Utrecht doorstroomstation

In Nieuws door HB8 Reacties

NieuweSporenDSSU
Lezers die langs of in de buurt van het spoor wonen zullen zich ongetwijfeld de brieven van ProRail herinneren over de voorlichting- en inspraakrondes die momenteel plaatsvinden in het kader van de aanstaande spooraanpassingen. In de periode 2014 tot 2016 worden de sporen verlegd en wissels opgeruimd zodanig dat er meer treinen sneller kunnen passeren via Utrecht CS. Spoorboekloos rijden noemen ze dat, iedere tien minuten een trein naar jouw bestemming. Na wat speurwerk hebben we een document gevonden dat betrekking heeft op de milieueffectrapportage (MER). Daarin lees je over de achtergronden en de gevolgen van het werk voor je huis en straat. Met deze majeure aanpassing van het sporennet rondom Utrecht is een rijksinvestering van tientallen miljoen euro’s gemoeid. Het precieze bedrag kunnen we zo snel niet opduikelen. Dit project heeft ook de discussies over en planning van de Rabobrug beïnvloed.

We hebben het MER-doc op Issuu gezet om het wat vindbaarder te maken en je kunt het bladeren met een paar keer drukken op de pijltjestoetsen. Je vindt het in de doorlees.


En de link.

In de Tweede Kamer is het ook aan de orde geweest.

En een projectbeschrijving van het ministerie.

Reacties

  1. Berend

    Wat mooi is aan deze aanpassingen is dat de infrastructuur voor Randstadspoor veel meer los komt te liggen van die voor doorgaande Intercity diensten.
    Hierdoor kan Randstadspoor frequenter rijden, kunnen doorgaande verbindingen geboden worden (zoals Leidsche Rijn – Vaartsche Rijn) en wellicht meer haltes geopend worden (Cartesiusweg?). Bovendien kan Randstadspoor straks onafhankelijk van het Hoofdrailnet aanbesteed worden. Regionale opdrachtgevers hebben over het algemeen meer oog voor goed regionaal OV dan het ministerie.
    Kortom: uitzicht op beter regionaal railvervoer. Misschien wel zo goed dat we straks van een Utrechtse metro kunnen spreken!

  2. Raymond

    Het is alleen zo jammer dat als dit plan zo uitgevoerd wordt:
    – dat de door veel reizigers gewenste overstapvrije verbinding Den Haag of Rotterdam – Utrecht – Arnhem v.v. vrijwel onmogelijk wordt om nog in te voeren… Ook overstapvrij Amersfoort – Utrecht – Den Bosch is erg lastig in te passen.
    – dat als er een trein defect langs het perron staat, de volgende er nauwelijks omheen kan. Er staat bijvoorbeeld een trein stil op station Vaartse Rijn of Lunetten (ouder dame gestruikeld bij instap, zit klem tussen trein en perron) En dan? De volgende kan er niet langs (geen wissels). Alleen na Houten via overloopwissel de ‘snelsporen’ op en dan Lunetten, Vaartse Rijn (volg gele lijn)om in Utrecht centraal op “tegenspoor” langs het perron te komen (= blokkade treinen Amsterdam >> Den Bosch)om daarna dan weer via 1 wisselverbinding richting Woerden te kunnen…
    Doorstroomstation = smoes van Prorail om nog meer wissels weg te halen zodat die niet onderhouden hoeven te worden. Dat de klant (de reiziger) straks met de problemen zit, dat maakt niet uit. Prorail heeft winst gemaakt. Zij hoeven geen uren op koude perrons te wachten of in volgepropte bussen te reizen. NS en de verschillende goederenvervoerders hebben veel en lang met Prorail moeten praten om nog enige extra (of nood-)mogelijkheden over te houden.

    1. Jan

      Je kan ook op elke slak zout leggen ..

      Het spoor is altijd een afweging: de voor jou gewenste wijzigingen hebben weer nadelen voor andere reizigers. Jammer maar helaas.

      1. Raymond

        De door vele mensen gewenste wijzigingen zijn simpel te creëren door het aanleggen van een paar wissels meer. Maar dat wil Prorail niet. Die wil ’t liefst helemaal geen wissels. Want dan hoeven ze niets te onderhouden. En de gewenste wissels zullen juist vele reizigers voordelen bieden.
        Stel dat Rijkswaterstaat de afslag “Utrecht” weghaalt. “Je gaat voortaan maar via Maarssen de stad in”. Niemand die dat zou accepteren. Maar Prorail gaat bij het doorstroom-station precies dat doen. Alleen die verbindingen aanleggen die voordelen biedt voor hun. Niet voor de reizigers… Maar Prorail is aangesteld om het spoornet in een juiste conditie te houden. Niet om verbindingen voor reizigers (en goederen!) onmogelijk te maken. We spreken elkaar nog wel eens als de geschetste situatie zich voordoet straks. De trein zal niet om de stations heen rijden. De trein wordt opgeheven. Da’s veel makkelijker. Dat er reizigers met de trein moeten reizen, ach, die gaan maar weer naar huis of zijn uren later op hun bestemming. Ze kunnen nu al niet fatsoenlijk bijsturen MET al die wissels…

    2. GD

      Het hoogfrequent en betrouwbaar maken van het spoor rond Utrecht betekent dat er radicaal anders te werk moet worden gegaan. Uiteraard ontstaat daarbij een zekere trade-off met flexibiliteit. Maar juist daarom is dit geen project wat over 1 nacht ijs is gegaan en waarbij alle stakeholders zoals ministerie, NS, vervoerders en overige belanghebbenden met ProRail hebben samengewerkt.

      Het gaat niet alleen maar het ‘wegslopen van zo veel mogelijk wissels’. DSSU is een ingrijpend, omvangrijk en ingewikkeld project. Er komt rond station Utrecht bijna geen spoor terug op dezelfde plaats als voorheen, worden er seinen aangepast en zal een enorm aantal wissels verdwijnen (van 200 naar 60). Ook wordt er een extra perron gebouwd. Daarom is het jammer dat er in dan in krantenkoppen-stijl een beeld wordt geschetst dat ‘Mansveld zoveel miljoen wil uitgegeven voor het slopen van een paar wissels’…

      Om situaties zoals jij schetst te voorkomen heeft iedere trein in de uiteindelijke situatie ook een alternatief aankomstperron.

      De verwachte toename van treinverkeer rond Utrecht maakt dit project van groot belang. ProRail moest hier wel op gaan voorbereiden en het spoor rond Utrecht is hier te complex en onderhoudsgevoelig voor. Bijvoorbeeld waar nu alle vervoer (ook doorgaand goederenvervoer) langzaam (40 km/h) en over grote stukken het station mag naderen en alleen 1 voor 1 mag binnerijden, zal dit in de toekomst op veel frequentere en grotere snelheid (80 km/h) mogelijk zijn.
      En dat betekent ook kortere reistijden. En wie wil dat nu niet?

    1. Auteur
      HB

      Idd, nu zie ik het ook. Via de wel werkende pagina de pdf opnieuw gelinkt. Nu is het functioneel.

Laat een reactie achter op Raymond Reactie annuleren