Wij vinden Rabobrug al een prima naam. Hij werkt, roept geen vragen op (Bankencrisis? Zijn we zo vergeten), is bondig en refereert aan zowel de plek als de functie.
Maar hij moet toch anders worden, met jouw hulp. Je mag kiezen uit Bellebrug, Bomenbrug, Mantel, Moreelsebrug, Oversteek, Passerelle, Snelbinder, Trajectumbrug, Ultrajectum, Zuidzwaai. Inderdaad, dat valt niet mee.
We doen een poll: wat denk jij dat het gaat worden? Of zou moeten worden? De comments staan open. We tippen Moreelsebrug. Aan de andere kant, de Moreelsebrug heet al de Marga Klompébrug. Poeh, verwarrend hoor. Trajectumbrug dan maar. Ligt hij niet ongeveer waar de Rijn ooit liep, als meest noordelijke grens van het Romeinse Rijk?
Reacties
De bruggen Snelbinder en Oversteek zijn recentelijk geopend in Nijmegen (waalsprong). Niet echt orgineel dus.
Ik vind Zuidzwaai wel een geinige. Klinkt als : uitzwaai en het helpt je met orienteren in de stad (als tegenhanger van de Noordertunnel). Moeten er natuurlijk wel trappen aan komen te hangen ;).
Ulpia Noviomagus Batavorum vincit Traiectum
Deze Brabander heeft in Nijmegen (Ulpia Noviomagus Batavodurum) op school gezeten. Om ons, schooljeugd, bewust te laten worden met hoe trots Nijmegen wel niet is op haar ‘Romeinse’ verleden zijn we dan ook een keer verplicht naar een museum gestuurd (uiteraard op kosten van de gemeente, het blijft Havanna aan de Waal) vol met allemaal gebroken Romeins aardewerk, speerpunten, pijlen, en andere dingen die mij niet echt konden boeien.
In 2005 heeft dé stad Nijmegen met behulp van de in haar stadsgrenzen gelegen universiteit voorlopig de aanspraak geclaimd op de titel ‘Oudste stad van Nederland’.
Andere boeiende zaken aan Nijmegen, Uhm. Het Kronenburgerpark. En nee dat schrijf ik niet fout, Frank Boeijen zong het gewoon verkeerd (en dat heeft verder niks met zijn uitspraak te maken). De Rockwei (Goffertpark), althans afhankelijk van de artiest. Natuurlijk ook de Vierdaagse, en dan vooral de Vierdaagsefeesten. En op Wikipedia heeft zelfs Nijmegen een ‘Lijst van bekende Nijmegenaren’ in de rest van Nederland.
Nijmegen heeft ook nog wat anders. Laat ik eens wat opnoemen.
De Oversteek
De Oversteek is de naam van een verkeersbrug over de Waal die net iets ten westen van het centrum van Nijmegen ligt. Sinds 24 november 2013 is deze brug open. Net zoals ik Utrecht regelmatig bezoek kom ik ook regelmatig in Nijmegen. En sinds deze brug open is heb ik nauwelijks nog in de file gestaan in het centrum van Nijmegen. Prima investering dus!
De Snelbinder
De Snelbinder is de fietsbrug die aan de bestaande spoorbrug bij Nijmegen is geplakt. Vooral handig als je niet in het centrum van Nijmegen hoeft te zijn, want je kunt vanaf de Snelbinder in no-time naar de universiteit, ziekenhuizen, enzovoorts. De Snelbinder kent u trouwens wel als u vaste kijker was van ‘Kanniewaarzijn’. http://vara.nl/media/321464 Iets met een roltrap die ooit wel eens gewerkt zou moeten hebben.
Passerelle
Dat is de naam van de langzaam-verkeersbrug over het spoor op het smalste punt tussen de Muntweg en de Hatertseveldweg. Trouwens… In ‘s-Hertogenbosch heet de hele stationshal boven de sporen ook al ‘Passerelle’. In Arnhem, Maastricht, Roosendaal en Zwolle is er een passerelle over het spoor. In Dieren is men een ‘Passerelle’ aan het bouwen.
Nee… dat zijn al een paar kanshebbers minder voor de nieuwe naam van de Rabobrug als je het aan mij vraagt. Voor mij zijn deze namen alvast gediskwalificeerd. Zuidzwaai valt voor mij ook alvast af, dit heeft een veel te hoog ‘paarse broeken’-gehalte. De verwijzingen naar het Romeins verleden zijn wel aardig, maar ook niet alles.
Nee, laten we gewoon met z’n allen stemmen op de naam zoals we het beestje straks toch wel gaan noemen. De brug met de bomen oftewel:
Bomenbrug.
ThaFizzy
(Oh ja, in het kader van de vrijheid van meningsuiting mag je ook op iets anders stemmen hoor. Daar heb ik geen moeite mee.)
