Authenticiteit dus. Maar hoe?

In Nieuws door HB11 Reacties

Kaboutertje in tunnel naar aanleiding van Hunkemöller-reclame op Oude Gracht

[Aangepast 10-1] De sentimentele reacties op het afgelopen maandag sluiten van de nogal unheimische fietstunnel onder het Westplein doet BU wel een beetje verbazen. Utrecht is geen Berlijn of Londen en hoeft dat ook niet te pretenderen. Opgeruimd staat netjes. Uiteindelijk willen we dit soort barre openbare ruimte toch niet meer?

Aan de andere kant, deze graffiti-tunnel is weer een stukje authentieke binnenstad dat in het stationsgebied wordt geofferd. De lijst is inmiddels lang. Wat we ervoor terug krijgen is onbekend. Het verlies aan lokaal karakter, aan eigenheid, aan verhaal, heeft grotere consequenties dan we ons realiseren. Wat wordt het Broodje Mario van het nieuwe Stationsgebied?

Catalogusruimte
Het stationsgebied in Utrecht wordt stapje voor stapje grijzer, en dat niet alleen letterlijk. Het wordt inwisselbaar met andere binnenstedelijke nieuwbouw, elders in Nederland. De bezoeker op centraal station, op de pleinen, het forum of doorheen Hoog Catharijne, zal daarin straks nauwelijks nog een lokale sfeer of eigen karakter herkennen. Overal dezelfde gedesignede catalogusruimte. Een niemandsland waar de kleuraccenten van logo’s of etalages komen, consumerende passanten zorgen voor beweging en levendigheid. Het Masterplan stuurt vooral op leefbaarheid en sociale veiligheid van de nieuwe ruimte. Ook politieke partijen hebben de neiging nadruk te leggen op veiligheid, toegankelijkheid en kosten van deze stedenbouwkundige ingrepen. Niemand lijkt de discussie te willen aangaan of het stationsgebied straks door de Utrechter in het hart wordt gesloten en aan welke voorwaarden voldaan moet worden om dat bereiken.

Narcis

Groot contrast
De ‘vergrijzing’ is op dit moment op minimaal twee plaatsen al goed waarneembaar. In de nieuwe stationshal bijvoorbeeld, met de pretentieuze, humorloze winkelblokken, tegenover de prettig ogende, gezellige rij tijdelijke eettentjes. Je ziet het ook goed in Hoog Catharijne, in de nieuwe passage waarin C&A zetelt: grijs, spiegelend, hoog, koel. Anoniem, inwisselbaar. Vergelijk het met het zo verguisde oude Hoog Catharijne, met zijn lage plafonds, plantenbakken, halogeen en tl, nisjes en gele natuursteen. Helaas moeten we constateren dat de ‘openbare’ ruimte binnen TivoliVredenburg ook in dit rijtje thuis hoort. Die verhoudt zich bovendien moeizaam met de menselijke maat, het neemt brutaal afstand van het huiskamerachtige Muziekcentrum. Op de begane grond zie je de huiskamerachtige sfeer nu stukje bij beetje terugkomen.

Opruimzucht
Met het beschuldigen van de jaren nul-architectuur zijn we er niet. De aanhoudende opruimzucht maakt ook veel slachtoffers. De huizen aan de Van Sijpesteijnkade, de kiosk op het Vredenburgplein, de Diner op het Jaarbeursplein, bruine café’s als The Guardian en de Copperfield Pub, het Secretariaatsgebouw met zijn popacademie, misschien de woningen aan de Oude Daalstraat en de Hovenierswoning, de muur van Peter Struijken achter TNT Post, de negentiende-eeuwse stationskappen, de laanbomen aan de Catharijnebaan, de emblematische Patatstraat, straks waarschijnlijk het Mirliton-theater. Ach, mooi was het dikwijls niet, maar het hoorde bij deze stad. Maar het zijn niet alleen de grote objecten. Het grote blauwe vertrektijdenbord, de tegelpatronen in de vloer van het station die de rails symboliseren, de klomp tufsteen naast de ingang van het Muziekcentrum, de zee van narcissen op het Smakkelaarsveld of de Beatrixboom op het Jaarbeursplein – de lijst van grote en kleine iconen die dreigen te verdwijnen of al weg zijn is lang. Bij ieder verscheiden is er een nostalgische rimpeling in de publieke opinie, maar men gaat weer snel over tot de orde van de dag.

