Fiets gratis stallen (met OV-chip)

In Nieuws door HB9 Reacties

Vanaf maandag 19 mei kun je in de nieuwe stalling Stationsplein West terecht. Het systeem werkt met OV-chip, abonnement(-sticker) of dagpas. Bij de eerste twee methoden is er (in theorie) geen wachttijd bij in- en uitrijden. Uitleg in onderstaand ProRail-filmpje.

Droog, vlakbij, bewaakt en gratis. Zo luxe is het nog nooit geweest. De Fietsersbond is blij met de pilot. Stationsplein West is een van de landelijke pilots voor eerste 24 uur gratis stallen. Het is een van de oplossingen om de tot nu toe onbeheersbare fietsenchaos rond het station een halt toe te roepen. De huidige gratis onbewaakte stallingen op het Jaarbeursplein verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen de tijdelijke stallingen op het Westplein. Op dit moment worden daar nog 2000 rekken toegevoegd.

NS hanteert landelijk voor de stallingen dit regime met een OV-fietsabonnement: Stallen-Op-Pas, EUR 1,25 per dag. Voor Utrecht Centraal treedt nu een nieuwe situatie in werking. Hoe het verder gaat met de betaalde NS-stallingen rondom CS weten we niet.

[update]ProRail en NS trouwens ook niet. Er is nog geen ervaring met het effect van prijs en de mate van handhaving op de bezetting van de stalling en het gedrag van de fietsers, aldus een woordvoerder van ProRail. De effecten worden goed bijgehouden. Op het eind van het jaar volgt een eerste evaluatie.

Wij schatten in dat vanaf volgende week de betaalde NS stallingen (Sijpesteijnkade bijvoorbeeld) langzaam leeg zullen lopen. Tenzij het in de nieuwe stalling na verloop van tijd een bende wordt en mensen toch liever betalen voor een frisse plek met ampel ruimte en een beetje extra service zoals reparatie.

Staatssecretaris Mansfeld stuurde gisteren deze brief aan de kamer over fietsparkeren bij stations. Daarin staan alle landelijke experimenten op een rij.

Reacties

  1. remco

    Net als nu al werkt op zuid WTC maar nu ook met inchecken met ov-chip. Ben benieuwd hoe groot de in en uitgang is.
    Als men id file moet staan om überhaupt binnen te kunnen komen wordt t geen succes.Ik dacht dat het concept ook zo was bedacht dat de abo’s op een betere plek kunnen parkeren.

  2. TP

    Ik ben bijzonder benieuwd, dit zou wel eens een mooi succesje en voorbeeld voor andere steden kunnen worden!

  3. JK

    Waarom zou het een bende worden? De stalling in De Vredenburg die ook de 1e dag gratis is heeft daar geen enkel probleem mee. Goed onderhouden, netjes. Zie niet in waarom dat daar niet mogelijk zou zijn.

    1. Auteur
      HB

      Ik verwacht ook niet dat het dat wordt, maar ik vraag me hardop af wat dan redenen kunnen zijn om nog de oude NS-stallingen (m.n. Sijpesteijn) te gebruiken? Lopen die dan de komende jaren leeg om vervolgens dan opnieuw na evaluatie van het experiment omgebouwd te worden naar hetzelfde regime? Lijkt me geen verstandig gebruik van de schaarse stallingsruimte. De bezettingsgraad wil je toch hoog maken en houden?

  4. JK

    Uiteraard zou het het beste zijn dat alle stallingen in hetzelfde gebied switchen naar het nieuwe regime, en dan wel per direct. Zal wel even duren voordat ze dat inzien. Misschien zijn daar wel eerst lege stallingen voor nodig.

  5. Jasper

    De stalling in de tunnel bij de Sijpesteinkade zit een stuk dichter bij de sporen dan deze nieuwe stalling. Hier willen mensen wellicht toch wel voor betalen als de service ook op orde is. Bovendien krijgen veel forensen dit ook vergoed als reiskosten.

  6. Johan

    Blij dat Bouwput Utrecht tenminste niet de fout van het NOS journaal maakt door te zeggen dat dit de eerste fietsenstalling van Nederland zou zijn met in en uitchecken met de ov-chipkaart. Dat is namelijk niet zo, de nieuwe fietsenstalling van het nieuwe station van Helmond hanteert namelijk precies ditzelfde systeem, en dat al enkele maanden.

    Complimenten dus!

    1. Auteur
      HB

      Ook hetzelfde regime, van eerste 24 uur gratis?

      Wel is het in zekere zin jammer dat de OV-chip eigenlijk slecht wordt gebruikt: als registratie-tool en niet als afrekenmiddel. Je saldo kan niet worden aangesproken voor stallen, alleen voor reizen. Is een kortzichtige kijk op mobiliteit. Dus afrekenen aan het eind van de maand moet dan met een factuur of incasso.

      Verder hoorde ik van de NS projectmanager dat ze gaan onderzoeken wat ze met de NS-stalling Sijpesteijnkade aan moeten. Hij suggereerde dat ze deze gaan ombouwen naar hetzelfde regime, maar dan voor fietsen die niet in rekken passen.

      1. Johan

        Sorry voor de wat late reactie, maar idd, ook de eerste 24 uur, en ook schermen met waar plaatsen vrij zijn. De gemeente verbood enige andere stalplek rondom het station dus de stalling is ook nog goed gevuld in Helmond, maar ook daar alleen als registratie en niet voor het saldo als je meer dagen wilt.

Laat een reactie achter op remco Reactie annuleren