Mooi geformuleerd, helemaal mee eens 🙂
Prachtige reactie. Het illustreert de kansloosheid van de selectiecommissie perfect.
Wat mij betreft is het hele uitgangspunt verkeerd: Rabobrug is een prima naam die kort is en een duidelijk referentiepunt geeft. Er hoeft dus helemaal geen nieuwe naam gezocht te worden.
Laat het maar aan politici en ambtenaren over om de naamgeving te politiseren en de rol van de banken in onze economie een belemmering te vinden voor een anderszins goed passende en duidelijke naam.
Het is erg jammer dat er geen naam bij zit die verwijst naar iets spoors. Als we een brug “Marga Klompé” mogen noemen, dan was Ir Den Hollanderbrug wel de beste voor deze brug over het spoor geweest. Een directeur van de NS uit een tijd dat reizen nog echt reizen was. Hij bedacht oa het TEE-concept: snelle treinen die de verschillende Europese landen met elkaar gingen verbinden. De “Rabobrug” verbindt ook de verschillende delen van de stad met elkaar. De naam “Rabobrug” zal ik zelf zeker niet meer gebruiken, daarvoor hebben de banken in het algemeen al te veel domme streken uitgehaald. En de brug is nou juist een slim idee, straks erg handig voor de gebruikers. Ooit wel eens op de kaart gekeken en toch nog niet verwonderd waarom er feitelijk maar zo weinig verbindingen tussen west en oost Utrecht zijn??
En waarom zouden namen niet dubbel gebruikt mogen worden? Hoeveel “Stationsstraat”-en zijn er wel niet? Om over “Dorpsstraat” en “Kerkstraat” nog maar te zwijgen…
Snelbinder is juist de enigste leuke uit de lijst en heeft ook nog iets “fiets”-t in zich. Kort, krachtig en zegt wat de brug doet: verbinden.
Wetende dat alle spoorse hoofdkwartieren aan het Moreelsepark gevestigd zijn vond ik “Moreelsebrug” al behoorlijk “spoors” klinken.
“Dorpsstraat” en “Kerkstraat” zijn puur omschrijvende benamingen zonder de pretentie leuk te zijn. Het nadeel van namen met een knipoog is dat ze alleen werken als ze ook echt origineel zijn. Als je als tweede met zo’n naam op de proppen komt heeft dat hetzelfde effect als het vertellen van een mop die iedereen al kent: bummer.
Laten we het eens niet moeilijker maken dan nodig: hoe wijs je mensen het makkelijkste de weg over een brug met bomen door te verwijzen naar de Bomenbrug :-)?!
Ik zou als RABO, tenslotte de sponsor van deze brug, geëist hebben dat het gewoon de RABO-brug zou gaan heten. Maar uit het rijtje voorstellen heeft de bomenbrug mijn voorkeur. Gewoon geen achterliggende motivering, gewoon wat het is, niet meer en niet minder.
“Snelbinder” is so leuk en origineel dat de naam niet alleen 10 jaar terug in Nijmegen gebruikt is, maar recent ook een prijsvraag voor de naam voor een fietsviaduct in Naaldwijk won (aangedragen door 5 personen: http://www.westlanders.nu/verkeer/n213-naaldwijk-naam-fietsviaduct-de-snelbinder-8242/
Ik vrees dan ook dat de winnaar wel vast staat.
ThaFizzy, leg nog eens uit waarom “De verwijzingen naar het Romeins verleden wel aardig zijn, maar ook niet alles.” Volgens mij heeft de oude Rijn ongeveer op die plek gelopen en vind ik het daarom wel een aardige naam. Heb overigens zelf Moreelsebrug als suggestie ingediend en vind het wel leuk als het dat zou worden. Bomenbrug krijgt ie toch wel als bijnaam (de Martinusbrug over de Catharijnesingel blijft ook gewoon Yuppenbrug heten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Martinusbrug_(Utrecht)).
Ik wil die bomen eerst graag zien op de brug. Op de visualisaties zijn bomen van 20 meter hoog opgeplakt, met geen wortels. Volgens mij hebben de meeste bomen net zo groot deel ondergronds groeien als boven de maaiveld.
Goed punt. Een boom met weinig wortels (denk aan bonsai) blijft hij op zijn best in leven, maar van groeien komt niet veel. Je zult veel zorg moeten besteden aan bewatering. Bovendien is het nodig zo’n boom stevig vast te zetten met schoringen, als de kluit beperkt is en hij vangt veel wind. Esthetisch niet fraai.
Het zullen bij aanvang wel bomen zijn van een meter of 4 a 5 hoog. Op een constructie van meer dan 250 meter lang zullen ze een bescheiden rol spelen. We zullen eens bij ProRail/POS vragen waar deze bomen momenteel in depot staan. Of ze al worden voorbereid op hun nieuwe leven, dat over ruim een jaar ingaat.
