Fietsverwijssysteem roept vragen op

In Nieuws door HB6 Reacties

[update 8 september] De spanning stijgt. Inschrijvers worstelen met de gewenste nauwkeurigheid van het systeem (98,5%), zo lezen we in de derde nota van inlichtingen. Als tijdens steekproeven blijkt dat het aantal vrije plaatsen niet klopt met wat op de borden staat, riskeert een inschrijver een boete van tienduizend euro, tot een maximum van twintig procent van de aanneemsom. Zeg maar de winst die de bouwer er misschien op maakt.

GeenUitstelEnNuMondHouden

Deze laatste nota maakt ons er niet geruster op. De gemeente toont zich weinig flexibel en wil met een soort prototype voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De markt krijgt weinig armslag, moet eigenlijk gewoon braaf gaan zitten en pootjes geven. Nee, dit wordt hem niet.

Dit schreven we op 27 augustus:

FietsMoraal
Fietser en moraal, het valt niet mee. Met de ambitie van innovatieve fietsstad numero één willen zijn, neemt deze stad zo nu en dan risico’s. Het fietsverwijssysteem – waarvoor zojuist een aanbesteding is gestart – beoogt om op een groot aantal strategisch geplaatste informatieborden aan te geven waar vrije plaatsen in stallingen zijn. Kwestie van psychologie. Je ontneemt mensen grond voor het excuus “mwah ik ga er toch maar niet in want er zal wel weer geen plaats zijn”. Hoeveel wildparkerende schapen er over de dam zullen gaan is natuurlijk niet te voorspellen. Daar kom je pas achter wanneer het systeem draait. Maar elke uit de openbare ruimte weggelokte fiets telt. Dat mag wat kosten: zo’n zeven ton om precies te zijn.

Als je de nota van inlichtingen die zojuist is gepubliceerd bestudeert, dan roept de aanbesteding bij potentiële inschrijvers heel wat vragen op. Het prijsplafond van 700 duizend euro wordt zeer onrealistisch genoemd. Ook de realisatietermijn van een maand of drie, blijkt voor velen onhaalbaar. Nu dient invoering gefaseerd plaats te vinden in de periode tot aan maart 2015. Het informatieuitwisselingsprotocol is inmiddels ook al gewijzigd. En of de twee grote stallingen op het Smakkelaarsveld (5000 resp. 1500) zullen worden toegevoegd is nog niet bekend.

NietBlij

Bedekte kritiek op hoe de aanbesteding is opgesteld.

Hilarisch

Op naar de 100.000-stalling!

We geven je de link van de volledige nota om te bestuderen: alsjeblieft. We schatten in dat het de nodige voeten in de aarde zal hebben voordat het betrouwbaar draait. En dan de ultieme vraag: als het dan zover is, hoe toon je aan dat het ook daadwerkelijk effect heeft? Dat is nog niet zo simpel.

Terwijl het alleen maar draait om de psychologie van het fietsparkeren, wil Utrecht een nauwkeurig, kwetsbaar digitaal systeem voor een kleine miljoen euro.
Fyra, anyone? Misschien kunnen we oplossingen voor het fietsparkeren beter zoeken in lowtech. Een pot witte verf en een blokkwast bijvoorbeeld, ofwel het geschilderde parkeervak. Niet mooi, wel effectief. Want: in zo’n vak is altijd wel een beetje plek…

Reacties

  1. Anoniem

    Ik heb van een kennis vernomen – die zich namens één van de potentieel aanbiedende bedrijven met deze aanbesteding heeft beziggehouden- dat de gemeente hier inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Diverse kritische vragen hierover worden in de nota van inlichtingen in feite genegeerd.

    Het zou jammer zijn als een bedrijf dat inferieure oplossingen biedt dit systeem mag gaan realiseren. Het bestek nodigt hier echter wel voor uit….

    1. Auteur
      HB

      Het is jammer dat dat een gunningsbeslissing buiten de openbaarheid wordt gehouden totdat de bezwaarperiode is verstreken. Eigenlijk zou iedere expert in de gelegenheid moeten zijn zich over de gekozen oplossing te buigen, voordat de opdracht-handtekeningen worden gezet.

  2. Jan

    Ik heb laatst een keer mijn fiets in de vredenburg fietsgarage geparkeerd. Wat opviel is dat onderop alles prop vol stond en bovenop bijna alles leeg.

    Blijkt dat die uitschuifbare rails enkel horizontaal kan schuiven, en niet diagonaal naar beneden kan klappen zodat je je fiets er makkelijk op kan rijden (ik kon iig niet makkelijk ontdekken hoe, net als de rest van de bezoekers blijkbaar). Volgens mij is dat op verschillende plekken wel mogelijk?

    Ik met pijn en moeite mijn loodzware stadsfiets vericaal tillen, maar de meeste mensen gaan dat dus niet doen. Ik zet m volgende keer weer netjes buiten aan een paaltje 🙂

    1. Hiram

      Beste Jan,

      Dan heb je de rails waarschijnlijk niet ver genoeg uitgeschoven.
      Ik heb er laatst ook gebruik van gemaakt en als je de rails ver genoeg uitschuift om er vervolgens aan te gaan hangen dan komt ie naar beneden.
      Let wel op dat je er net zo lang aan blijft hangen tot de rails ‘klikt’ anders gaat ie net zo hard weer omhoog.

      Het is een ‘luxe’ systeem waarbij je bij het er uithalen van je fiets de rails gewoon los kan laten en dan zakt je fiets elegant naar beneden dmv een gasveer. Hierdoor hoef je juist geen moeite te doen om je fiets omhoog te tillen. Wel moet je nu dus moeite doen om een lege rails omlaag te krijgen…

  3. Jeroen

    De (betaalde) fietsenstalling aan de jaarbeurszijde is, wat mij betreft, een enorme verbetering, ook vanwege het overzicht van vrije plaatsen. Hopelijk kunnen ze de ervaringen inzetten bij andere stallingen. Want het telsysteem is hier al defect.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren