Fietsenstalling Kruisvaart

In Nieuws door HB6 Reacties

Fietsenstalling Kruisvaart 3_VO
Fietsenstalling Kruisvaart 2_VO_mrt15
Fietsenstalling Kruisvaart 1_VO_mrt15
Gisteren toonde POS tijdens de schouw beelden van de nieuwe fietsenstalling die zal worden gerealiseerd tussen de aanlanding van de Rabobrug en het Beatrixgebouw. Deze komt onder het doorgetrokken forum, op de gedempte Kruisvaart. Het ontwerp bevindt zich in de eindfase en de bouw is voorzien voor 2016. De stalling kent drie niveau’s, onderling verbonden met banen en trappen en toegangen op het forum en biedt ruimte voor 3500 fietsen.

Met deze stalling is iets bijzonders aan de hand. Hij wordt gebouwd op een terrein waarop NS ooit kantoren met een parkeergarage wil realiseren. Zodra dat gaat gebeuren, moet de stalling deels weer worden afgebroken. (Als het ooit zover komt.) Verder wordt de fietsenstalling naast het nieuwe Busstation West gebouwd, maar zal er geen verbinding mee hebben. Vanuit de stalling zul je via het forum de OV-terminal kunnen bereiken, of via de Rabobrug de binnenstad. De plek waar de aanlanding van de Rabobrug, fiets- en wandelroutes en de ingang van de fietsenstalling samenkomen zal in het ontwerp veel aandacht moeten krijgen. Dat is ruimtelijk een lastige opgave.

(De Rabobrug zal overigens ook geen trappen naar Busstation West krijgen. De contracten tussen Corio en gemeente stellen dat de toegangswegen van het nieuwe station dezelfde zijn als bij het oude. Bij het oude station hoorde echter geen busstation, dat lag apart op het Jaarbeursplein. Nu wordt het busstation half onder OV-terminal geschoven en zou Corio ook de toegankelijkheid van het busstation kunnen afdwingen. Dat is op zijn minst dubieus. Misschien zouden gemeente en provincie moeten zeggen: alles goed en wel, maar wij bouwen wel trappen naar Busstation West. On a positive note: voor de Rabobrug zijn trouwens al 1100 naamsuggesties binnengekomen, aldus POS.)

In juni zal het definitieve ontwerp van de fietsenstalling klaar zijn. De stalling zal in het eerste kwartaal van 2017 worden opgeleverd. De Rabobrug wordt in januari van dat jaar feestelijk geopend.

Meer over de plannen met het Knoopgebied hier.

Hierna nog meer beelden in de vorm van wat foto’s van de presentatie.

Loading Images
wpif2_loading
FietsenstallingKnoop 9
FietsenstallingKnoop 8
FietsenstallingKnoop 7
FietsenstallingKnoop 5
FietsenstallingKnoop 3
FietsenstallingKnoop 1
Fietsenstalling Kruisvaart 1_VO_mrt15
Fietsenstalling Kruisvaart 2_VO_mrt15
Fietsenstalling Kruisvaart 3_VO

Reacties

  1. Erik

    Wat mij niet helemaal duidelijk is: kan je vanaf het nieuwe busstation wel over het maaiveld naar de Croeselaan / Rabobank lopen of gaan ze dat ook afsluiten door om het busstation een grote muur te zetten? Je kan ook al niet de Rabobrug op vanaf het busstation. Te idioot voor woorden.

    1. Auteur
      HB

      Volgens het dogma dat alle OV-reizigers door de OV-terminal moeten, zal het busstation rondom afgehekt moeten worden. De praktijk zal zijn dat voetgangers zich illegaal over de busbanen begeven. Ik vermoed dat hierover het laatste woord nog niet is gezegd. Laat de politiek zich er maar eens over buigen.

  2. Michiel

    Ik heb gisteravond met enige verbijstering de plannen aangehoord. En gezien de reacties uit de zaal was ik niet de enige.

    Wat een rommeltje zeg. Ik kan er niets anders van maken. Eens even zien:

    1) Dat je vanuit de fietsenstalling straks niet direct naar het busstation kan, is een totaal zwaktebod aan de kant van de gemeente. Meneer de presentator deed inderdaad nog een poging om dit op Corio af te schuiven (“Corio wil geen trappen”), maar het busstation valt daar helemaal niet onder. Na protest vanuit de zaal erkende hij dat ook. En zelfs al zou Corio dat willen, geef nou eindelijk eens tegengas. Fuck Corio, bouw die trappen. De burgers moeten voorop staan, niet een winkelcentrum dat binnen de huidige plannen al meer dan genoeg ruimte krijgt om nog meer geld binnen te harken.

    2) Het feit dat een gedeelte van de fietsenstalling tijdelijk wordt gebouwd omdat het op terrein van de toekomstige NS ontwikkelingen staat, is al vrij apart te noemen. Maar: mocht NS vastgoed ooit gaan bouwen, dan mag de fietsenstalling waarschijnlijk weer tijdelijk dicht vanwege bereikbaarheid. Hebben ze nou zelf niet door hoe absurd dit allemaal klinkt?

    3) Jarenlang vond ik het niet zo’n issue dat er nog geen geld was voor singelherstel aan de zuidzijde. Echter, met dit soort idiotie kweek je als gemeente nou niet echt begrip voor de situatie. Talloze miljoenen gaan er op in krakkemikkige oplossingen, maar geld voor een van de belangrijkste zaken uit het hele masterplan is er niet.

    Dit feit wordt nog pijnlijker duidelijk door enkele referenties die gisteravond werden gemaakt rondom het singelherstel. Knallers als “Tsja, als er geen gebouw op het Smakkelaarsveld komt, dan is er ook geen geld voor herstel van de Leidsche Rijn”. Werkelijk, hoe durven ze? Het klonk bijna als chantage.

  3. Joost

    Dus als je met je fiets aankomt bij de stalling en de bus wil nemen moet je eerst helemaal de OVT inlopen en dan weer terug lopen naar het busstation? Wat belachelijk zeg. Wie bedenkt zoiets?

  4. Marco Knol

    Typisch Utrecht weer. Grote mond over fietsen maar als puntje bij paaltje komt krijg je dus een busstation + fietsenstalling waarbij je moet omlopen.
    Dat van Corio lijkt me inderdaad onzin, maar als de gemeente zich daar op wil beroepen moeten ze ook die BOO met Corio openbaar maken. En dan noem je het busstation geen OV-terminal maar busstation Jaarbeurszijde en klaar ben je.

  5. Marco Knol

    Overigens, volgens CU2030 is “verkeersveiligheid” de reden om geen uitgangen richting busstation te hebben. Tja.

Reageer