Of het gaat werken weet ik niet, maar er is wel uitgebreid over nagedacht. Zie http://www.cu2030.nl/images/1_910_Rabobrug-fasedocument_aangepast_DO_19_04_2013-A3_dubbelzijdig.pdf, pagina 35. Acht meter hoog in een bak van 70cm diep, stevig vastgebonden, en de boomsoort (IJzerboom) is uitgekozen op ondiep wortelen, geeft zo min mogelijk bladeren op het spoor en kan goed tegen marteling (dat laatste staat er niet expliciet, maar daar moet het wel op neer komen)
Hoi Ton,
De Catharijnesingel tussen het Moreelsepark en Smakkelaarsveld aan de noordelijke zijde heet (of heette, geen idee hoe dat straks is) Rijnkade. Als je historische kaarten bekijkt klopt dat ook wel. De rivierbedding van de Oude/Kromme Rijn heeft nooit op de plek gelegen waar nu de sporen liggen.
Traiectum (Latijn) of trecht/tricht (Nederlands) duid op een plaats waar men water over kon steken.
‘Plaats waar men water over kan steken’-brug vind ik een beetje dubbel op. Dat is net zoiets als ‘Plaats waar men met het vliegtuig reist’-luchthaven. Bovendien… (zoals hierboven al gemeld) de rivierbedding heeft nooit op de plek gelegen waar nu de sporen liggen.
Ultrajectum was een naam voor de stad Utrecht als geheel op sommige kaarten. Daarom vind ik die niet heel sterk.
Moreelse was een burgemeester met grootste plannen voor Utrecht, maar (als ik mij niet vergis) de plannen bleken zo grootst dat ze teveel kosten en hij is toen toch zelf opgestapt? Zoiets staat me vaag bij van een rondleiding die ik ooit een keer gevolgd heb.
Maar, zoals ik al schreef…
Oh ja, in het kader van de vrijheid van meningsuiting mag je ook op iets anders stemmen hoor. Daar heb ik geen moeite mee.
Moge de beste winnen!
De bedding kruiste waar nu de sporen liggen, of bedoel je wat anders? Bedenk dat de rivier zich verplaatste. De oude beddingen liggen niet op een vaste plaats. Het is opmerkelijk hoe archeologen vaak worden verrast als ze ergens ruimte krijgen om sonderingen te doen of proefsleuven te graven. Ook het Jaarbeursterrein kan de komende jaren nog wel iets interessant opleveren.
Dat is zeker waar dat de bedding wat verschuift. De kaarten die ik heb gezien dateren van 1109, 1228, 1870, 1931, 1972, 1999 en 2004. Ik sluit niet uit dat, met name gedurende middeleeuwen, dat eventueel het geval is geweest.
Ik vind Bomenbrug wel een mooie. Vooral als blijkt dat bomen op bruggen boven het belangrijkste stukje spoorinfrastructuur toch niet kunnen en ze niet geplaatst worden (dan wel worden weggehaald).
Ha ThaFizzy,
Je hebt een sterk punt waar het de ríchting van de Oude Rijn betreft: die liep niet parallel met het spoor maar oost-west.
Er waren diverse redenen waarom de stadsuitbreiding van Moreelse niet doorging: de elite in het oude stadscentrum was bang dat de prijzen van de grond en de huizen in het oude centrum zouden dalen. De stadsregering durfde door de oorlog met Engeland geen grote financiële risico’s te nemen. En er ontstond een hetze tegen de persoon van Hendrick Moreelse. Hij raakte betrokken bij een ruzie over het beheer van goederen van de opgeheven kloosters en zijn tegenstander is de populaire predikant Voetius. Moreelse besluit vanwege die ruzie om in 1664 af te treden als burgemeester, in 1666 sterft hij (bron: Het Utrechts Archief).
Daarna pakte Everard Meyster (de “dolle jonker”) het plan op maar maakte het nog groter, hij wilde zelfs een zeehaven van Utrecht maken. In 1672 (bekend als “rampjaar”) werd Utrecht door de Fransen bezet en in 1674 verwoestte een tornado het schip van de Domkerk. Uitbreiding van de stad is er toen niet meer van gekomen, pas in de negentiende eeuw werd Utrecht uitgebreid. Zocher (van de parken op de plaats van de stadsmuren) was overigens, net als de toenmalige burgemeester Van Asch van Wijck die Zocher naar Utrecht haalde, onder de indruk van en geïnspireerd door het Uitbreidingsplan van Moreelse: het was een heel goed en degelijk plan.
Vernoem het gewoon naar een leuke dame of heer uit Utrecht. 😉
Je bedoelt de Aleid Wolfsenbrug Carlo?
Ik zei leuk, haha