Hoe ver is plan De Kade?

In Nieuws door HB24 Reacties

Impressie De Kade (September Film, ontwerp Allard Architecture)

PaardenveldGarage

Huidige Paardenveldgarage. Onderste twee verdiepingen zijn winkels en opslag.

[update 18 nov.] Hoe vorderen de plannen met De Kade, het filmcomplex in de bocht van Paardenveld dat in 2016 zijn deuren zou moeten openen? De Telegraaf sprak donderdag met initiatiefnemer Pim Hermeling naar aanleiding van berichten dat Jos Stelling graag City Movies wil huren van eigenaar Wolff om er een een soort tweede Louis Hartloopercomplex met 600 stoelen te vestigen. Inmiddels ligt er ook een startdocument met intenties van NFF en HKU. We maken van de gelegenheid gebruik om de plannen rondom De Kade op een rij te zetten.

Eerst de documenten die door het college aan de raad zijn gezonden. (Op 26 november is er in het Stadskantoor een inloopbijeenkomst, vanaf 16:00u)

Raadsbrief De Kade
Startdocument De Kade
Intentieovereenkomst_De Kade

Intentieverklaring NFF
Intentieverklaring HKU

Hermeling bevestigt in de krant dat de plannen voor De Kade nog steeds overeind staan en dat de financiering rond is. Ook zegt hij dat een intentieovereenkomst is gesloten met partijen die een ruimte in het pand willen huren. Het betreft ’t Hoogt met zijn filmhuis en theatercafé, het NFF en de HKU. Het gebouw krijgt zeven zalen, naast horeca-, kantoor- en werkruimtes.

Navraag bij de architect, enkele weken geleden, leerde dat het ontwerp waar ze nu mee bezig zijn, volledig anders zal zijn dan het initieel gepresenteerde ontwerp met de kleurige blokkendoos en de eendjes gezellig langs de Stadsbuitengracht. Het gebouw zal tegen de parkeergarage aangedrukt zijn, sterker nog, er zelfs mee zijn geïntegreerd. Zelfs óp de garage wil men gaan bouwen. Het bestaande – niet al te fraaie – betoncomplex wordt daarmee voor een groot deel ingekapseld, zoals op de impressie te zien is.

In deze paragraaf is te lezen hoe men het bestaande pand wil aanpassen en uitbreiden.DeKadeRuimteverdeling

De eerste twee verdiepingen onder het parkeerdeel zijn verhuurd geweest aan een bonte stoet bedrijven. Ooit was het zelfs De Vrije Vloer, dat later naar Tivoli De Helling is verhuisd. Op een blauwe maandag in 2008 hebben krakers er een weggeefwinkel willen vestigen. De ruimte zou toen al een jaar leeg gestaan hebben, wat werd bestreden door electronicaketen Raf, dat het gebruikte als opslag. Ooit was er de technische dienst van Raf gevestigd.

Enkele jaren is de kelder in gebruik geweest bij wat er nog van de roemruchte Utrechtse muziekwinkel Staffhorst resteerde, tot in september 2013 het faillissement werd uitgesproken. Na een kort intermezzo met Chinese dumprommel – nooit één klant gezien – staat het weer leeg. Verder biedt het pand onderdak aan Klein (voorheen Steenweg) en een soort winkel voor aquarium- en dierenbenodigdheden. Op sommige avonden kun je er boven een brassband horen oefenen of een skater dingen zien doen die skaters doen.

Al met al maakt het blok een nogal treurige indruk en zou hoognodig onderhanden genomen moeten worden, ook al is zojuist een grote renovatie van de parkeergarage afgerond. Misschien is dit een uitgelezen kans om deze hoek van Wijk-C weer een beetje sjeu en levendigheid te brengen. Het pand is via Paardenveld Vastgoed BV in eigendom van investerings- en vastgoedbedrijf Janivo van de familie De Pont uit Zeist – in 2011 in de top-30 van de Quote 500 met een geschat vermogen van meer dan 700 miljoen. Daar zou wat financiële power en goodwill achter moeten zitten. Volgens de intentieovereenkomst heeft het bedrijf van Hermeling, De Kade BV, mandaat van de eigenaren.

DakGaragePaardenveld

Het dak van de garage. Hier wordt onderwijs- en kantoorruimte toegevoegd.

Op dit moment wordt het plan door het college besproken en zal vermoedelijk binnenkort leiden tot een commissiebrief waarin de intentie wordt uitgesproken om er samen uit te komen. BU kan zich echter goed voorstellen dat er over de financiën nog wel onderhandelingen gevoerd zullen worden tussen gemeente en Hermeling. Er ligt een serieuze verdiendoelstelling op bouwvlek Paardenveld (1,3 miljoen euro voor combinatie Paardenveld én Oude Daalstraat/ASW). Bovendien zal er ook hard gewerkt moeten worden aan draagvlak. Kijkend naar discussies over uitbreiding van de Bijenkorf, zal Wijk C Komitee ongetwijfeld dwars gaan liggen op het onderdeel verkeer en parkeren – over luchtkwaliteit gaat het alleen in naam. De omgevingsvergunning en bestemmingsplanprocedure zullen vermoedelijk gecoördineerd verlopen, maar ook dan is de kans op openstelling in 2016 zeer klein.

Als het tot een bouwplan komt, zal de gemeente op straatniveau vervanging moeten regelen voor de parkeerplaatsen achter de halfpipe, wat nog niet simpel is. Ook de parkeerplaatsen aan de overkant tussen de bomen bij de Daalsetunnel, horen officieel bij de capaciteit van Wijk-C, maar zouden eigenlijk moeten vervallen of moeten worden overgeheveld. De gemeente is hier voorlopig nog wel even zoet mee.

Niet culturele behoefte of een gevarieerd filmaanbod, maar prozaïsche zaken als parkeren en bereikbaarheid, zullen voor De Kade van groot belang blijken te zijn in de besluitvorming.

HalfPipe

De halfpipe

Nog iets over het groen, om mee af te sluiten. De gemeente wil proberen de bomen die op het restant van de twee spuikokers liggen te sparen, door de spuikokers niet te slopen maar vol te storten. Voor de reconstructie van de Stadsbuitengracht liggen ze niet in de weg. Voor bioscoop De Kade is de parkachtige ruimte voor het gebouw ook belangrijk voor eventuele activiteiten. Als ook de footprint van De Kade zodanig klein is dat de bomen maximaal gespaard kunnen blijven, zal het een grote kwaliteitsimpuls voor de ruimte betekenen.

Deze film heeft Movares voor de gemeente gemaakt over het nieuwe water van de Stadsbuitengracht. De Kade – in de bocht – is daarop helaas nog niet te zien. In de binnenbocht zie je het gras doorlopen tot aan het water. De uitstraling is daarmee te vergelijken met het Zocherpark. Ter hoogte van de Paardenveldburg verandert de Stadsbuitengracht van karakter om bij de Catharijneknoop tenslotte hoogstedelijk te worden.

Reacties

  1. A. Vlaming

    Voor Wijk C zeker een impuls in goede richting en ook voor de kop ASW. Toch begrijp ik volkomen bewoners van Wijk C als zij dit as onwenselijk vinden. Naar verdwijnen van verkeer op Nieuwekade wordt dit !enige! stukje groen beter verbonden met de wijk. De oorspronkelijke visualisatie met eentjes van De Kade was totaal onrealistisch, je gat de water van de singel nooit zien van die perspectief, laat staan de meters groen die er gesuggereerd waren. Als er dergelijke volume voor de garage komt te staan, blijft er van de groen niets meer over.
    Dus als Wijk C in protest gaan omdat zo ook recht hebben op een stukje groen, dan begrijp ik het en jij Herbert als initiator van Daalsepark zeker ook.

  2. Auteur
    HB

    De architect heeft bij BU benadrukt dat de oude visualisatie geheel van de baan is. Het huidige ontwerp drukt zich tegen de bestaande garage aan en loopt er in door, met andere woorden, maakt gebruik van die ruimte, die op dit moment ogenschijnlijk geen bestemming heeft. Ik krijg ook de indruk dat het college beslist de groene binnenbocht van Paardenveld wil beschermen, dus van volbouwen kan geen sprake zijn.
    Wat dat betreft heeft Daalsepark nog een langere weg te gaan, als je die vergelijking wilt maken.

  3. Marc

    Waar blijft wijk c in dit verhaal dan ze Zijn wel tegen het vergroten van de bijenkorf wat volgens hun meer verkeer zou aantrekken en dan zouden we wel een bioscoop gaan plaatsen lijkt mij ook meer verkeer aantrekken toch of heb ik het mis

  4. Anoniem

    prima initiatief en wat mij betreft erg welkom, verrijking voor de buurt. Vrij bijzonder dat gehuil van Wijk C bewoners, je woont in het centrum van een grote stad

    1. Auteur
      HB

      Van een van de mensen achter Wijk C Komitee heb ik gehoord dat ze eergisteren persoonlijk door Hermeling zijn bijgepraat over de plannen. Maw daar zijn de eerste contacten gelegd, wat op zich een goed teken is.

      1. Jeroen

        Goed dat Hermeling contact met het komitee(!) opneemt. Ik vroeg me alleen af op welke gronden deze club het opknappen en revitaliseren van dat (toch enigszins) aftandse stuk Utrechts centrum steeds frustreren. Hebben ze veel draagvlak in de wijk of zijn het vooral een stel oude zeurpieten met teveel tijd die hun auto voor de deur kwijt willen kunnen in een historisch stadscentrum?

      2. Auteur
        HB

        In dit geval zullen ze voor de bewoners naast de garage opkomen en hun belangen behartigen. Zoals altijd: veranderingen zijn lastig en iedereen wil er netto op vooruit gaan.

  5. Berend

    Gegeven de volmaakt trieste uitstraling van de bestaande gevel zou het toch niet al te moeilijk moeten zijn deze verandering als een verbetering te zien 🙂

  6. A. Vlaming

    2 dagen geleden heb ik bij DUIC artikel volgende reactie geplaatst: “Het zou mij benieuwen welke partijen behalve UCK, Dutch game garden en Arthouse ’t Hoog hier nog aan deelnemen. Er staat in de berichtgeving dat de bioscoop geen subsidie nodig heeft. Voor zo veer ik weet draait ’t Hoog wel op subsidie en is niet eens in staat om onderhoudskosten van huidige locatie te betalen.
    Zijn ze van plan vanaf 2016 wel als commerciële organisatie zonder gemeentesubsidies te draaien? Anders is deze berichtgeving misleidend.
    Als Jos Stelling er in slaagt om LHC succesvol te draaien en nog daarbij de City te transformeren, dan wordt de markt voor Arthouse films sowieso verzadigd en subsidie van ’t Hoog kan naar andere culturele activiteiten.”
    Vandaag is een artikel verschenen met visie van directeur van ’t Hoog: http://destadutrecht.nl/cultuur/wij-vertonen-films-die-niet-vertoond-worden-commerciele-arthousebioscopen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=wij-vertonen-films-die-niet-vertoond-worden-commerciele-arthousebioscopen
    Volgens mij mag de maatschappelijke discussie losbarsten of wij een gesubsidieerd Arthouse nodig hebben naast commerciële Arthousen.

