Woontoren Sijpesteijnkade

In Nieuws door HB13 Reacties

NielsArchitecture_Sijp2
Zo, genoeg vakantie gevierd, er moet weer geblogd worden. Laten we meteen met iets groots beginnen: Van Sijpesteijnkade-fase 1, een negentig meter hoge woontoren op de hoek bij het spoorviaduct. Sinds de taaie en niet altijd bevredigende besluitvorming in de raad over het bestemmingsplan Westflank-Noord, is het stil. NS Stations meldt niets over de voortgang van de bouwplannen, die er wel blijkt te zijn. Het enige wat we in de wandelgangen konden vernemen is dat de bouw in fasen zal gaan geschieden, met voorrang voor een hoge, slanke woontoren. Deze kan namelijk worden gerealiseerd zonder dat er voor kantoorgebouw De Hoge Dame een partner is gevonden. De rest van de Van Sijpesteijnkadebebouwing is daar wel van afhankelijk.

NielsArchitecture_Sijp1Onze trouwe projecten-tipgever verblijdde ons met volgende link: Niels Architecture. Daarop zien we strakke, slanke hoogbouw met opvallende stevige balkonlijnen. Het is de inzending van een consortium voor 188 appartementen, een uit een geselecteerde groep van drie. Uit de tekst maken we op dat NS voor een ander heeft gekozen. Dit zal het dus niet worden. Maar dan weet je bij benadering welke kant het op gaat. Misschien kan een insider er wat (anoniem) over melden in de comments…

 

Reacties

  1. leon

    Ziet er zeker goed uit. Utrecht kan na alle bollebozen wel wat slanke hoogbouw gebruiken.
    Ben nu wel heeeeeel nieuwsgierig naar het uitverkozen ontwerp, en wanneer ze er mee aan de slag gaan.

    Toch blijf ik het wel jammer vinden van het welbekende hoogbouw limiet tot 90 meter. Ingegeven compromis wat vlees nog vis is. Blijf het een misser van de eerste orde vinden.

  2. Atilla Vigh

    Bij een rondleiding van cu2030 bleek dat een van de woontorens op de van Sijpesteijnkade een “studentenflat” zou worden. Dat zou toch wat zijn?

    1. Auteur
      HB

      188 appartementen op circa 22 verdiepingen, ca 8 per verdieping. Een van de plattegronden toont de woningen met oppervlaktes tussen 60 en 90 m2. Een ideale locatie voor ov-mobiele starters zou je zeggen.

  3. Anoniem

    NS had / heeft hier plannen voor een studenthotel achtige ontwikkeling. In de plannen komt er inderdaad een heel hoog gebouw dat het monument aan de Sijpesteijnkade overbouwt.Er is ook een plan van OeverZaaijer. Of dat m gaat worden weet ik niet.

  4. JK

    Ziet er mooi uit van deze zijde. Komt hier (aan de linkerzijde) ook een sociaal veilige shortcut richting Jaarbeursplein?

    1. Auteur
      HB

      Aan de linkerzijde komt geen doorgang naar het JBplein. Rechts van deze toren komt een opgang naar het forum, die verderop weer met trappen aansluit op het plein.

  5. Berend

    Mooie plaatjes, mooi ontwerp 🙂
    Wat ik me naar aanleiding van deze plaatjes afvraag is, wat er met het gebied ten oosten (= links) van de woontoren en rondom de bestaande CVL-post gaat gebeuren?
    Het is een vraag die, merkwaardigerwijze, door alle voorgaande studies over dit gebied niet werd opgeroepen, kennelijk hadden ze de CVL-post goed gecamoufleerd. Maar dat ding is natuurlijk oerlelijk en verliest ook nog eens zijn functie. Dus nu hij ineens zo duidelijk staat ingetekend als buurman van een mooie nieuwe toren denk je: hé, daar zou toch meer mee moeten kunnen…

    1. Bas

      De VL-post is functioneel al behoorlijk uitgekleed. Eind vorig jaar is alle computerapparatuur verhuisd naar datacentra en een paar weken terug is de seinzaal verlaten. De bediening van het treinverkeer in en om Utrecht gaat nu vanaf dat nieuwe ding aan de Carthesiusweg. De beveligingssystemen moeten nog naar locaties ten noorden en ten zuiden van het emplacement. Dan blijft er slecht een knooppunt over van bekabeling en verbindingen. Het gebouw wordt daar op aangepast voor zover ik weet.

  6. Monique

    Mooi ontwerp? Vind het een enorm lelijk ding. Als utrecht op de zuidas wil gaan lijken, dan is het geslaagd.
    Neemt niet weg dat de zuidas ook vreselijk is.

  7. Eric

    Leuk toch altijd hoe die archtitectenplaatjes volstrekt onrealistische beelden scheppen. Volgens architectje Niels staat de zon straks in het noorden, en baadt de nieuwe Leidsche Rijn in overdadig zonlicht. Anticipeert hij op het omdraaien van de polen? Is zijn kompas van slag?

    In werkelijkheid ligt straks alles in de eeuwige slagschaduw van een onafgebroken rij betontoeters en waai je als fietser van je fiets in de aldus gecreerde windtunnels.

Laat een reactie achter op Atilla Vigh Reactie annuleren