RvS: standaard roltrappen goed genoeg voor OV-t

In Nieuws door HB3 Reacties

NieuwHalOVTOpen 39
De glazen roltrappen in de OV-terminal hoeven niet steviger te zijn dan bestaande roltrappen-normen voorschrijven. Hiermee wint ProRail het hoger beroep dat ze tegen de gemeente Utrecht heeft ingesteld.
Vandaag deed de Raad van State (veel later dan verwacht) uitspraak in het geschil tussen de gemeente Utrecht en ProRail, over de veiligheidseisen die aan de roltrappen gesteld moeten worden in de OV-terminal. De gemeente is van mening dat glazen roltrappen minstens zo sterk uitgevoerd moeten zijn als gewone balustrades, in verband met veiligheid bij evacuatie. Maar voor roltrappen gelden echter andere, minder zwaardere normen die vastgelegd zijn in de Machinerichtlijn.
De consequentie van de uitspraak is dat ProRail niet op kosten wordt gejaagd om bij de OV-terminal – of andere stations – op maat gemaakte, zwaardere trappen te monteren. Ook voor architecten is dit goed nieuws. En in zekere zin ook voor de gemeente, omdat nu duidelijkheid is geschapen en de wereld niet ingewikkelder gemaakt hoeft te worden dan hij al is, in de jacht om ook kleine risico’s volledig te willen uitsluiten.

Lees de onderbouwing van de Raad van State online. Hiermee is de uitspraak van de Utrechtse rechtbank van tafel.

Overigens heeft ProRail al een verstevigde roltrap gemonteerd bij het nieuwe busstation-west, in afwachting van de uitspraak.

[update:] Voor het Muziekpaleis heeft de uitspraak geen gevolgen. Daarin zijn al duurdere, versterkte roltrappen geplaatst. Hoe de situatie is bij het Stadskantoor is ons niet bekend. Of de gemeente Utrecht deze zwaardere bouw-eis nu zal handhaven voor andere (eigen) projecten is de vraag. Misschien dat een lezer van BU daarover wat kan melden.

Reacties

  1. Michael

    Blij toe! Nederland slaat niet zelden door in het stellen van veiligheidseisen. Hierdoor hebben
    we ook al de duurste verkeerslichten ter wereld. Allemaal leuk, maar dit kost ons allen miljoenen
    per jaar terwijl ze uiteindeliijk echt niet veiliger zijn dan in de landen om ons heen…

    Fijn dat de roltrappen van normaal kaliber mogen zijn….!

  2. Mevrouw Kiki

    In de binnenstad van Groningen dreigt er een enorm gebouw ( 45 meter hoog) te worden gebouwd: Groninger Forum.
    http://www.nlarchitects.nl/slideshow/19
    (De rondjes aanklikken!)

    Inpandig zou een atrium moeten komen van ik schat: ongeveer 30 meter hoog!
    De roltrappen gaan niet normaal van etage naar etage, maar slaan stukken over.
    Het gebouw bestaat, door het atrium, feitelijk uit twee gebouwen, en men kan vanwege het atrium niet op de etages rondlopen.
    Dat kan pas vanaf de achtste etage.

    1. Ik vraag me af welke heellingshoek een roltrap maximaal mag maken.
    2. Of er speciale veiligheids richtlijnen zijn, nu mensen (kleine kinderen e.d) hoogtevrees kunnen krijgen.

    Mevrouw Kiki

    1. Auteur
      HB

      Het Stadskantoor van Utrecht krijgt een vergelijkbaar atrium met roltrappen die meerdere vloeren overslaan. De grootste zorg van opdrachtgevers bij dergelijke projecten is de val- en springbeveiliging. De hogere niveaus krijgen hoge balustrades en glazen wanden om dit te voorkomen. De hellingshoeken zullen wel standaard zijn. Of men last van hoogtevrees kan krijgen zal erg afhangen van of men het gevoel heeft te kunnen vallen. Bij de trappen van Stationsplein West, die 8 meter hoog zijn, bleek dat het geval te zijn. De trappen worden nu, tijdens de bouw, aangepast, een zeer dure operatie. Of de nieuwe, minder steile trappen, dat gevoel volledig zullen wegnemen is de vraag. Voor mensen die onder alle omstandigheden slecht tegen hoogte kunnen, is het verstandig dan maar de lift te nemen. Gelukkig wordt er altijd voorzien in dat alternatief.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren