Lumi Guide bouwt FRIS

In Nieuws door HB7 Reacties

Het Nijmeegse bedrijf Lumi Guide heeft de opdracht gekregen voor de bouw van het Utrechtse fietsverwijssysteem FRIS. Dit systeem bestaat uit informatieborden in stationsgebied en binnenstad, waarop de dichtstbijzijnde stallingen worden getoond met het aantal vrije rekken. Bovendien zorgt hun oplossing voor integratie van bestaande fietsdetectiesystemen in de Jaarbeurspleingarage met hun eigen systeem, dat is gebaseerd op kleine camera’s die boven een fietsenrek zijn gemonteerd. Dit systeem wordt voor het eerst ingezet in een Nijmeegse stalling, die eind van het jaar zal worden opgeleverd.
Het Utrechtse systeem zal begin 2015 in fasen worden gebouwd. Ook de nieuwe tweelaagse stalling op het Smakkelaarsveld, waarvan de bouw binnenkort zal starten, zal er op worden aangesloten. Deze stalling was enkele jaren geleden onderwerp van een pilot voor fietsdetectie, dat voortijdig werd afgebroken omdat het niet nauwkeurig was. Inmiddels is de techniek voortgeschreden en worden fietsdetectiesystemen steeds vaker succesvol ingezet, met name voor bestrijden van weesfietsen.

Dit schreven we over de aanbesteding. Hieronder een vid over de stalling onder Plein 44. Dit worden de aangesloten stallingen en dit worden de locaties van de informatieborden.

Reacties

  1. Tjekken

    Jammer genoeg stonden in de Jaarbeurspleinstalling deze week heel wat rijen op “VOL” terwijl ze pas halfvol waren…

    1. Auteur
      HB

      Of omgekeerd, dat de andere (betaalde) NS stalling aan het Leidseveer er wel bij staat. Wat gaat er eigenlijk gebeuren met deze stallingen, nu beheerd & gratis de norm wordt?

  2. Frederick

    Aan de van Sijpesteijnkade wordt verbouwd, nieuwe handigere fietsenrekken worden in de zomer 2015 geplaatst.(volgens man die daar werkt)
    Gebruik zelf die stalling, en is nog steeds zeer vol. En daar komen nog 100 extra ovfietsen

  3. Iemand

    “Mechanische dingetjes” gaan vaak kapot, vergen daardoor meer onderhoud, en zijn waarschijnlijk in aanschaf zelfs al duurder dan camera’s. De gebruikte cameraatjes hebben geen display, batterij of geheugen, hoeven niet scherp te kunnen stellen omdat die fietsenstandaard niet wegloopt, hebben waarschijnlijk aan 1 megapixel genoeg, hoeven kleuren niet realistisch te detecteren, en hebben waarschijnlijk nauwelijks een lens nodig. Het zou me niet verbazen als je ze voor minder dan €5 per stuk kunt inkopen als je er 10.000 bestelt.

    1. Auteur
      HB

      Mee eens. Je kunt volstaan met een camera-lensunit van een goedkope telefoon. Wel moet er nog beeld worden verwerkt en netwerkprotocol worden afgehandeld. Daar komt dus nog een processor bij.
      En je kunt ook fietsen detecteren die naast rekken staan, in gangpaden, mits er camera’s op gericht staan.
      Qua kostprijs vermoed ik dat de (robuuste) behuizing misschien nog wel duurder is dan de elektronica.

Reageer