Bouw Vredenburgknoop jaar later

In Nieuws door HB8 Reacties

VredenburgKnoop
De Vredenburg-bruggenknoop zal pas juli 2015 opgeleverd worden in plaats van medio 2014. De gemeente stelt gunning en bouw uit en combineert het werk met de bouw van de Knipstraatbrug en de aanleg van het water. Het water zal september 2015 zijn doorgetrokken van Weerdsingel tot tweederde van de trappenpartij naast TivoliVredenburg. 

In september 2015 kun je afmeren bij TivoliVredenburg

In september 2015 kun je afmeren bij TivoliVredenburg

De Vredenburgknoop is een stelsel van vijf bruggen voor bussen, auto’s, voetgangers en fietsers over de herstelde Stadsbuitengracht en Leidsche Rijn, naast TivoliVredenburg. Oorspronkelijk had Heijmans een optie op dit werk, in vervolg op de expeditietunnel.

In de schouw van juli wordt nog aangekondigd dat de Vredenburgknoop medio in 2014 gereed zou zijn, bij de opening van TivoliVredenburg. Naar nu blijkt heeft de gemeente besloten de bouw met een jaar uit te stellen. Een woordvoerder van de projectorganisatie:

Het oorspronkelijke plan was dat inderdaad in de huidige fasering de bruggen zouden worden gerealiseerd. De bruggen zijn echter pas nodig op het moment dat het water in de Stadsbuitengracht wordt gerealiseerd.  Voor de ingebruikname van het Muziekpaleis en de herinrichting van Vredenburg-Noord heeft dit geen effect. De gemeente zal op een nader te bepalen moment een overeenkomst sluiten met een aannemer voor de bouw van de bruggen.

In de bestuursrapportage van mei werd al voorzichtig vooruitgelopen op dit besluit, we lezen op pagina 20:

Wegens afhankelijkheden tussen de bouw van de bruggen over de Catharijnesingel en de start bouw tunnel voor de parkeergarage door Corio, is het laatste kwart van de bruggen mogelijk niet op 1 april 2014 opgeleverd.
Dit uitstel in de oplevering levert geen problemen op voor de functionele ingebruikname van het Muziekpaleis. Het grootste gedeelte van de openbare ruimte, bruggen, trappartij naar de singel en water zijn gereed bij de officiële opening op 21 juni 2014.
Er is overleg gaande met Corio om te bezien in hoeverre de planning nog is in te lopen.

Op 1 januari 2015 zal de verkeersknip op Paardenveld in bedrijf zijn, dat tegen die tijd een dubbel stel t-kruisingen zal omvatten. Zodra het verkeer in de definitieve banen rijdt is er ruimte voor het werk aan het water. De Knipstraatbrug zal samen met de Vredenburgknoop eerste helft van 2015 worden gebouwd. Ondertussen wordt de singel ontgraven. Na oplevering van de bruggen wordt er nog enkele maanden aan beschoeiingen gewerkt en naar verluidt zal september 2015 het water tot aan de ‘Bemuurde Weerd trappen’ van het Muziekpaleis stromen. Over precies twee jaar kun je met je bootje bij de muziektempel afmeren.

Uitstel van de bouw van de bruggenknoop heeft als consequentie dat de tijdelijke situatie van het verkeer en de openbare ruimte direct naast het Muziekpaleis langer zal voortduren. Wel wordt de buslus met tien meter verlegd, van het Muziekpaleis af. Volgend jaar zullen ook de fietsers weer min of meer rechtdoor rijden, tussen Sijpesteijnkade en Viestraat. Tijdens de bouw van de bruggenknoop zullen de bussen tijdelijk rechtdoor rijden, over het nieuwe brugdeel dat uiteindelijk voor fietsen is bedoeld. Deze is daartoe zwaar genoeg ontworpen. Volgend jaar wordt ook begonnen met de bouw van het tramviaduct naar het Smakkelaarsveld, over de Leidse Rijn.

Om het verhaal van de singelbruggen af te maken: over de bouw van de Moreelsebrug (aka Mariaplaatsbrug) lezen we in het verslag van de schouw:

Na de Parade wordt gestart met de bouw van de nieuwe Moreelsebrug. De brug wordt boven de bak gebouwd. Het brugdek wordt in januari 2014 op zijn plek geschoven. Het huidige brugdek wordt er uit gezaagd. Gedurende een periode van ongeveer zes weken kan er geen verkeer gebruik maken van deze brug. De brug is qua breedte gelijk aan de huidige brug. Op de brug komen twee rijstroken en een fietsstrook. Onder de brug wordt een looppad gerealiseerd. De vormgeving van de Knipsstraatbrug en de Moreelsebrug zijn nagenoeg gelijk. Pas na het opleveren van de kademuur wordt de definitieve bestrating aangebracht. De Moreelsebrug krijgt een diagonale spiegelende boog (kunstwerk). Dit kunstwerk is bekostigd door Fentener van Vlissingen.

Deze brug wordt ter plaatse gebouwd door Van Spijker Infrabouw. Met de voorbereidingen van dat werk is inmiddels begonnen. Deze brug zal overigens nog een aantal jaren ‘op het droge liggen’.

Reacties

    1. Gert

      Vroeg ik me ook al af. Maar er staat: “Volgend jaar zullen ook de fietsers weer min of meer rechtdoor rijden, tussen Sijpesteijnkade en Viestraat.” Nog ‘maar’ een jaar… 🙁

  1. Coen

    oja ik had niet goed gelezen, maar ‘de verkeerssituatie direct naast het muziekpaleis zal voortduren..’ kan dat niet helemaal rijmen met de rest vd tekst

    1. Auteur
      HB

      Het is idd wat verwarrend. Ik check bij POS details over verkeer in de komende 2 jaar en maak dan een update.

      1. Marco Knol

        Lijkt me een goed plan, want in de volgende post zie ik in de fasering dat we eind november van dit jaar al over een brug van de Vredenburgknoop fietsen en ter hoogte van het informatiegebouw oversteken naar de zuidzuide van het Vredenburg. Vanaf zomer 2014 zouden we dan “rechtdoor” fietsen vanaf het busstation.

  2. Bram de Goede

    hoera, dan is dus de Leidsche Rijn van de Muziekpaleis naar de Munt in 2015 bevaarbaar. Dan wordt het nu tijd om een besluit te nemen over de inrichting van het Westplein. Geeft kansen aan de westkant van de stad met het Muntpark.

    1. Auteur
      HB

      Sorry, dat zit er niet in. Herstel van de Leidsche Rijn is weliswaar voorzien, maar nog steeds niet ingepland. Hopelijk komt het nieuwe college (in 2014) met heldere doelstellingen over fase 2 van het stationsgebied, waartoe het herstel van deze waterloop ook behoort.

Laat een reactie achter op Gert Reactie annuleren