De Noordertunnel is al vaak in het nieuws geweest. Maar hoe zit het eigenlijk met de plannen voor renovatie van de middentunnel? En gaat deze tunnel ons straks ook naar het nieuwe busstation brengen? Via BU-lezer Martijn kregen we dit antwoord van ProRail:
De Middentunnel wordt verlengd tot het 8e perron (spoor 20/21). Het exacte moment waarop dit gaat plaatsvinden is nog niet bekend, maar het streven is om de tunnel gelijktijdig met het 8e perron te openen.
De Middentunnel wordt niet doorgetrokken tot de westzijde van het busstation. In de eindsituatie, wanneer de nieuwe hal van de OV-terminal klaar is, zal de hal echt de plek zijn om over te stappen van en naar verschillende vervoersvormen. De Middentunnel zal dan met name gebruikt worden door treinreizigers, om over te stappen. Het deel van de Middentunnel dat nu nog uitkomt bij het busstation aan de stadskant, zal dan ook komen te vervallen. Er is dan geen busstation meer op die plek; daar komt het Stationsplein oost en de fietsenstalling.
NB: perron 8 met spoor 20 en 21 bestaat nog niet. Je kunt al wel de contouren ervan zien.
Reacties
Wellicht mag ik over de Noordertunnel dan toch een vraag opwerpen…
Als namelijk de toekomstige sporen 20 en 21 ook in noordelijke richting aangesloten moeten worden, dan gaat dit ter hoogte van de van Sijpesteijnkade nooit passen. Een detail dat op de meeste van alle (prachtige) voorlichtingstekeningen niet te zien is. Op een enkele tekening (sorry, weet niet meer welke) is wel een oplossing te zien, namelijk dat de koppen van de twee laatste perrons aanzienlijk worden teruggelegd. De consequentie zou zijn dat de sporen 18-21 niet vanuit de Noordertunnel te bereiken zijn en dat lijkt me niet echt een verbetering.
Nee, maar dat is wel de plannng. Dus zelfs een bestaande aansluiting wordt om zeep geholpen waardoor de Noordertunnel een flink stuk van haar aantrekkingskracht verliest doordat er twee perrons (vier sporen dus) niet bereikbaar zijn vanuit deze tunnel. Slechte situatie!
Slechte zaak dat de middentunnel niet gewoon naar het busplatform blijft lopen. Het blijft de ideale connectie tussen bus/fiets en trein voor mensen die wél gewoon willen doorlopen.
Erger mij altijd kapot aan de mensen die door de stationshal sloffen, en ben dan ook benieuwd waarom de tunnel niet doorgetrokken gaat worden naar het nieuwe busplatform.