Kappen voor perrons 6 en 7

In Nieuws door HB5 Reacties

OV-terminal_render_2014_nrs

De verbeelding uit 2014

Terwijl de bouw van de OV-terminal in volle gang is worden er nog steeds aanpassingen gedaan. Neem perron 6 en 7.  Bij de presentatie van het ontwerp van de OV-terminal werd nog gesteld dat mogelijk niet alle perronkappen zouden worden vernieuwd. Een kwestie van geld. Stilletjes is deze omissie hersteld. Vandaag vonden we een bouwaanvraag voor perronkappen 6 en 7. Deze is gedaan door projectorganisatie DSSU. Een aanvraag voor perron 8 zit eraan te komen, aldus een woordvoerder van ProRail.
Op de recente ontwerpen hebben alle perrons strakke lichte kappen met variërende lengtes en breedtes. Perrons 3, 4 en 5 hebben als enige geïntegreerde zonnecellen. Het ziet er nog steeds een beetje vreemd uit, met de korte noordelijke perrons 7 en 8 en de bocht die het zuidelijke perron 6 maakt, terwijl 7 fier rechtdoor gaat. Weet iemand of DSSU voorziet in het rechttrekken van deze sporen? Het is een van de weinige aspecten van Utrecht centraal dat, voor wie het wil zien, nog iets vertelt over de lange historie van het station. Nu we het er toch over hebben: morgen is het precies 175 jaar geleden dat de eerste trein in Nederland reed.

En zo dacht men er in 2007 over. Het heeft iets bescheidener uitgepakt, met uitzondering van perrons 1, 2 en 7.

De verbeelding uit 2007

De verbeelding uit 2007

Als een lezer meer (tussentijdse) verbeeldingen kent van de OV-terminal, graag reactie met link of image.

Reacties

  1. Oscar

    Heb er ooit eens naar staan kijken. Volgens mij zijn nog niet alle van de reeds geplaatste kappen al helemaal gereed. (Dacht dat perron 6 zuid hier 1 van is) Rede is dat als ze al doorgebouwd hadden ze boven het bestaande spoor uit zouden komen ivm kromming in het spoor. Daaruit zou ik concluderen dat het spoor eerst recht getrokken moet worden voordat de kap afgemaakt kan worden. Maw mijn idee is dat perron 6 nog wordt rechtgetrokken.

  2. Berend

    Tussen Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn ligt “Opstelterrein Zuid”, een grote openluchtparkeerplaats voor treinen. De reden dat in perron 6 zo’n gekke bocht zit is dat de stoptreinen tussen Breukelen en Driebergen, die van perron 6 gebruik maken, langs de oostkant van Opstelterrein Zuid gevoerd worden. Dat zal ook in DSSU zo blijven dus, nee, die gekke bocht in perron 6 verdwijnt niet.

    Overigens brengt dit je wel op geheel andere gedachten, want waarom moeten treinen in godsnaam midden in de stad parkeren? Op de plek van Opstelterrein Zuid zou een overkluisde spoorweg gebouwd kunnen worden, vergelijkbaar met de overkluizing van de A2 bij Leidsche Rijn, voor doorgaande treinen. Wat zand er over en je kunt een mooie nieuwe woonwijk bouwen die Dichterswijk en Schrijverswijk met elkaar verbindt.

  3. LK

    Oscar heeft bijna gelijk. Perron 5 zuid is zowel in het noorden als zuiden niet af. Noord lijkt me een raar probleem maar zuid is inderdaad omdat ze daar het perron nog recht gaan trekken. Het opstelterrein zal daardoor wellicht kleiner worden, maar dat weet ik niet exact.

  4. LK

    Bovendien gaan ze perron 6 (en misschien -dat weet ik niet- ook wel 7) verbreedde, spoor 11 of 12 verdwijnt dus. Dat en het rechttrekken van perron 5 en het verlengen van de middentunnel naar perron 8 zijn onderdeel van DSSU.

  5. Martijn

    Groot verschil is dat in de versie van 2007 de perrons 6 en 7 nog de Noordertunnel bereikten: dat gaat nu niet meer gebeuren, helaas, zelfs niet met een kort stukje tunnel dat haaks op de huidige Noordertunnel uitkomt…

Laat een reactie achter op Berend Reactie annuleren