OV-t vordert

In Reportage door HB7 Reacties

Van onze meest hooggesitueerde correspondent ontvingen we plaatjes waarin de voortgang te zien is van de bouw van de OV-terminal en het toekomstige plein oost.

Bouw OV Terminal

Eerste deel van de fase3-kap is geplaatst naast het stadskantoor. Op de voorgrond zal de betonplaat nog een stuk worden verlengd.

Meer in de doorlees.

Bouw Stationsplein boven spoor 3

Plaat boven perron 1 en 2 voor een paviljoen van Corio, naast Stationsplein Oost. Er zijn zojuist stalen balken geplaatst boven perron 2.

Dak deel 3 OV-terminal

Detail nieuwe kap. Het tussenniveau waarop straks onder andere terrassen komen is goed te zien. Op de achtergrond wordt de laatste hand gelegd aan de verbinding met Stationsplein West.

Plek van het Noordgebouw

Rechtsboven voorbereidend werk voor het HOV-viaduct, midden de locatie voor het toekomstige Noordgebouw. Perronkappen 1 en 2 lijken zo goed als klaar te zijn.

Reacties

  1. GK

    Waarom is er eigenlijk nooit voor gekozen om de trambaan aan de westkant van de sporen het station binnen te laten komen? Met een tunnel/viaduct ergens ter hoogte van de Waterlinieweg. Dan was het HOV-viaduct op het Westplein niet nodig geweest toch? En het Smakkelaarsveld had ook wat meer ruimte om te ademen gehad.

    1. Apostle

      Men wil de tram zo dicht mogelijk bij de binnen stad laten halteren. Begrijpelijk, als je ziet hoe enorm de reizigersaantallen gekelderd zijn sinds deze op het Jaarbeursplein stopt. Ik neem hem zelf ook niet meer vanuit Kanaleneiland, deed ik nog regelmatig toen hij aan de stadskant halteerde.

    1. Auteur
      HB

      Hij kan – gerekend vanaf Jaarbeurszijde – niet diep genoeg, er ontbreekt ruimte om de helling te maken. Maar het zou verreweg de elegantste oplossing zijn. Nog 2 rijbanen ernaast en klaar is kees.

      1. Marco Knol

        Kan niet is dood en wil niet ligt er naast zei m’n moeder vroeger altijd. En het is ook gelul. De tram gaat straks vanaf de huidige halte linksaf over de Leidsche Rijn door de Leidseveertunnel. Da’s een behoorlijk steile helling denk ik zo.
        Het zou dus ook geen enkel probleem hoeven te zijn om de tram op de Graadt van Roggenweg te laten dalen, onder de Leidsche Rijn door, door de Leidseveertunnel en verder zoals gepland. Het is alleen veel duurder. En je hebt een poosje helemaal geen tramverbinding richting centrum.

    2. Auteur
      HB

      Het is wat maar dan dat, het gaat ook om buslijnen en de ontsluiting van busstation west.

  2. Berend

    Dank aan de gulle gever van deze foto’s. Ik heb er wederom met veel belangstelling naar gekeken.

Laat een reactie achter op Apostle Reactie annuleren