Meer info Sijpesteijnkade 2.0

In Nieuws door HB10 Reacties

MineurslaanNoordSijpMaquette 3
Tijdens de laatste commissievergadering over het stedenbouwkundig plan Westflank-noord (Mineurslaan-noord) kwamen onder andere vragen naar voren over de inrichting van de (openbare) ruimte en sociale veiligheid. We geven hier twee links naar de beantwoording. En een derde link naar het verslag van de informatieavond over de plannen, door Group A en gemeente, vorige week. Op cu2030.nl staat bovendien een link naar de powerpoint-presentie van die avond. Bij ons crasht dit document, misschien heb jij meer geluk.

Beantwoording vragen commissie Stedenbouwkundig plan Westflank-noord
Verslagen discussies met Atelier Stedenbouw
Verslag infoavond Stedenbouwkundig plan Westflank-noord, 9 maart 2013

Grappig maar ook wel ontluisterend is hoe het Atelier Stedenbouw zich verheugt op de skyline maar voor de onderwereld met de hutsekluts aan infra, beton en tochtgaten veel minder oog heeft. Ze omschrijven het op zijn best als een ‘ontwerpopgave’, zonder oplossingen aan te dragen. Anco Schut waarschuwt ervoor dat dit voldoende aandacht moet krijgen. Ook de tijdelijkheid van de kade moet scherp in de gaten worden gehouden wat hem betreft. Het Atelier vraagt zich ook af of sloop wel nodig is na fase 2 (kantoren). Zorgen zijn er over uitkragingen van het forum boven de Mineurslaan en het wind- en geluidklimaat er op. Het Stadskantoor is wat wind betreft de grote boosdoener. Daar valt weinig meer aan te redden. Hoe de plinten van de parkeergarages eruit komen te zien is van later zorg (lees: de architect mag dit oplossen). Jij als voetganger wordt niet geacht je straks nog op de Mineurslaan op te houden, ook niet als je een kort doorsteekje kiest om van het nieuwe busstation naar Lombok te lopen. In de finale discussie wordt geanticipeerd (ook door NS Stations) op de mogelijkheid dat het lang zal duren voordat fase 3 (woningen) zal worden gerealiseerd nadat fase 2 klaar is.

Verder lezen we dat voor het Jaarbeursplein-kantoorgebouw een ontwikkelaar en een gebruiker zijn gevonden en dat een stedenbouwkundig plan Sijpesteijnkwartier (wat dus niet over de Van Sijpesteijnkade gaat, maar over omgeving Jaarbeursplein) in de maak is.

Dit en nog veel meer in de download.

 

Reacties

  1. Remco

    Zeer interessant om de verslagen van atelier stedebouw te lezen. ook herkenbaar. Is Bert familie van Anita Dirrix?

  2. Raymond

    Geen enkel probleem om de pdf te bekijken via de link. Maar ik vond het weer een rommelig geheel. Als het rapport wordt opgesteld door oa NS: waarom dan weer een oude trein als illustratie? Als de gemeente er aan heeft gewerkt: waarom zijn de trams dan groen? Waarom rijdt er een trein over het OV-viaduct? Maar de belangrijkste vraag: Waarom moeten die hulpdiensten nu over de Sijpesteinkade???? Is er nu echt geen andere route te verzinnen? We richten het gebied toch opnieuw in? Laat nu minimaal 1 route eens ECHT autovrij. En niet zeuren dat het maar om ‘hulpdiensten gaat en dus zelden zal voorkomen’ GEEN auto’s op die kade. Nooit! We hebben al de panden ‘moeten’ opgeven. Nu eens onze poot stijf houden en er minimaal proberen er een echt leefbaar gebied van te laten maken. Al die winderige pleinen, tussen die hoge flats, da’s niet leefbaar. Ook langs de Catherijne singel krijg je nergens een rustig plekje waar geen autolawaai te horen is. Dus doe nou eens iets terug voor de bewoners, NS & Gemeente, en stuur die zwaailichtenclub via een andere route!!
    P.S. Waarom moet er trouwens verkeer mogelijk zijn naar de Verkeersleidingspost? Die verhuist toch?

    1. richard

      Maak je niet zo druk (-;. Plat gooien die oude meuk, kost teveel en is monumentaal (op 1 huis na) totaal niet interesant. Mooi modern hoogstedelijk stukje stationsgebied erbij, maakt de stad alleen maar nog gevarieerder. Dit is juist wat de stad Utrecht aan variatie en aan keuzemogelijkheid in zijn stedebouw totaal ontbrak. Er blijft meer dan genoeg ‘oud’ over om van te genieten. Wel jammer met het hoogtelimiet van 90 m, alsb.v. het jaarbeursplein gebouw nu 110 m zou mogen worden, krijg je een mooie opbouw van de skyline.

    2. Jan

      Doe eens normaal. Waarom ben je zo aan het flippen over hulpdiensten die misschien 2x per jaar daar rijden?

    3. Auteur
      HB

      Die andere route voor de hulpdiensten hadden ze al in 2007 kunnen verzinnen, maar toen was alles platgooien de weg om te gaan, dus er was geen noodzaak om dat te doen.
      Waarschijnlijk hebben we straks op de nieuwe Van Sijpesteijnkade minder autoverkeer dan het voetgangersgebied van de binnenstad. Dus dat zal wel meevallen.
      De verkeersleidingpost zal straks onbemand zijn, maar de techniek blijft. Dat betekent dat allerlei servicebedrijven er bij moeten kunnen, om bijvoorbeeld te voorkomen dat er brandjes ontstaan, zoals twee jaar geleden nog het geval was.

  3. richard

    Lees net WTC Utrecht op Papendorp in het oude Cap Gemini gebouw.Dit moet gevolgen hebben voor de plannen voor een WTC in het staionsgebied.

  4. ramon

    WTC gebouwen hebben een grote functie bij het samenbrengen van bedrijven. Eentje op papendorp bij een kruispunt van snelwegen, en één naast het grootste treinknooppunt van NL moet volgens mij wel kunnen. Ben in ieder geval blij dat voor dit mooie kantoorpand een goede nieuwe functie is gevonden

Reageer