Fietsverwijssysteem

In Nieuws door HB9 Reacties

VoorbeeldBordenAutomobilisten die in de binnenstad willen parkeren kunnen langs een aantal wegen lezen welke P’s nog vrije plaatsen hebben. Nu wil Utrecht vanaf oktober dit jaar ook zoiets invoeren voor fietsen en is daartoe een aanbestedingstraject gestart. De hamvraag: werkt zoiets nou?

 


In het aanbestedingsdocument  lezen we onder andere:

De gemeente Utrecht wil met verwijsborden real time informatie aanbieden van beschikbare vrije plaatsen in de fietsenstallingen op de fietsroutes richting binnenstad en stationsgebied (en de gebieden direct rond de stallingen zelf op plaatsen waar fietsen in de openbare ruimte worden gestald). De informatie op straat moet leiden tot een verdere verbetering van het gebruik en de bezettingsgraad van de fietsenstallingen. Hiervoor wil gemeente Utrecht in eerste instantie zowel in het stationsgebied West (twee stallingen; Jaarbeursplein & Westplein) en stationsgebied Oost (twee stallingen; Smakkelaarsveld & Smakkelaarsveld loods) als in de Binnenstad verwijsborden realiseren (vier stallingen: Vredenburg, Lange Koestraat, Stadhuis en Zadelstraat).

De volledige aankondiging vind je hier. Hier een uitgebreide lijst van de stallingen die daarop zouden moeten aansluiten. Men wil met de invoering beginnen vanaf oktober.

Graag reacties van lezers of zo’n systeem eigenlijk wel zin heeft…

Reacties

  1. Remco

    Ik denk niet dat dit werkt. Misschien wel als een stalling vol zit en dat het handig is om te weten dat een direct nabij gelegen stalling nog ruimte biedt. Fietsers fietsen niet graag om om te stallen. Overigens lijkt het me wel heel fijn als er een systeem komt waarbij je kunt zien wat de voorraad OV-fietsen is aangezien ze nog wel eens op zijn.

  2. bram

    Goed initiatief, ben benieuwd hoe nauwkeurig het wordt.
    Mis alleen “mijn” stalling West bij van Sypestijnkade…….
    Systeem hoeveel OV fietsen er aanwezig zijn is in ontwikkeling (scanners zijn al in gebruik)

  3. Iemand

    Als verboden goed aangegeven en streng gehandhaafd worden (eerste weken meermalen op een dag alle foutief geparkeerde fietsen afvoeren) moet het wel mogelijk zijn om gedrag te wijzigen. Welke kant op (de fietsrellen van 2015, meer vouwfietsen, minder treinreizigers/shoppers in het centrum of aanpassing van het stalgedrag?) valt natuurlijk te bezien, en het zal een lange adem vergen.

    Ik denk wel dat forenzen zich beter over de stallingen zullen gaan verdelen als die verdeling nog niet optimaal is. Een deel van de bezoekers die elke dag in een bijna volle stalling een plekje moet zoeken zal toch wel gaan nadenken als het elke dag een bordje “200 plaatsen vrij aan de andere kant van het station” ziet.

    1. Auteur
      HB

      Vwb ‘fietsrellen’: in de VK een interview met Utrechtse handhavers en de toenemende agressiviteit waarmee ze te maken krijgen als ze fietsen weghalen op plaatsen waar ze hinderen. Een fietser is nauwelijks bereid wat verder te lopen. Drukke levens die geleefd moeten worden, altijd haast om een trein of bus te halen.

  4. Peter Villevoye

    Ben erg benieuwd of men zich hier iets van aan trekt. Maar die verwijzende borden hangen aan een paal, en die paal kan toch weer mooi als parkeergelegenheid voor minstens 2 fietsen dienen 😉

  5. Jack

    Neem aan dat er ook een app komt zodat ik thuis voor dat ik weg ga de info kan bekijken. Als ik eenmaal op het Jaarbeursplein sta en de boel is vol ga ik niet meer naar de Zadelstraat.

  6. Jan

    Gaat zeker wel helpen, mits strategisch geplaatst b.v. op de leidsestraat. heb je nog voldoende tijd om een beslissing te maken als jefavo stalling vol is ..

Laat een reactie achter op Iemand Reactie annuleren