Bouwhinderfonds Stationsgebied

In Nieuws door HB6 Reacties

176WoningenDe gemeente en bewoners in het stationsgebied praten al een tijdje over bouwoverlast en compensatie. Inmiddels ligt er een voorstel waarin zich, naar verluidt, een aantal VVE’s van Hoog Catharijne goed kunnen vinden. De regeling lijkt op het model van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn en is uniek voor het Utrechtse stationsgebied. Dit kenmerkt zich door een stapeling van grote bouwprojecten die een doorgaande derving van woongenot met zich meebrengen.

Om dit in goede banen te leiden start de gemeente per april met een Bouwhinderfonds met een manager die zal toetsen welke bewoners recht hebben op compensatie. Een woning moet wel op minder dan 50 meter van de bouw liggen. De gebieden die daarvoor initieel in aanmerking komen zijn alle woningen op Hoog Catharijne, Vredenburg-Noord en de hoek met Lange en Korte Koestraat, in totaal 176 woningen. Naast een financiële compensatie kan men ook een beroep doen op overnachting extern of een externe werkplek voor thuiswerkers.

De vergoeding is vastgesteld op 122 euro per woning, per maand, uit te keren aan de bewoners, niet de eigenaren. De eerste drie jaar van bouwoverlast wordt niet vergoed, maar wordt gezien als iets wat bij wonen in een grote stad hoort. Omdat de regeling met terugwerkende kracht vanaf 2010 geldt, wordt pas vanaf 2013 uitgekeerd, tot zolang de overlast duurt. In het geval van Hoog Catharijne is dat tot 2019. Voor bewoners van Vredenburg-Noord is dat tot eind van dit jaar. Als over een tijdje de bouwactiviteiten aan de westzijde toenemen, zullen bewoners aan de Croeselaan en in de Hagelbuurt op compensatie kunnen rekenen.

BouwhinderfonsPlanningKaart
Het fonds start met 1,8 miljoen, waarvan 1,5 door de Stationsgebied-partners Corio, NS, ProRail en Jaarbeurs is bijeengebracht, naar rato van bouwvolume. Voor bouwprojecten die nog moeten starten, denk aan Jaarbeursgebied, Mineurslaan, Noord- en Zuidgebouw, wordt het fonds uitgebreid met 0,2 % van de respectieve de bouwsommen.

VVE’s worden in de gelegenheid gesteld om een collectieve aanvraag te doen. Ziet men daar vanaf, dan moet iedere bewoner zelf om compensatie vragen. Men keert alleen uit aan mensen die er ook daadwerkelijk wonen of gewoond hebben in de periode van overlast.

Voor schadeclaims van bedrijven is er al een bestaande juridische context. In het stationsgebied zijn ook diverse claims ingediend. Het Bouwhinderfonds is in het leven geroepen omdat er voor bewoners niets is geregeld. Met deze regeling komt er nu aan jaren van klagen en overleg mogelijk een einde. Wel benadrukt een van de VVE-woordvoerders bij BU dat deze regeling “de partijen niet ontslaat van het voorkomen van overlast (bouwmethoden, bouwtijden, instrueren onderaannemers) en communicatie. Dat staat niet met zoveel woorden in het reglement maar dat blijft natuurlijk staan. Het overleg tussen VVE’s en bouwende partijen zal de komende tijd blijven doorgaan.”

Volledige persbericht hier.

 

Reacties

  1. Berend

    Wat billijk en redelijk is, is voor een buitenstaander altijd moeilijk te beoordelen. Maar dat er bij dit soort grote projecten ook aan de bewoners gedacht wordt lijkt me zeer terecht. Ik ben dan ook blij dit te lezen. 🙂

    1. Auteur
      HB

      Vandaag werd bovendien bekend dat Metaal & Techniek (pandeigenaar) met Corio een afspraak heeft gemaakt mbt gebruik parkeerplaatsen Hoog Catharijne, waardoor Corio/HC haar bezwaar intrekt.

  2. Auteur
    S van Buuren

    het gaat over de vergoedingen bewoners stationgebied,ik woon op de vaartsestraat en heb ook al jaren overlast vd spoorwegbouw,bleekstraatbrug,tramaanleg geluidsoverlast ook in de nacht enz enz,ik vind dat degene die hier over gaat en toetst ook zeker deze bewoners tegemoet moeten komen.Niet alleen op de koopwoningen letten,wij hebben ook veel overlast gehad en hebben nog steeds!

Laat een reactie achter op S van Buuren Reactie annuleren