  7. Brigit

    Hallo allemaal,

    Mag ik alle enthousiastelingen erop wijzen dat er mensen wonen in Wijk C. Bewoners die zo blij waren en zijn met de plannen van de terugkeer van de singel. Een verbetering van de leefomgeving. En nu geconfronteerd worden met dit idiote plan. We verdragen inmiddels al lange tijd de herrie van de ‘bouwput’ en dat gaat nog wel even door voordat het klaar is.
    En als alles dan achter de rug is, zouden de bewoners opgezadeld gaan worden met de herrie en overlast van een overbodige lichtbak-bioscoop.
    Ik woon al 25 jaar tegenover de parkeergarage en heb in de beginjaren nog de overlast van poppodium De Vloer meegemaakt die onder de garage was gevestigd. De gemeente spreekt in haar Wijkbericht optimistisch over een ‘levendige culturele hotspot’. Maar waarom moeten wij als bewoners de rekening voor deze plannen krijgen?
    Ja, de parkeergarage is een lelijk ding. Maar in ieder geval valt er ’s avonds stilte in de straten. Als het begrip leefbaarheid nog iets betekent, zet er een mooie gevel tegenaan of verzin iets anders.

    1. Auteur
      HB

      In aanvulling op Gerben: door afsluiting van de Nieuwe Kade en andere (verkeers)maatregelen zal de aantrekkelijkheid van de parkeergarage afnemen. Minder auto’s in de Kroonstraat dus. De verkeersherrie aan de overkant van het water zal hopelijk ook minder worden.
      Daarbij: bedenk dat een plantsoen in de bocht van Paardenveld ’s avonds en ’s nachts geen prettige plek wordt als de garage zo doods blijft als hij nu is.

  8. Gerben

    @ Brigit, geloof dat je het niet helemaal hebt begrepen, bioscoop komt op ruime afstand van woningen, ligt voor de parkeergarage en als ik kijk bij LHC, ’t Hoogt ( die eventueel een plekje krijgt ) of Springhaver, zie ik geen “lichtbak bioscoop”, die komt toch echt aan de andere zijde van de sporen. Publiek wat deze bioscoop zal bezoeken zal niet zo gauw bestaan uit rumoerig uitgaanspubliek en vwb de singel, die komt er spoedig, dus gaat niet ten koste ervan. Morgen, zag ik, is er een Informatie-avond, misschien heen gaan om te kijken wat de bedoeling is en je te laten informeren.

    1. Brigit

      Gerben, ik begrijp het wel degelijk. Het is inderdaad zo dat de bioscoopzalen richting waterzijde komen. (overigens doelde ik met ‘lichtbak’ op het ontwerp van het gebouw, leek me duidelijk).Maar het plan De Kade behelst nog meer dan dat. Als, zoals nu het plan is, op de begane grond de HKU zijn intrek neemt (met 300 leerlingen) met een ingang aan de Kroonstraat, dan kan je niet beweren dat dat geen overlast gaat veroorzaken voor omwonenden. Op slechts tientallen meters afstand ligt de Pastoor van Nuenenhof, openbare ruimte, maar tevens ‘onze’ binnenplaats. Al sinds de aanleg 24 jaar geleden verzorgen vrijwilligers van de groengroep die ruimte. Als er in voorjaar en zomer pakweg 100 leerlingen hun lunchpauze in het zonnetje gaan doorbrengen op de bankjes en grasveld, staat er geen narcis meer overeind.
      Ook, in tegenstelling tot eerdere berichten, is het plan nu dat áán de Kroonstraat buiten de fietsenstalling komt voor 500 fietsen (omdat het anders veel meters aan binnenruimte kost, dat vinden de planners zonde..).
      Er mag dan misschien tzt minder autoverkeer komen als de Nieuwekade wordt afgesloten, de toestroom van mensen, overdag en ’s avonds, gaat de straat en daarmee de directe bewoners mi overbelasten.

  9. jos stelling

    Het gaat de gemeente om een zak met geld (grondverkoop). Een park kost alleen maar geld. Als alle plannen doorgaan zijn er 2017 een kleine 8.000 bioscoopstoelen in Utrecht (meer dan Rotterdam en Den Haag) beschikbaar. Met dit geweld en de gebleken gretige adoratie (…) van de gemeente voor ‘de Kade’plannen zijn de City-plannen financieel helaas dan niet meer verantwoord.

  10. Auteur
    HB

    Over de aantallen bioscoopstoelen en de programmering kan ik niet oordelen. Daarin zul je vast gelijk hebben.
    Het is de locatie die mensen enthousiast maakt. Het noordwestelijke singelgebied is traditioneel onaantrekkelijk en lelijk, niet voor niets dat juist dat deel in 1970 is dicht gegooid en vol asfalt gelegd.
    Alle initiatieven die helpen dat ten goede te keren vinden gretig weerklank.
    Daar aan toevoegend, maar dat is meer algemeen van aard: er wordt een combinatie gelegd met educatie. Het maakt het initiatief veelzijdiger en minder kwetsbaar. Hopelijk is het een voorbode voor meer onderwijsinstellingen in het stationsgebied, want kantoren en winkels zijn er al meer dan genoeg.

  11. A. Vlaming

    @HB: Ik kan niet meer oneens zijn met je redenering. “Het noordwestelijke singelgebied is traditioneel onaantrekkelijk en lelijk, niet voor niets dat juist dat deel in 1970 is dicht gegooid en vol asfalt gelegd.”
    Er zijn verschillende factoren waarom dit gebeurt is(behoud van de rest van singel, contracten met Bredero, zwakke sociale samenstelling van de wijk en leegloop, waardering van 19e-eeuwse architectuur destijds en vooral gemeentebeleid), maar in stedenbouwkundig masterplan van Kuiper in 1962 was de voorstel juist om de stadsuitbreiding in Oostelijke kant van Utrecht te realiseren.
    De dempen van de Weerdisngelsingel en Wittenvrouwensigel was resultaat van jarenlange onderhandelingen en en compromissen. Tot dempen van Wittenvrouwensigel is men gelukkig nooit overgegaan.
    Als het slopen van kop van Noordwest nooit gebeurt is, zag de wijk anno 2014 heel anders uit in positieve zin.

  12. Auteur
    HB

    @A.Vlaming: wat nog het meest verbaast als je kijkt naar de gedachtenvorming uit de jaren zestig, is dat de verkeersoplossing hogere prioriteit had dan de stedenbouwkundige wensen (city-vorming, verpaupering oplossen). Groei van het autoverkeer was sensationeel. Verkeer en stedenbouw vonden elkaar maar moeizaam en over een overkoepelende visie heeft men eindeloos gesoebat. Er waren talloze varianten die uitgingen van demping van een beperkt deel van de singels. Het is het pragmatisme van de markt geweest die uiteindelijk een variant heeft doorgedrukt.
    Bij de reconstructie van de wegen bij de Daalsetunnel kwam enkele weken geleden een grote asfaltvlakte onder het gras vandaan. Ik heb mijn hoofd gebroken over wat dat zou kunnen zijn. Gisteren viel mijn oog op een foto van een maquette uit eind jaren zestig. Daarop is een fly-over te zien, beginnend bij het spoorviaduct, over de rotonde, naar de Weerdsluis.

