Mag de voetganger ook even?

In Nieuws door HB10 Reacties

D66WilMeerFietsenIets waar je je in Utrecht niet populair mee maakt: kritiek hebben op de groei van het fietsverkeer. Toch willen we – heel voorzichtig – een bescheiden oproepje doen of het niet wat minder kan. Als we minder auto’s willen hoeft dat niet perse te betekenen dat we dus allemaal moeten gaan fietsen. Persoonlijk laat ik voor bijna alle bestemmingen in de binnenstad de fiets gewoon thuis. Fietsen is best een asociale manier van verplaatsen (fietsers zijn uitermate bedreven in het vermijden van oogcontact) en van stallen. Doet wat dat betreft niet onder voor de auto. Er zijn talloze alternatieven: niet reizen, (H)OV, auto’s delen, emissievrije auto’s rijden en lopen.
Ouderwets lopen. Je zou bijna vergeten dat het bestaat. In de stationsgebiedplannen is de voetganger een held, zolang hij zich maar verplaatst over de centrumboulevard, over de machtige pleinen en door de stralende winkelgebieden. Daarbuiten is hij een randverschijnsel, want auto, HOV en fiets roepen om het hardst om aandacht en concurreren de minst sexy vervoersmodaliteit naar de marge.
Wij zeggen: genoeg is genoeg. Tijd voor de brede herwaardering. Maak de stoepen vrij! Dump de paaltjes, betonranden, borden, fietsenrommel en rekken. Ruimte voor de veiligste, gezondste en sociaalste vervoersmodaliteit: Mag De Voetganger Ook Even?

Lol om de fiets, daarvoor moet je toch bij de Britten zijn:

Reacties

  1. Johan

    “Maak de stoepen vrij! Dump de paaltjes, betonranden, borden, fietsenrommel en rekken. Ruimte voor de meest veilige, gezondste en sociaalste vervoersmodaliteit” 100% eens

  2. Raymond

    Op 1 voorwaarde: Dat elke voetganger dan ook maar alleen gebruik maakt van voetpaden, trottoirs of looproutes. Nog geen teen wil ik op het fietspad zien! Wat de meeste voetgangers denken dat ze overal mogen lopen!! En ’t liefst zonder uit te kijken (als ze überhaupt al een keer geen blik op het mobieltje werpen tijdens het lopen) Bekijk voor de gein eens het fietspad naast de bushalte “Bleekstraat” in het spitsuur….
    Groeten van een fanatieke fietser. Die alle vervoersmiddelen maar moet zien te ontwijken op het fietspad….

      1. Maarten

        Raymond heeft helemaal gelijk! Ik probeer altijd oogcontact te maken maar voetgangers ontwijken doelbewust oogcontact om voorrang af te dwingen. Zij wanen zich buiten de winkelstraten nog steeds in een exclusief voetgangersgebied. Voetgangers houden het minst rekening met anderen en met de verkeersregels, voor hen bestaan die ook niet. Ik erger mij groen en geel. Op een autovrije zondag deed ik tweemaal langer over mijn reis van A naar B: het was een grote anarchie.

    1. Auteur
      HB

      Een voetganger heeft niet echt baat bij vermijden oogcontact. Hij kan makkelijk opzij gaan of stoppen. Een fietser niet, die dendert door, vaak noodgewongen omdat de remmen het nauwelijks doen. Hij dwingt voorrang af door te anticiperen op verstandig gedrag van de ander. Maar alles wordt anders als men zich in groepen verplaatst, dan treden hele andere processen in werking.

  3. Erik

    Laten we even de alternatieven op een rijtje zetten. Jij hebt makkelijk praten over lopen, jij woont op loopafstand van de binnenstad, voor mij is het een ruim half uur lopen. Op de fiets is het minder dan tien. En met het OV in combinatie met lopen doe ik er ook makkelijk 20 tot 30 minuten over. Nog afgezien van het gebrek aan flexibliteit door de lage frequenties. Dus het is niet zo raar dat de fiets zo populair is, het is in deze compacte stad met haar trage en inefficiente OV-netwerk het snelste en betrouwbaarste vervoermiddel. Daar mag best meer ruimte voor komen.

    1. Auteur
      HB

      Daar heb je zeker een punt. Goed OV is nauwelijks goed te organiseren als je geen compacte stad hebt. In ‘echte’ steden gaat het er heel anders aan toe.

  4. Marco Knol

    Wat is die eerste amsterdamse ambtenaar een ontzettende flapdrol. Er is geen voetgangersbond. Alsof ie als verkeersambtenaar niet zelf kan nadenken. Nou ja, toch wel weer lekker als zo iemand alle vooroordelen over raamambtenaren bevestigt.
    Verder wat Raymond en Erik schrijven (probeer ook eens op zaterdag de Lange Viestraat of de Oudegracht)

    1. Auteur
      HB

      Oude gracht is al een soort shared space. Bedenk dat de stoep vol staat met palen en rommel, fietsen en uitstallingen van winkels. Het is een beetje raar om voetgangers er op aan te spreken dat ze met teveel zijn. Fietsen en voetgangers zijn beiden langzaamverkeer en moeten de ruimte op een veilige manier delen. Als ik daar met de fiets ben stap ik af als het te druk wordt. Is ook een keuze. Ik zie dat de meesten dat niet doen en zich er onveilig en weinig sociaal doorheen wurmen.

  5. Paul

    Herbert, helemaal mee eens. De fietser negeert het voetgangersgebied, negeert trottoirs, negeert stoplichten. Alles schijnt te mogen.
    Kijk op zaterdag op de Vismarkt of het Stadhuisplein. De fietsers bellen en schelden. Waarom rijden ze niet over de Lange Nieuwstraat. Kunnen ze gewoon ongehinderd doorrijden. Leve het voetgangersgebied !

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren