Vorige week is het tweede nieuwe bestemmingsplan voor het Jaarbeursgebied gepubliceerd voor reacties in de vorm van zienswijzen. Het betreft onderstaande gebieden. Aubergine is bioscoop, plein en toekomstige Jaarbeursbestemmingen, karmozijn is bioscoop met parkeren.
We willen je een bezoek aan het nogal nerderige ruimtelijkeplannen.nl besparen en relevante links met info, kaarten en plaatjes in de doorlees zetten.
Eerst wat plaatjes. Van POS ontvingen we bijgaande recente impressies, gemaakt door Snelder Architecten.
Dan de kale feiten. Het plan noemt 495 parkeerplaatsen voor auto’s (fyi: het structuurplan Stationsgebied spreekt van een parkeernorm van 0,15 pp per zitplaats voor de bioscoop, het gebouw krijgt 3500 stoelen) exclusief te gebruiken door de bioscoop via eigen slagboom en tenminste 875 parkeerplaatsen voor fietsen. (Dat zijn er toch 875 meer dan TivoliVredenburg!) Maximaal vijf van de bioscoopzalen met een maximum van 1525 zitplaatsen mogen voor Jaarbeursdoeleinden beschikbaar worden gesteld. De bioscoop meet in totaal 14.500 m2, voor (dag)horeca is 2.000 m2 beschikbaar. Dit wordt in de plannen “foodcourt” genoemd. Men wil graag snel beginnen en volgend jaar opleveren. Maar gezien de lange bestuursrechtelijke doorlooptijd en het feit dat, naar verluidt, Van Oosten het project op de agenda van hoogste algemene bestuursrechter wil hebben, weten we bijna zeker dat dit geen haalbare kaart is. Daar helpt geen crisis- en herstelwet meer, men had veel eerder moeten starten. (Nu we het er toch over hebben: Van Oosten heeft een WOB-verzoek ingediend omdat hij wil aantonen dat de plannen voor de Westpleintunnel alleen op papier hebben bestaan om derogatie in de wacht te slepen in het kader van Europese luchtkwaliteitseisen, zodat de stationsgebiedplannen doorgang konden vinden. Hij insinueert dat de gemeente eigenlijk nooit echt deze tunnel heeft willen realiseren.)
Terug naar de bios. In dit document heeft de gemeente het hele verhaal samengevat. Begin bij hoofdstuk 4. Daar zie je hoe men de oost-west-omklap wil gaan realiseren en de laatste stand van zaken over parkeren en bereikbaarheid. Jaarbeurs wil zich meer over het Merwedekanaal gaan manifesteren. De strook Croeselaan wordt door de gemeente ontwikkeld in fase 2, dat nu zo’n beetje begint. Opmerkelijk is dat het parkeerterrein voor de bioscoop zich op toekomstige gemeentelijke grond bevindt. De Jaarbeurs blijft regie houden op de delen waarop het hotel en het casino zijn geprojecteerd, hoewel niemand weet of van deze plannen nog iets wordt gerealiseerd.
Let ook speciaal op het rapport “Mitigatie huismus“. Eerste associatie: hey naast het Gouden Kalf komt ook De Mus. Wat blijkt, op het te bebouwen gebied staan veel struiken en bomen. Haal je die weg, dan zegt de huismus: doei. En dat mag hij niet zeggen, want hij moet blijven. Hij heeft zich maar te houden aan de Flora- en faunawet. Kwestie van handhaving. Lukt het Jaarbeurs niet de huismusbiotoop te behouden, dan geen bioscoop. Dat is zodat je straks op het terras vrolijke musjes hebt die azen op je appeltaart. Daarvoor zouden wíj – in theorie althans – tot aan de Raad van State willen procederen. Luchtkwaliteit is zooo 2013…
Reacties
Mooi dat ze eindelijk gaan beginnen aan de Bioscoop. Maar. gaat Hal 1 nou weg of niet. Op de kaartjes staat dat de grond van de gemeente wordt, en op de renders is de hal tegenover de Bioscoop gewoon aanwezig…
Herontwikkeling hal 1 kan nog wel tien jaar duren… In 2019 gaat de nieuwe grondsituatie in, want dan verloopt een deel van de erfpacht.
Aubergine…
Where is the *^#% auto correct when you need it…
wat doet dat handje daar in de jaarbeurs…
Dat staat symbool voor van Oosten, die beroepsdwarsligger wil overal een vinger in de pap houden.
Van oosten heeft nu al bezwaar ingediend. Dus tel er maar 3 jaar bij op.
Ik vind nog wel wat onduidelijk aan die parkeerplaatsen. P3 wordt na 2023 herontwikkeld voor andere bestemmingen lees ik. Verdwijnen die 495 parkeerplaatsen daar dan?
En hoezo zou je daar überhaupt parkeerplaatsen voor auto’s willen aanleggen als je aan de andere kant een ondergrondse parkeergarage wil bouwen waarvan je eigenlijk nog niet weet of dat doorgang kan vinden vanwege de exploitatie?
En waarom zou je niet overwegen om autoverkeer bij het bioscoopkaartje een parkeerkaartje + vervoer te verkopen voor P+R Westraven of Papendorp in plaats van om de hoek. Met tram en shuttlebussen zou dat best te regelen moeten zijn.
Wel een erg lelijk gebouw… Of ben ik de enige?
Zie ik het nou goed, hebben ze de betonnen tribunes van sporthal Catherijne bewaard en gaan ze die gebruiken voor de bioscoop? Is dat ook een eis van de huismussen? Zo blijft de sfeer op het Jaarbeursplein wel zo als ie al was.
Zou heel goed kunnen Rutger! Nog een ideetje; misschien kunnen ze de “Diner” op het Jaarbeursplein die gesloopt gaat worden bewaren en tegenover deze nieuwe bioscoop neerzetten, zou er qua sfeer mooi naast passen.