Zielloze horeca
Maar het sterkst is de vergrijzing terug te zien in de nieuwe activiteiten die ervoor terug komen, de initiatieven en de contracten. Doppio, Julia’s, Starbucks, ga zo maar door: ‘food concept’ horeca, gestuurd door managers met KPI’s en dashboards. Met enige trots kondigt NS aan dat HMS-Host op Utrecht Centraal gedurende tien jaar drie nieuwe horecaformules zal gaan exploiteren. Een stukje Schiphol in het hart van onze stad, tja. Hopelijk is er straks ook ruimte voor lokale ondernemers met een eigen al dan niet lokaal geïnspireerd aanbod, maar de huurprijzen zullen voor hen waarschijnlijk niet op te brengen zijn.

Pop-up
In Hoog Catharijne zien we een vergelijkbare trend met de grote ketens. Hoewel Corio, pardon Klépierre, ook experimenteert met kleinere initiatieven en cross-overs zoals een kippenren met groentetuin op het dak, een insectenrestaurant of een man cave. Helaas hebben die meestal het karakter van een pop-up, waardoor hun belang relatief gering is en de initiatiefnemers een plan niet echt tot wasdom kunnen laten komen. Het kan niet verdoezelen dat de afgelopen jaren een handvol bekende en gewaardeerde lokale winkels op Hoog Catharijne zijn geofferd. Je houdt je hart vast als over een paar jaar Godebaldkwartier wordt verbouwd. De nonnen van het Stiltecentrum houden stand, dankzij een rechtszaak. Hoog Brabant – voor een hele generatie een bekend vergadercentrum – is van de ene op de andere dag weg.

Historisch onthecht
Het is de optelsom die pijn doet: sloop van iconen en karaktervolle elementen, een architectuur die staal, aluminium, composiet, glas, de kleur grijs en grove vormelementen als ingrediënten heeft en de dure vierkante meters die vooral met marketingformules met diepe portemonnees moeten worden gevuld. En dat in een gebied van een tiental hectare dat over een aantal jaren, als de aannemers zijn vertrokken, volledig historisch onthecht zal zijn.

Externe impulsen
Wat is de consequentie van een uitgestrekte, anonieme en inwisselbare (semi-)openbare ruimte die het stationsgebied straks zal zijn? Zolang er menselijke activiteit en levendigheid is, zal het wel loslopen. Je gebruikt het, accepteert het voor wat het is. Het wordt problematischer in de stille uurtjes. De branding van het gebied zal moeilijk worden, het is kwetsbaar. Want welke autonome kwaliteit biedt het eigenlijk? Die zal vooral moeten komen van externe impulsen. Een wielerevenement, een signeersessie van een wereldberoemde boy band, op het Jaarbeursplein of in de Stadskamer. Allemaal leuk, maar inwisselbaar en kortstondig. Het wortelt niet, het maakt geen Utrecht.

Aantrekkelijk contrast
Positieve uitzondering vormen straks de stroken aan het (toekomstige) water. Die krijgen een eigen sfeer en uitstraling, zelfs de door iedereen zo verfoeide brede overkluizing van de Stadsbuitengracht. Maar de grootste consequentie is dat de gebieden óm het stationsgebied gaan profiteren. Straks stapt de bezoeker uit het strakke Entreegebouw, steekt recht plein Vredenburg over, zo de Zakkendragersteeg in – een spectaculairder contrast is niet denkbaar. Dan naar de Oude Gracht, al in de jaren zeventig kreeg het een boost en straks opnieuw. Neem anders de route Viestraat en Potterstraat, naar de Neude. Of langs Paardenveld, Wijk-C naar Pijlsweerd of Vogelenbuurt. Aan westzijde Lombok en Merwedestrook, aan de zuidzijde het ontluikende gebied Wester-/Oosterkade/Vaartsche Rijn, ga maar door. Daar wordt binnen bestaande structuren en lokale mogelijkheden gezocht naar nieuwe bestemmingen. Vaak kleinschalig door mensen die een band hebben met de plek en er iets van willen maken. Niet sloop maar behoud en nieuwe betekenis vormen daar het uitgangspunt. Zo ontstaan er restaurants bovenin een watertoren, ijssalons in brugwachtershuisjes, muziekstudio’s in een houthandel, een film-hotspot onder een parkeergarage, een museum onder een plein, of een sfeervol The Mother Goose aan de Ganzenmarkt. Rommelig, sfeervol, plekken die een verhaal vertellen. Het zijn deze vernieuwingen die er voor zorgen dat deze stad (internationaal) de moeite waard blijft.

Repareren of wachten?
Terug naar de probleemstelling. Wat wordt het Broodje Mario van het vernieuwde stationsgebied? Kan het alsnog een karaktervol stuk van Utrecht worden? Of vind je de probleemstelling onzin? Vind je de plannen wel best en heb je er verder ook niet veel verwachtingen van, dus waarom je druk maken?

Of is het slechts een kwestie van geduld oefenen en komen de verhalen en het karakter vanzelf? (HB)

[nawoord] Uit reacties merk ik dat sommigen denken dat ik het oude Hoog Catharijne hiermee verheerlijk of dat ik bepaalde lelijke en sfeerloze elementen zou prefereren boven vernieuwing. Vergeet de discussie over mooi of lelijk, niet interessant. De patatstraat vreselijk? Tuurlijk, maar het was wel ónze patatstraat. Je kunt je er ook niet aan onttrekken door te stellen dat je geen doelgroep bent. Iedereen is doelgroep van het stationsgebied of Hoog Catharijne, in een of andere hoedanigheid. En als je er voor vlucht door snel naar de gezellige binnenstad te gaan, heb je feitelijk mijn probleemstelling al onderschreven. Want ik voorspel je dat je dat ook in 2020, als alles klaar is, zult blijven doen.

Het probleem zit hem niet in individuele historische elementen die verdwijnen: het is de optelsom, de schaalgrootte. En wat ervoor terug komt. Stadskantoor en TiVre zijn natuurlijk iconische gebouwen om te zien. Maar dat is nog niet voldoende om succesvol te kunnen bijdragen aan het stedelijk weefsel. Kijk maar eens naar de buitenruimte van het stadskantoor: de zij- en de achterkant, wat ooit het openbare forum moet gaan. Dan snap je meteen wat ik bedoel. Hoe moet dat ooit nog goedkomen?

Hertzberger vond het mooi om een verticale muziekstad te bedenken met een groot plein halverwege. Directeur Frans Vreeke wordt echter dagelijks met de zorgen van een weinig uitnodigende begane grond geconfronteerd en is TiVre nu al aan het repareren. Al dat glas is mooi als er veel mensen zijn en de kleurige lichtjes branden, maar is genadeloos op de momenten dat er geen activiteiten zijn.

De voortgaande historische onthechting en vergrijzing van het stationsgebied zal mogelijk niet tot problemen leiden, als het gebied vanaf het begin bruist en floreert. Dan komen de nieuwe historie en het nieuwe verhaal vanzelf. Maar er zitten teveel zwakke plekken in de plannen om nu maar achterover te leunen en te denken dat allemaal wel goed zal komen. Of dat alles beter is dan wat er nu verdwijnt.

Reacties

  1. Berend

    Het afgelopen weekend heb ik een verkenningsrondje gelopen over de “centrumboulevard” (excusez le mot) door het Jaarbeursgebied. Wat mij daar opviel is hoe zichtbaar en iconisch het nieuwe Stadskantoor is. Rotterdammers zouden zoiets gelijk kracht bijzetten door op het gebouw een neonlijn aan te brengen. Het Stadskantoor zou op een vergelijkbare manier nog best een (artistiek) toefje op de slagroom mogen om zijn Utrechsheid te benadrukken.

  2. Marco Knol

    “Positieve uitzondering vormen straks de stroken aan het (toekomstige) water. Die krijgen een eigen sfeer en uitstraling.”

    O ja joh? Met uitzicht op een betonnen plaat van 120 meter lengte en een glaspaleis dat de zichtlijn onderbreekt? Het steekt bijzonder schril af bij waar we (ik althans wel) destijds voor hebben gestemd; namelijk groen en de menselijke maat. Dat laatste is ook waar al die touristen voor vallen trouwens; de grachten en leuk&gezellig. De huidige plannen doen daar afbreuk aan. Dat wil niet zeggen dat er niets moet kunnen; integendeel, maar graag met beleid, de nodige voorzichtigheid en de menselijke maat als leidend uitgangspunt in plaats van rentabiliteit.

    Ik ben het trouwens eens met Berend dat het stadskantoor een prachtig icoon voor de stad is. Een blijvertje. Tikkie te duur, dat dan weer wel, maar je hebt hier en daar een prachtig uitzicht op het stadskantoor. Jammer alleen dat men er van alles omheen wil bouwen zodat er van het uitzicht op dat icoon waarschijnlijk wel weer niks overblijft. Ik vestig wat dat betreft mijn hoop op de provincie.

  3. Martijn

    Ik vraag me af wat je dan van Rotterdam Centraal vind. Dat vind ik best een mooi authentiek gebouw. Alleen daar zie je ook weer alleen die ‘food concepts’ al vind ik de Stations Huiskamer nog best een mooi concept.

    1. Auteur
      HB

      Helaas nog niet bezocht sinds oplevering, alleen gezien als bouwplaats. (Ik vind de stations Rotterdam en Arnhem spectaculair, onhollands spannend, bij Utrecht CS is het vooral de omvang die imponeert.) Maar als de ‘food concepts’ zich beperken tot een stationsgebouw, dan is het effect relatief lokaal. In Utrecht is de schaal van de vernieuwing veel groter: een forum, drie pleinen, grootste station van NL, boulevard, HC stadskamer. Dat is wat ik telkens benadruk: het is de optelsom van de effecten die mij zorgen baart.

  4. Alida

    Wat een vreemd stuk is dit, waarom moet een moderne stationshal met een groot overdekt winkelcentrum er aan vast authentiek zijn? Wat vind je dan van station Rotterdam en van station Bijlmer Arena? Of Berlin Hauptbahnhof? Waarom moet er eigenheid zijn en ‘een verhaal’ ? Op een station? Wat is er mis met vernieuwing en modernisering?
    Trouwens, een groot station IS een verhaal. En een winkelcentrum is in de stille uurtjes per definitie niet levendig.

    1. Auteur
      HB

      Het stuk is getriggerd door de levenloze, koele architectuur die nu om zich heengrijpt. Van daaruit maakte ik een extrapolatie van de veranderingen die in gang zijn gezet. Die optelsom bevalt me niet, er zitten risico’s aan die ik wilde benoemen. Het forum met name, is een erg kritisch element.
      Berlin HBH? Prima om als reiziger te passeren of op een aansluiting te wachten (hoewel ik me kan herinneren dat ik moeite had de weg te vinden met die niveaus). Maar ik woon niet in Berlijn en als de Berlijners er blij mee zijn, wunderschön.
      We spreken elkaar in 2020. Dan zullen we zien of dit een vreemd stuk was. Ik hoop dat ik me vergis. Dan prijs ik Utrecht ook aan door wat in het stationsgebied tot stand is gekomen, in plaats dat ik vrienden snel meeneem naar een leuk adresje in de oude Binnenstad.

  5. patrick

    HB omschrijft precies het knagende gevoel wat ik heb. Als heel HC wordt als het stuk bij de C&A, dan worden de zelfde fouten gemaakt als bij HC 1.0. Lijkt me overigens niet slim van Corio, gezien de huidige stand van zaken in de Retail. Waarom zijn de stadsdelen die zich kleinschalig ontwikkelen rond bestaande situatie met eigen onafhankelijke winkels, horeca en dergelijke, populair zijn bij bewoners en toeristen? …Juist ja, vanwege hun authenticiteit! Misschien kan dit worden vertaald naar HC en Stationsgebied. We zouden voor HC mogelijk ook kunnen leren van Bikini in Berlijn. http://duitslandnieuws.nl/archief/2014/05/nederlanders-bewaken-ziel-van-concept-mall-bikini-berlin/

  6. Mick

    Ik heb gemengde gevoelens bij dit bericht. Er verdwijnen onmiskenbaar een aantal iconen. Echter, in een zweem van nostalgie gaan we bijna vergeten dat veel van deze typische Utrecht coyfeeen daadwerkelijk aan vervanging toe waren. Presenter wij werkelijk vol trots aan Chinezen en Amerikanen de patatstraat of het Diner restaurant? En wie kwam / komt er nog in het Mirliton theater? Het is allemaal wat dun.

    Over de kilheid van de stationshal: vergeet niet dat op Utrecht CS jaarlijks meer mensen komen dan op Schiphol (!). Je wilt van deze relatief kleine locatie dan ook geen typisch comfortabele ‘verblijfruimte’ maken maar eerder een goed en comfortabel transitplatform. Reizigers moeten hier typisch niet blijven hangen. Met de dergelijke vormgeving wordt die intentie dan ook daadwerkelijk ondersteund.

  7. Robb

    Vooral het cs gebied is verschrikkelijk. Als je echt bijna vanaf de bodem kan beginnen, en je maakt er dit van???
    Als ik in het cs gebied rond loop, denk ik steeds: leuk voor tijdelijk, maar ik ben benieuwd hoe het nu er echt uit gaat zien?? Onee het is al bijna af!,,
    Het lijken wel rechthoekige portocabins met winkels. Wat een armoe.

  8. Pieter

    Jammer dat ik dit stukje nu pas zie. Gelukkig ben ik niet de enige die de vergrijzing van Utrecht CS opvalt. In het nieuwe deel zie je slechts de kleur grijs. Alle nieuwe stations zien er zo uit. Oersaai maar lekker onderhoudsvrij. De primaire kleuren blauw en rood die in de jaren tachtig populair waren zijn tegenwoordig helemaal uit of zelfs “fout”. Fijn dat we die nog wel kunnen zien op b.v. Sloterdijk of op de Flevolijn. Niet de mooste ontwerpen maar toen mocht kleur nog.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren