Toegankelijkheid

In Nieuws door HB5 Reacties

SlechtziendenStrokenDe toegankelijkheid voor mensen met een beperking (Agenda 22) komt voortdurend terug in discussies over tijdelijke maatregelen op de bouwplaats maar ook bij de inrichting van de definitieve ruimte. Recentelijk nog bij het gesteggel in de raad om de Westflank-Noord/Mineurslaan-plannen. Daar is een voetgangersverbinding gepland tussen de stationspleinen en de Van Sijpesteijnkade. Uit de stedenbouwkundige studies blijkt niet dat deze ook voor rolstoelgebruikers geschikt is. Puntje van aandacht derhalve. En zo zijn er vele.
In de OV-terminal kun je zien dat ProRail er qua slechtziendenstroken voor het nieuwe gedeelte ook nog niet uit is. Rob spotte deze proefstrook.

Reacties

  1. Theo Paijmans

    Behalve naar de proefstroken voor slechtziende had ook de gehele vloer een goed onderzoek kunnen gebruiken.
    Dat wat er nu ligt in de nieuwe OV terminal vind ik een verschrikking! Vies en doordat deze niet glad of gepolijst is afgewerkt ook moeilijk meer schoon te maken.

    Wat mij betreft wordt dit dadelijk bij het 2e gedeelte nog goedgemaakt met een hogere kwaliteit vloer.

    gr Theo

  2. Auteur
    HB

    Om het even voor de nieuw vloer op te nemen: tijdens de sneeuwperioden (toen alles nat was) merkte ik dat de nieuw vloer veel prettiger liep. Bij de oude merkte dat je bij iedere stap een beetje gleed, wat niet prettig is. Het zal ongetwijfeld ook aan de zolen liggen. Het is een lastige afweging.

  3. Theo Paijmans

    Tja die paar dagen met sneeuw weegt niet op tegen hoe het voor de rest van het jaar er aan toegaat.

    Met sneeuw kan men misschien intensiever schoonmaken en er zijn misschien ook tussenoplossingen b.v. doordat men voor de ingang al sneeuwvrij maakt zodat er in de hal zelf geen overlast meer is.

  4. marcel

    Voor wat betreft de nieuwe vloer, hier zijn door Prorail eisen m.b.t. stroefheid aan verbonden, de tegel die er nu ligt voldoet aan deze eisen.

  5. Theo Paijmans

    Prachtig dat men onderzoekt wat de beste tegel moet zijn voor slechtziende en dat men let op loopcomfort in het algemeen.
    Waarom een tegel bij het nieuwe centraal station Utrecht er zo uitziet dat de meeste tijd de vloer vies en smerig is blijft een mij een raadsel.

    In veel openbare ruimte waar wel een gepolijste tegel licht is dit toch geen probleem! Er zijn heel wat tegels die voldoen aan de voorwaarde om niet uit te glijden maar die er een stuk beter uitzien.
    Het lijkt mij ook weer een Fyra-geval: zo goedkoop mogelijk!
    gr Theo

Reageer