Bam, weer een opdracht

In Nieuws door HB2 Reacties

bouw_1200tons_kraan_PVIs het al iemand opgevallen dat BAM inmiddels de opdrachten in het stationsgebied als parels aan een snoer rijgt? En het zijn bepaald niet de kruimels.

Dit bedrijf, waarin Bredero Bouwbedrijven ooit is opgegaan, is de vaste bouwer van Hoog Catharijne en heeft een positie die onaantastbaar lijkt. In 2009 met de eerste klus begonnen, het woonwinkelcomplex, direct daarna sloop van de oude P&C-vleugel en nu de bouw van het entreegebouw Vredenburg en de reusachtige parkeergarage met de inritten die honderden meters uiteen liggen. Daar komen straks de stadskamer en het poortgebouw-hotel bij. Momenteel is de interne renovatie van HC ook op stoom. Het entreegebouw van HC op Stationsplein Oost zullen ze ook al wel in de pocket hebben.

Sinds een aantal maanden heeft BAM ook de grote opdracht voor Stationsplein Oost en het HOV-viaduct op het Smakkelaarsveld. Weliswaar niet volledig, want er is een evaluatiemoment ingebouwd als fase 1 klaar is (2016) , maar het moet gek lopen of dit bedrijf is daar de komende vier jaar zoet mee. Op aanbestedingskalender vinden we dat ook de dubbele fietsenstalling op het Smakkelaarsveld, die binnenkort wordt gerealiseerd, door BAM wordt gemaakt. De laatste toevoeging aan de portefeuille is de bovenbouw van de Uithoflijn, die doorloopt tot onder de HOV-terminal. Deze opdracht is in december gegund.

Ja, wat bouwen ze eigenlijk niet? De bruggen over de singel, bijvoorbeeld. Daar vinden we de bijzondere situatie dat elke brug zijn eigen aannemer heeft. De Marga Klompébrug is gebouwd door Van Spijker uit Meppel, de Paardenveldbrug mag Van Boekel uit Zeeland (in Brabant) momenteel realiseren en het Nieuwegeinse Van Wijk is met een deel van de Vredenburgknoop bezig. Ondertussen wurmt Van den Heuvel nu al een paar jaar een diepriool door alle bouwplaatsen.

BAM heeft deze positie in het stationsgebied onder andere te danken aan hun inzet voor een efficiënte personen- en bouwlogistiek. Terwijl POS vooral in de beginjaren veel tamtam maakte over het principe om zoveel mogelijk bouwverkeer (lees busjes) aan de randen op te vangen, is daarvan eigenlijk tot nu toe weinig terecht gekomen. (Alle bouwplaatsen staan propvol met bouwverkeer en personenauto’s – waarvan BU vermoedt dat daarvoor geen cent parkeerbelasting wordt betaald, een ‘schadepost’ voor de gemeente die inmiddels wel in de tonnen zal lopen.) BAM zet nu wel stappen. Men heeft een mobiliteitspas ingevoerd en is bezig een overslagstation in Lage Weide te bouwen. Daar zullen materiaalstromen voor het stationsgebied worden gebundeld, zowel in als uit. Dit zal vooral voordelen bieden in de afbouwfase, waar grote besparingen op vervoersbewegingen kunnen worden behaald. Dat dit geen overbodige luxe is, toont inmiddels knelpunt Westplein/Daalsetunnel aan.

 

Reacties

  1. Berend

    Als BAM het beheersen van de verkeerslogistiek inderdaad goed op orde heeft, dan lijkt me dit een zeer legitieme reden om contracten mee te winnen.

  2. Paul

    Zeer terecht dat Bam zoveel opdrachten krijgt.
    Er is in het Stationsgebied door BAM van alles ondernomen om geluidsproductie te reduceren en overlast tot een minimum te beperken. Hun informatievoorziening is voortreffelijk en ze hebben begrip voor de menselijke kant van het proces, vooral voor de bewoners van Hoog Caharijne. Als er een klacht is wordt adequaat gereageerd en ja, slopen maakt nu eenmaal herrie. Laten we ook gewoon eens een compliment horen aan de mannen die dagelijks om ons heen aan de slag zijn. Het is boeiend wat er gebeurt. Nooit een saaie dag.

Reageer