Het verkeersknijpen is begonnen

In Nieuws door HB14 Reacties

DaalsetunnelNov14 10
Hoewel de gemeente nog volop studeert op maatregelen en de verkeersbesluiten nog geëffectueerd moeten worden, is ondertussen het verkeersknijpen bij de Amsterdamsestraatweg, Weerdsingel en Daalsetunnel feitelijk al begonnen.

Sinds gisteren zijn de twee noordelijke verkeersstroken bij de Daalsetunnel niet langer in gebruik. Verkeer van Weerdsingel en Amsterdamsestraatweg dat de stad uit wil, moet zich moeizaam door de bouwplaats maneuvreren, met flinke opstoppingen tot gevolg.

De nieuwe verkeersbanen liggen min of meer op de definitieve plek. Twee bomen, waarvan de kapvergunning te laat is aangevraagd, staan er echter nog. De aannemer heeft er maar het beste van gemaakt en een chicane geasfalteerd. Vermoedelijk verdwijnen de iepen aanstaande maandag met hulp van een spoedvergunning.

Voor de klagende automobilisten bij EBN en de banken aan de Daalsesingel is het de tweede tegenslag op rij. Enkele maanden geleden werd de doorsteek Knipstraat naar Leidseveertunnel buiten gebruik gesteld. Nu weer een reconstructie van de kruising. Op de Amsterdamsestraatweg is het effect ook goed te merken. Verkeer richting Paardenveld wordt ter hoogte van de AH naar links gestuurd en over één baan geleid.

DaalsetunnelNov14 3

Twee banen buiten gebruik

Het lijkt op de situatie van de Catharijnebaan, die in de jaren na 2008 werd versmald van acht naar de huidige twee, wat een drastische capaciteitsvermindering tot gevolg had. Ook daar zijn bouwwerkzaamheden feitelijk gebruikt om mensen te laten wennen aan de eindsituatie: twee verkeersbanen in shared space. Dit zal pas rond 2018 het geval zijn.

Tussen Daalsesingel en Amsterdamsestraatweg worden de twee t-kruisingen al voorjaar 2015 opgeleverd. Deze verkeersaanpassing, in combinatie met rodere verkeerslichten op het Westplein, Oudenoord, Kaatstraat, tot aan de Talmalaan, moeten tot een verkeersreductie van tientallen procenten leiden.

Naast de kap van de twee bomen op het tracé zullen er in januari nog enkele moeten wijken als ook het fietspad naar Lombok wordt verlegd. Wie wil weten welke bomen blijven, kan ter plaatse de bomen met de gele bandera opzoeken en een denkbeeldige lijn trekken die deze bomen verbindt. Deze bomen vormen de buitenste hoeken van het Daalsepark in wording. Zodra ook het fietspad is verlegd wordt het asfalt weggehaald en vervangen door gras of gravel, zodat de groene ruimte één geheel wordt en kan worden gebruikt voor activiteiten, aldus de Initiatiefgroep Daalsepark.

Nog een paar beelden in de doorlees.

Loading Images
wpif2_loading
DaalsetunnelNov14 10
DaalsetunnelNov14 9
DaalsetunnelNov14 8
DaalsetunnelNov14 7
DaalsetunnelNov14 6
DaalsetunnelNov14 5
DaalsetunnelNov14 4
DaalsetunnelNov14 3
DaalsetunnelNov14 2
DaalsetunnelNov14 1

Reacties

  1. carel

    zomaar even over die bomen
    die moesten gekapt?
    verplaatsen naar een andere plek was geen optie, herplanten….

  2. Auteur
    HB

    De iepen die het dichtst bij de rotonde stonden, zijn een jaar geleden uitgegraven om verplant te worden. De bomen die nu nog in de weg staan zullen een verplanting niet overleven, gezien de omvang van kruin en wortels. Initiatiefgroep Daalsepark streeft er naar de huidige bomen te behouden. De gemeente wil het liefst het hele gebied bebouwen. Dat zou betekenen dat *alle* bomen op termijn gekapt gaan worden, totale kaalslag! Zover is het gelukkig nog niet.

  3. Jasper

    Over chicanes gesproken. Ik kan als dagelijkse fietser in dit gebied niet wachten tot de definitieve situatie gereed is.
    Het Daalsepark is hier als ‘ademruimte’ hard nodig. Zeker als aan de overkant van het water de bioscoop gerealiseerd wordt. Vanaf het Julianapark tot het centrum is het behelpen met het groen. Maar er zal hard voor moeten worden gestreden in al het bouwgeweld.

  4. A. Vlaming

    Het knijpen is idd duidelijk al begonnen. Amsterdamsestraatweg staat vol vanaf Viaduct tot aan de Paardenveld, zelfs op eind van Daalsedijk begint file te ontstaan.
    Ik ben benieuwd naar het beloofd effect over 2-3 maanden, wanneer de chauffeurs “vrijwillig” ander route gaan kiezen. Want het stilstaand verkeer bevorderd de luchtkwaliteit zeker niet.
    @Jasper, je moet je verwachtingen even bijstellen, want de situatie volgens fietsersbond en gemeenteraad wordt slechter dan voor de verbouwing.

  5. Ernst

    Ik kom daar bijna elke ochtend – op de fiets – langs en deze nieuwe situatie lijkt me slecht voor de economie, slecht voor het milieu en slecht voor de gezondheid van de mensen die daar gestrest in de file staan.

  6. TP

    Ik ben zelf wel blij met de knijp. Het duurt even voordat de situatie normaliseert, daarna is iedereen gewend. Net zoals bij de Catharijnebaan (extra wachttijden bij de stoplichten ingebouwd) zorgt het ervoor dat mensen anders gaan rijden. Van west naar oost gaat via de ring en niet dwars door de stad. Wil je dat wel pak je de fiets. En moet je echt met de auto, ja dan moet je wat extra reistijd incalculeren, voor de mensen die van ver weg komen wellicht reden om OV te pakken.

    1. WS

      Dan hoop ik wel dat je de snelweg bedoeld! (dat is ook officieel de ring) Het is niet zo fijn als straks de PHL-laan hierdoor drukker wordt!

      En het is wel mooi beleid in Utrecht… Eerst een fly-over bouwen op het 24 oktoberplein en dan vervolgens er voor zorgen dat bij de Daalse tunnel een opstopping plaatsvindt…

      1. TP

        @WS Ik bedoel inderdaad de ring. Las toevallig vandaag dat deze versneld wordt aangepakt. Mijn hoop is ook dat het verkeer vanaf de ring naar het centrum wat evenwichtiger wordt verdeeld over de invalswegen als de ring klaar is (niet alleen via de Graadt van Roggeweg). Die fly over is volgens mij een cadeautje aan de Jaarbeurs, meer niet.

  7. Ernst

    En als je toevallig slecht ter been bent, in de distributie zit, met je bus vol gereedschap naar een klus toe moet, of gewoon als het ongelovelijk takkeweer is: dan heb je pech gehad. Je calculeert maar wat extra tijd in. Mensen als @TP weten wel wat het beste voor je is !

  8. Mick

    Wat een overtrokken reactie Ernst. Even een flauwe vraag, maar hoeveel mensen in dei file denk je nou dat er daadwerkelijk een reden hebben – vergelijkbaar met jouw voorbeelden – om op dat tijdstip in die file te staan?

    Utrecht moet meer een OV en fietsstad worden. Als je midden in de stad moet of wilt zijn met de auto, dan ben je in sommige delen van de stad minder snel op je bestemming. En terecht.

    1. Ernst

      @Mick: ga maar kijken wat er in die file staat.
      Vanochtend rond een uur of 10 – en dat is echt best al laat in de spits – staat er nog steeds een forse rij, waarvan zeker 40% van de voertuigen direct herkenbaar als werkverkeer: busjes, vrachtwagens.
      Da’s natuurlijk geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek, maar een moment opname. Overigens zou het zou aardig zijn als een organisatie als de KvK daar eens onderzoek naar zou doen.

      Voor alle duidelijkheid: op zich ben ik er voor om het fiets en OV te bevorderen. Maar ik vind dat het gemeentelijk beleid doorslaat naar het wegpesten van autoverkeer en weghalen van doorgaande routes zonder dat er een redelijk alternatief voor is. Want zo kan je via de snelweg van pak’m beet Lombok naar Utrecht Oost rijden toch niet noemen?

      En van de verdedigers van dat beleid – zij die blijmoedig-hautain verkondigen dat ‘men maar moet wennen’ aan dit soort maatregelen – wordt ik inderdaad doodmoe.

  9. Auteur
    HB

    Bedenk dat Utrecht van ver komt. Rond 1960 wilde men nog snelwegen langs en dwars door de oude binnenstad sturen. Weg met de oude meuk, er moesten kantoren komen, grote garages. Nu is na lang en veel soebatten eindelijk begonnen met het asfalt slopen en water terug brengen. Autoverkeer moet bovendien minder uitstoten en krijgt minder bewegingsruimte. Zo’n verkeerstransitie heeft een lange adem nodig. Bedrijven en particulieren maken andere mobiliteitskeuzes. Dat doe je niet in het weekend bij de invoering van een knip of knijp, maar in een periode van maanden, zelfs jaren, als het een verhuizing betreft en kinderen zijn schoolgaand bijvoorbeeld.
    Terwijl ik dit type realiseer ik me dat velen eigenlijk niet goed begrijpen wat er aan de hand is. Het bedrijf EBN bijvoorbeeld, dat zojuist in het pand aan de Daalsesingel is getrokken, is onaangenaam verrast door de afsluiting van Leidseveertunnel en nu de knijpmaatregelen. De onroerendgoed-wereld is erg gehecht aan een uitstekende autobereikbaarheid in de binnenstad en sluit het liefst zijn ogen voor het feit dat aan dat privilege wordt getornd. Een kantoor betrekken op steenworp afstand van een groot OV-knooppunt heeft weinig effect als je medewerkers van de auto afhankelijk zijn omdat het zo leuk en vrij wonen is aan de rand van de Vinex.

  10. Atilla Vigh

    Ik ben het eens met HB. Wat onze NL overheid nog steeds denkt is dat wij Nederlanders “gaan wonen waar we werken”. Als er in tijden van de “Pieten discussie” nou echt iets Nederlands is, is dat we zo honkvast zijn als het maar kan zijn: de meeste Nederlanders (>80%) wonen in een straal van 20 km van zijn geboorteplaats.

    Ik woon in Leidscherijn en in de jaren 90 – toen de plannen van onze fantastische regering/provincie en gemeente Utrecht gemaakt werden – dacht men nog echt een nieuw stadsdeel te maken – waar inwoners gingen wonen en werken. Zo werkt dat niet in Nederland.

    Zonder er een communistische heilstaat van te maken, maar als we alle bouwvakkers uit het zuiden van Nederland in het zuiden van Nederland hun bouwactiviteiten laten uitvoeren en die van het noorden van Nederland in het noorden van Nederland, is er in een klap geen file meer.

    Bedrijven hebben boter op hun hoofd: als je midden in een centrum van een grote stad gaat zitten, dan mis je wat pragmatisme. Aan de andere kant hebben veel overheden ook boter op hun hoofd. Toen Papendorp als kantorenpark werd gebouwd, met voornamelijk ICT bedrijven, heeft de gemeente een compleet lage parkeernorm aangenomen. Dan heb je gewoon niets van die tak van industrie begrepen: iedereen heeft een leaseauto en die komen niet met de bus. Inmiddels door de crisis is het stil en kaal en leeg in Papendorp.

    1. Auteur
      HB

      Dat Nederland de laatste jaren zo aan het fietsen is geslagen is slechts deels te verklaren door het vlakke land. Omdat in onze perceptie een ideale woning een rijtjeswoning is met voor en achtertuin, is in de afgelopen decennia reusachtig veel ruimte opgeofferd aan woonwijken. Deze wijken zijn niet efficiënt met openbaar vervoer te ontsluiten, te weinig verdichting. Helaas is ook Leidsche Rijn volgens dit heilloze principe gebouwd. Nu worden er als noodmaatregel allerlei fietsroutes aangelegd en fietsbruggen gebouwd. Allemaal zeer kostbaar. In Nederland hebben we inmiddels 3 infrastructuren bovenop elkaar: autowegen, fietswegen en OV. Keuzes maken we niet: we willen alles. Ik denk dat we inmiddels in het meest verinfrastructuurde land van de wereld wonen. Iedere wijziging die we in deze complexe wirwar willen aanbrengen kost gigantisch veel tijd en geld, want het moet allemaal veilig en verantwoord.

Reageer