Bij BAM blijven de champagnekurken knallen. Na een aftrap gegeven te hebben met de bouw van De Vredenburg, vervolgens een recente opdracht van Corio voor parkeergarage, entreegebouw en Catharijneknoop kan nu Stationsplein Oost worden bijgeschreven. Precies twee jaar geleden werd het ontwerp van het opmerkelijke plan, met de enorme zwevende honingraten, voor het eerst naar buiten gebracht.
Kennelijk doet deze bouwer iets goed. De cirkel lijkt rond. Een van de BAM-bedrijven is het in 1988 geacquireerde Bredero, de bouwer van HC in 1970. Klein verschil: men is nu niet meer zo slooplustig. Dit is misschien ook een mooi moment om vanuit BU te vermelden dat met weinig aannemers in het stationsgebied zo’n constructieve als bestendige relatie is als met BAM. Ook overleg met omwonenden neemt het bedrijf zeer serieus.
De opdracht bestaat uit twee delen. Eerst mag men de bouwkuip en het HOV-viaduct maken. Als dat goed verloopt krijgt men de vervolgopdracht voor het geheel. In totaal gaat het om een kleine 50 miljoen euro. Dat BAM na een jaar durende aanbestedingsprocedure is gekozen uit een handvol intekenaars zal zeker ook te maken hebben met de ruime ervaring die het al heeft in het gebied. De complexiteit van de afstemming met de HC-vernieuwing wordt niet nodeloos ingewikkeld. En BAM is begonnen met rationalisatie van de bouwlogistiek: combineren van stromen om het aantal bewegingen van en naar de binnenstad tot een minimum te beperken. (Vreemd genoeg lezen we bij de gemeentelijke aankondiging niets over de redenen om BAM te prefereren boven de andere intekenaars. Het keuze lijkt gewoon uit de lucht komen vallen. Bijzonder, als je je bedenkt om hoeveel geld het gaat.)
De werkzaamheden beginnen deze zomer. Nu wordt het gebied bouwrijp gemaakt, na sloop van het taxiplatform, het tram- en het busstation. Ook in HC is men inmiddels begonnen met aanpassingen in het Radboudkwartier. Dat wordt zo aangepast dat men straks in één rechte lijn van binnenstad naar het Stationsplein Oost kan lopen.
Quote uit het persbericht:
BAM start in opdracht van de gemeente Utrecht met de werkzaamheden voor de bouw van ’s werelds grootste fietsenstalling als onderdeel van de revitalisatie van het Stationsgebied in Utrecht. Het drie verdiepingen tellende fietsenparkeergebouw biedt straks plaats aan 12.500 fietsen. Het vernieuwde Stationsplein Oost, ontworpen door Ector Hoogstad Architecten te Rotterdam, zal de entree tot de stad Utrecht vormen. BAM start de uitvoering medio juni 2014. Het eerste deel op de plek van het inmiddels gesloopte taxiplatform zal begin 2016 gereed zijn; de complete voltooiing staat gepland in 2018.
Boven de fietsenstalling wordt het nieuwe Stationsplein Oost gerealiseerd. Het Stationsplein wordt door arriverende reizigers betreden vanuit de Openbaar Vervoers-Terminal (OVT). Vanaf het Stationsplein kunnen reizigers ervoor kiezen om het vernieuwde winkelcentrum van Hoog Catharijne te betreden of om via de brede trappartijen aan de noord- en zuidzijde van het plein langs de nieuwe plinten van Hoog Catharijne de stad te bereiken. Het Stationsplein Oost wordt gemarkeerd door een iconisch dak dat zorgt voor een beschutte droogloop tussen de OVT en het vernieuwde winkelcentrum van Hoog Catharijne.
De opdracht aan BAM omvat in eerste instantie de realisatie van de bouwkuip en de Hoogstaande Openbaar Vervoers-baan (HOV) met viaduct, inclusief de realisatie van de spoorconstructie. De intentie is om tevens opdracht te verlenen voor de realisatie van de kelderbak en de fietsenstalling, diverse aansluitingen op bestaande gebouwen (OVT, Hoog Catharijne en drie tunnelaansluitingen), een constructieve plaat ten behoeve van het Noordgebouw, een constructieve plaat ten behoeve van het Voorzetgebouw Nieuw Hoog Catharijne, het dak, de installaties (voor onder meer elektriciteit en verlichting) voor de stalling en het plein en liftinstallaties en roltrappen. Daarnaast behoren de volledige terreinafwerking en pleininrichting tot de opdracht.