Vorige week de tweede en laatste discussie meegemaakt tussen verkeersspecialisten en geïnteresseerde buurtbewoners (verslag eerdere meeting en brief aandachtspunten). Dit gaat hem dan worden, de kop van de Amsterdamsestraatweg. Op een haar na een definitief ontwerp.
Op de invulling van het terrein in de oksel, met de bomen en (voorlopige) parkeerplaatsen wordt nog gestudeerd en valt buiten dit plan. We hebben daarvoor met de buurt het idee van het Daalsepark gelanceerd (di 4 maart, 20:30 presentatie Huis a/d Werf!), maar we weten ook dat de gemeente daar het liefst woningen en winkels bouwt, om op de grond te verdienen. Wat dat moet gaan worden ligt onder andere bij de politiek en straks bij de raad.
Nu eerst het verkeer. En bomen, want die gingen er gisteravond aan, om ruimte te maken voor de aannemer zodat hij door kan met het diepriool.
Het tracé van het riool loopt waar eeuwen geleden de St. Corneliskapel heeft gestaan. Het zou zo maar kunnen zijn dat er wat leuks (of macabers) uit de bodem komt. Archeologen staan paraat.
Reacties
Waar zou dat Daalsepark dan precies komen?
Tussen ASW, Oude Daalstraat, tunnel en verkeersbundel langs de Daalsekwint. Aangezien de gemeente daar grondopbrengsten wil maken is het een kwestie van balans. Hoeveel van de ruimte ga je bebouwen en waarvoor, hoeveel ruimte houd je vrij voor groen. Ga je op de kop van de ASW de lucht in, dan kun je compacter bouwen en houdt de wijk meer groen over. Dat is het in een notendop. Het wordt een bescheiden groene ruimte maar we vinden wel dat het de opperste aandacht moet krijgen. En dat is meer dan een wipkip met wat rubberen tegels.
Die fietsers naar de AH gaan vast netjes omfietsen (not!). Maargoed, ruimte voor een fatsoenlijk tweerichtingenfietspad lijkt er gewoon niet te zijn…
Verder: over de andere kant van de ASW, de kruising met de St. Josephlaan, stond gister nog wat op RTV-Utrecht:
UTRECHT – De gemeente Utrecht gaat vanaf volgende week de drukke St. Josephlaan in de wijk Zuilen aanpakken. Fietsers krijgen meer ruimte ten koste van het autoverkeer. Met de aanpassing neemt het college van B en W een voorschot op de omstreden plannen voor een zogeheten Stadsboulevard.
Bij station Zuilen komt er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Op de kruising met de Amsterdamsestraatweg wordt de opstelruimte voor autoverkeer van drie rijstroken teruggebracht naar twee.
Door nu al minder rijstroken aan te leggen, begint B en W feitelijk met de aanleg van de Stadsboulevard. De bedoeling is dat vanaf het 24 Oktoberplein tot aan de Marnixbrug de dubbele rijstrook wordt ingeruild door een enkele.
(http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1145607/utrechtse-st-josephlaan-op-de-schop.html)
Dat verhaal van RTV Utrecht is wel een beetje overtrokken. ‘Minder rijstroken’ is in dit geval een voorsorteervak minder op de St. Josephlaan, hierdoor belanden fietsers niet meer plotseling tussen het autoverkeer. Het is nu voor beide partijen geen ideale situatie.
Wanneer is de nieuwe verkeerssituatie bij Paardenveld klaar? Is dit nog afhankelijk van het werk aan de singel, of gaat dat pas daarna van start?
Paardenveld gaat uiterlijk eind dit jaar in bedrijf, op tijd voor de knip. Daarna wordt gebouwd aan de Paardenveldbrug en vervolgens wordt de singel ontgraven tot aan de Vredenburgknoop. Op dit moment is bij ons nog niet bekend wanneer deze wordt afgebouwd en door welke aannemer.
Als je de parkeerplaatsen aan de kant van de AH opheft zie ik niet zo goed in waarom daar geen twee-richtingen fietspad zou kunnen komen.
Wat betreft die Josephlaan; vooralsnog heeft Jasper gelijk. Maar als ik op dinsdag- of vrijdagochtend in de spits over de PHL-laan fiets en dan soms de file zie achter de vuilniswagen kan ik me wel wat zorgen over 1 rijbaan voorstellen. Maar da’s een ander verhaal.
Enkele bezwaren. Een tweerichtingen fietspad is breed, meer dan 4 meter. Om ruimte te maken moeten 5 bomen weg. Alle verkeersbanen schuiven op. Bovendien moet je daar sowieso een officiële oversteek maken. Nu is die thv de Weerdsingel, waar relatief veel ruimte is voor opstellen e.d. En van een meer principiële aard: het gaat om illegaal verkeersgedrag van een relatief kleine groep die een winkel probeert te bereiken. Ik houd met de auto geen rekening met ze. Tot nu toe lukt dat zonder blikschade.
Ik zie op termijn meer in een fietsroute 1e Daalsedijk-2e Daalsedijk zoals de fietsersbond ooit heeft voorgesteld. Er schijnt daar nog een tunnel tussen te zitten die op dit moment niet gebruikt wordt.
Maar de gemeente zal hier niet aan beginnen voordat er duidelijkheid is over het gebied langs het spoor bij de 2e Daalsedijk.
Linksboven op de (foto van de) kaart staat een hoekje van de Monicabrugplattegrond; maar de hele opzet daar is niet te zien. Hebben jullie daar nog een los plaatje van?
Wij hebben deze helaas niet. Misschien een BU-lezer/wijkbewoner die ook bij de meetings was?
De kop van de ASW kan misschien wel wat groen gebruiken, maar de parklocatie zal idd aardig te vermarkten zijn als vastgoedpositie
Als ik goed naar het plaatje kijk lijkt de Weerdsingel WZ ( aan de pijlsweerd kant) twee richtingsverkeer te blijven. Ik heb echter ook geluiden gehoord dat deze weg een richtingsverkeer of zelfs helemaal auto vrij zal worden.
Hebben jullie enig idee hoe de inrichting van de Weerdsingel WZ in de nabije toekomst er uit gaat zien?
Inrichting blijft voorlopig zo. Bij de 2 bijeenkomsten heb ik wat je noemt niet opgevangen. Ik denk dat ze eerst gaan kijken hoe het verkeer zich na 1 januari a.s. ontwikkelt en dan pas aanvullende plannen maken.