    1. A. Vlaming

      @HB juist: deze gedachtevorming is begonnen al na de oorlog en in begin jaren vijftig bij grenswijziging van Utrecht. De groei van automobiliteit was explosief in NL en ook in Utrecht. In 1958 gaf de gemeenteraad de Duitse verkeerskundige Feuchtinger de opdracht te onderzoeken hoe de binnenstad voor autoverkeer bereikbaar kon blijven. Als basis moest hij aandacht schenken aan de plannen van Holsboer en Berlage van jaren tien en twintig die nooit afgemaakt zijn. Feuchtinger kwam met een plan voor een binnenring aan de binnenkant van de singels met de bolwerken er buiten. Directeur van de Openbare werken Chr. Bronkhorst vroeg zich af de binnenring niet beter i.p.v. de singels gebouwd kan worden, en zette de demping op politieke agenda. Water heeft de verkeersfunctie verloren. Neude en Ganzenmarkt zijn ook ontstaan door dempen, in jaren dertig Leidseveer en Vleutenseweg (ooit Vleutens Wetering)ook.
      In 1957 naam de college de plan aan, waarbij de gehele Stadsbuitengracht gedempt zou worden en worden vervangen voor een rondweg( binnenring) met een reeks parkeergarages. Naar de ring zouden 12 radialen van buitenwijken leiden, de stadsring van jaren twintig zou ook afgebouwd moeten worden. Door de historische binnenstad werd een oost-west en noord-zuid verbinding voorzien. Het plan stuitte op veel weerstand bij de Utrechtse bevolking. Ook Rietveld en Oud waren kritisch: de plannen zouden te veel verkeer naar de binnenstad lokken! Gemeenteraad heeft het plan uiteindelijk ook afgewezen met de argumentatie, dat er eerst een !stedenbouwkundigplan! moet komen, en dan pas verkeersplan. Nadat de staatssecretaris de bolwerken en wallen op de monumentenlijst plaatste in 1959, was het hele plan van de baan. In 1962 is dus Kuiper ingeschakeld, die een andere plan heeft voorgesteld. College wilde toch krampachtig vasthouden aan de eerste verkeersplan. Hij stelde voor de demping van de singels te beperken tot de westelijke en noordwestelijke delen. Hij stelde voor een zogenaamd tangentensysteem, een soort parallelle weg aan de singels, door Oosterstraat, Wittenvrouwen en Buiten-wittevrouwen. Deze wijken waren minder waardevol, dus mochten gesloopt worden. Uitbreiding aan de oostkant was een nieuw idee.
      Het plan is niet goed aangekomen bij de gemeente. De vervolger van Feuchtinger K.H. Schaeterle was ook heel kritisch op de nieuwe verkeerstechnische ideeën.
      In de tussentijd kwam Bredero met hun *geweldige* oplossing voor de nieuwe centrum plannen. Het is een deel afgesloten, gemeente was blij dat deze belangrijkste beslissing over bereikbaarheid, parkeren en cityvorming uit hun handen genomen is. Ze hebben zich alleen contractueel verplicht om de infrastructuur te faciliteren. Met deze afspraken zitten we tot op heden opgeschept(fly-over b.v.)

      1. Auteur
        HB

        Een kleine anekdotische aanvulling: Feuchtinger zou zich ooit hebben laten ontvallen dat hij demping van de singels ook een slecht plan vond, maar dat hem door het stadsbestuur op het hart gedrukt werd bij zijn advies de oplossing juist daar te zoeken.
        Doordat de monumentenlijst in 1959 nog niet formeel vastgesteld was, en het Utrechtse college daarover ongegeneerd ruzie maakte met Den Haag, kon er in de jaren erna nog steeds worden voortgeborduurd op dempingvarianten.
        Tot op de dag van vandaag zitten Utrecht en het Rijk niet op gelijke lijn wat de bescherming van deze archeologische resten betreft. Zie de truc die nu in de parkeergarage van Vredenburg wordt uitgehaald door de kasteelresten weg te halen en straks terug te zetten op een vloer in de garage.

        Graag sluit ik deze discussie nu af, omdat het weinig met De Kade te maken heeft.

  13. jos stelling

    Er komt en staat nogal wat leeg (ook en vooral) in de binnenstad. Ik denk zeker niet in de laatste plaats aan het postkantoor op de Neude. M.b.t. filmhuizen e.d. zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Kan niet anders.

Laat een reactie achter op jos stelling Reactie annuleren