2017 – Q1 2018
Herinrichting Jaarbeursplein: medio 2017 – medio 2018
Herinrichting Croeselaan: Q2 2017 – eind 2017

– Voor het Beatrixgebouw (Croeselaankant) komt een busstation voor treinvervangend busvervoer. Dit zal vooral in 2016 nodig zijn ivm stations- en spoorwerkzaamheden.

– Werkzaamheden voor nieuwe tram- en busbaan ter hoogte van Sijpesteinkade en Smakkelaarsveld zijn volop gaande. Vanaf medio 2016 gaan de bussen over het HOV-traject.

Dat was’t. Je bent weer helemaal bij.

[Met dank aan correspondenten HR en PV.]

Reacties

  1. Berend

    De aanduidingen “North Mile” en “South Mile” lijken mij prachtige voorbeelden van project-developer-speak: wat ze tekort komen aan originaliteit weten ze ruimschoots te compenseren met een overmaat aan pretentie. Met een lengte van krap 250 meter komen deze stukjes winkelpassage in de verste verte niet aan een mijl. Als er al vergelijkingen gemaakt moeten worden met Golden Miles in andere steden dan lijkt me duidelijk dat andere kandidaten in Utrecht meer voor de hand liggen. En dan zou Hoog Catharijne er ook nog eens twee van moeten hebben :-O

Laat een reactie achter op Carlo Reactie annuleren