Animatie bouw Hoog Catharijne

In Nieuws door HB6 Reacties

10a
Van de bouw van de parkeergarage, entreegebouw, stadskamer en poortgebouw hebben we van BAM en Corio enkele CAD-beelden gekregen die de verschillende stadia van de bouw weergeven. Bezoekers van de schouw afgelopen dinsdag konden ze ook al zien. We hebben er een animatie van gemaakt. Dit exclusieve filmpje is te zien in de doorlees.
Naar verwachting gaat rond 8 april de grote sloopkraan bij P&C met zijn werk beginnen en op 13 juni is sloop van het Secretariaatsgebouw aan de beurt. In het derde kwartaal van dit jaar wordt begonnen met de bouw van de garage door middel van diepwandtechniek. Zodra de garagekuip wordt gemaakt zal de weg ook zijn definitieve breedte en ligging krijgen, aan de westzijde langs het bestaande complex.
De bouw vindt in (verticale) delen plaats, omdat de bestaande voetgangersverbinding met de binnenstad in gebruik moet blijven.
Midden in de bouwkuip zal men resten van kasteel Vredenburg gaan tegenkomen, die na voltooiing in de garage een zichtbare plek zullen krijgen.
De komende weken start BAM met werkzaamheden voor de twee toeritten van de garage.
Overigens is de bouwvergunning voor stadskamer, poortgebouw en tussengebouw nog niet onherroepelijk. Van invloed op de planning is dat niet. Men is voorlopig nog wel even zoet met alles wat zich onder de grond bevindt.

Bekijk hem in hd op groter scherm om de details te zien.

Reacties

  1. Maarten

    Mooie beelden. Het valt me wel weer op wat voor een kolossale bak beton hier straks over de net weer teruggelegde singel wordt gedrapeerd…..

    1. Maarten

      (En over de belendende weg heen, uiteraard) ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het daaronder, op grondniveau, een ongezellige verblijfsplaats dreigt te worden.

  2. ill-b

    Wat een afschuwelijk geval is die Stadskamer toch. Hoe verzin je het..? Had dan desnoods wat hoger gebouwd aan de randen van de Catharijnesingel. Nu moet je dit gedrocht over 30 jaar weer afbreken.

  3. Jeroen

    Ik kijk ook met angst en beven naar die enorme overkluizing over de weg van meerder verdiepingen, dit is gewoon alle fouten van Hoog Catharijne gezellig nogmaals over doen maar dan over een groter gebied. Niet alleen zijn nu dus alle zijstraten duister, groezelig en overdekt maar ook de hele oversteek richting Vredenburg een grote +1 monstrositeit waaronder vooral mos, schimmel en vuiligheid welig zullen tieren.

    1. Auteur
      HB

      Of het gezellig wordt kun je over twisten, maar dat van het welig tieren van mos, schimmel en vuil zal wel meevallen. Daarvoor is die doorgang teveel een kruispunt van stromen en bestemmingsverkeer. Als in het poortgebouw een hotel komt zal dat bedrijf geen vieze, onrepresentatieve entree willen voor klanten die per taxi e.d. komen. Idem voor de eigenaren van Radboudveste die op aldaar hun hoofdentree hebben. Ofwel er is genoeg druk om het niet te laten verkommeren.

  4. William

    Los van het feit dat ik het wel met bovenstaande reacties eens ben:

    Of het nu gezellig wordt of niet, een zooitje of niet, je kunt de situatie ook zo bekijken dat dit er niet zo te doet. In tegenstelling tot andere steden heeft Utrecht ervoor gekozen om CS en aangrenzende HC op +1 te bouwen. De leefomgeving bevindt zich voor het gros van de bezoekers daardoor ook op +1. De voordelen hiervan zijn:

    – altijd droog lopen
    – geen fietsen in het winkelgebied
    – geen last van vrachtverkeer en bevoorradingsproblemen.

    Iets dergelijks heeft Rotterdam in de vorm van Zuidplein. Niet dat ik fan ben van dergelijke concepten maar bekijk deze Utrecht materie eens vanuit het perspectief als zijnde nieuwe uitvoeringsvariant van een Amerikaanse of Midden Oosten achtig shopping mall perspectief.

Reageer