De gemeente heeft de opdracht voor de bouw van het HOV-viaduct over de Van Sijpesteijnkade gegund aan Van Boekel Zeeland. Deze Brabantse aannemer is op dit moment aan het werk met de Paardenveldbrug en het metselwerk aan de kade ter hoogte van de expeditieinrit van TivoliVredenburg. Behalve het viaduct behoren de HOV-banen vanaf de tijdelijke eindhalte Jaarbeursplein tot aan het Smakkelaarsveld tot de opdracht. Het viaduct op het Smakkelaarsveld wordt door BAM gebouwd, die daar inmiddels bezig is met de funderingen. Dat viaduct wordt overigens veel bescheidener, omdat geen vier meter vrije doorrijhoogte wordt geëist door de hulpdiensten.
Het werk aan dit deel van de HOV-baan is met een half jaar vertraagd als gevolg van een hoger beroep tegen het bestemmingsplan bij de Raad van State dat onder andere door Park Plaza was ingesteld.
In de doorlees het BLVC-plan dat bij dit werk hoort. Door dat te bestuderen krijg je er een goed beeld van. (Kun je vast uitpuzzelen hoe je er met je fiets doorheen gaat rijden.) Hier nog een overzichtstekening van het westelijke gebied: pdf.
Helaas geldt ook hier dat deze brug in ieder geval tot 2019 over het droge gaat. Als dit deel van de Leidsche Rijn wordt hersteld loopt deze door tot ongeveer het viaduct. Verdere reconstructie (zoals op het plaatje) is vooralsnog toekomstmuziek.
Het viaduct krijgt een overspanning van 52 meter en zes pijlers. Werkzaamheden zullen vooral in 2015 en 2016 plaatsvinden.
De opdracht maakt geen melding van de kosten. Het maakt onderdeel uit van een doorlus in het tramnetwerk naar de Uithof, waarin in totaal 440 miljoen euro mee is gemoeid.
Reacties
Alle betonnen meuk wordt dus gerealiseerd. Het groen en het water moeten we nog maar afwachten. De gemeente laat haar prioriteiten wel weer zien. Wiens idee was het om dat gigantische Tivoli Vredenburg te bouwen? Was dat een wens van de burgers? Ik vind het een prachtig ambitieus gebouw hoor, daar niet van maar voor de bedragen die daar in zijn gaan zitten had ik liever een doorgetrokken Leidsche Rijn en een ondertunneld Westplein gezien.
@ Jeroen: dat geld om die singel sluitend te krijgen komt echt wel in de loop der jaren. Vergeet niet dat het nog jaren duurt eer het bouwtechnisch mogelijk is. Nu is het budget even op. Over een jaar of drie is de ruimte er wel. En zowaar: dit sluit aan op de huidige vorderingen van het stationsgebied…!