Architectuur nieuw station

In Reportage door HB10 Reacties

_8004498

Rob heeft met zijn profi groothoeklens zondag een reeks beelden geschoten waarop de architectuur goed tot zijn recht komt. Ze staan in de doorlees.

Loading Images
wpif2_loading
_8004478
_8004479
_8004481
_8004483
_8004480
_8004484
_8004485
_8004486
_8004487
_8004488
_8004489
_8004490
_8004491
_8004492
_8004493
_8004494
_8004498
_8004502
_8004503
_8004505

Reacties

  1. Michiel

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie oordeel over de afwerking van het dak. Op SSC is hierover een flink meningsverschil ontstaan. Alhoewel de meningen sterk verschillen, komt het aan de positieve kant niet verder dan ‘ik vind het wel aardig’. Er zijn dus maar weinig mensen die de afwerking echt geslaagd vinden: dat komt vooral omdat deze gewoonweg aanwezig is. Er waren overigens wel berichten over wegbezuinigde coatings/afwerking, weten jullie hier iets van?

    1. Auteur
      HB

      Je bedoelt *afwezig* is, maw geen (zichtbare) afwerking. We kennen daar geen details van. Overigens verwacht ik dat deze kale ‘afwerking’ straks op dat enorm uitgestrekte dak juist wel goed kan werken. Dan wordt het een kwaliteit. Stations hebben door de eeuwen heen altijd veel van hun constructie getoond. Hier is dat niet anders. Vergelijk dat met bijvoorbeeld het Muziekpaleis, waar de constructie straks geheel onzichtbaar zal zijn.

      1. Michiel

        Oops, ik bedoelde inderdaad afwezig!

        Zelf ben ik er overigens ook niet zo negatief over. Als je in de hal zelf staat leidt het mij in ieder geval niet af van de overige kwaliteiten. Gezien het verschil met het huidige CS is voor veel mensen vast even wennen, maar van de mensen die er lopen hoor je weinig negatiefs.

  2. R

    Beetje vreemde vraag misschien, maar hoe lijkt het jullie om eens een nachtelijke fotoronde te doen? Juist foto’s zonder mensen er op – juist op een normaliter zo’n drukke lokatie – vind ik persoonlijk erg tof. Desolaat, verstilt, maar ergens juist ook eerbiedig en stijlvol. Een soort afscheidsportret. Zeker wat betreft delen die straks gesloopt gaan worden.

  3. Jos

    Eerste indruk: mix van de schaatsbaan Thialf Heerenveen + Aldi markt. Koud en kil dus!
    Ik hoop dat het plafond nog afgewerkt gaat worden als het dak helemaal klaar is.
    Zoals bij b.v. station A’dam Arena of R’dam CS. Geeft wat meer warmte en uitstraling
    De wegbezuinigde coatings/afwerking?? Zo’n golvend dak is prachtig, maar de constructie eronder is hier weinig spannend, de afwerking op deze manier ronduit goedkoop!
    De overkappingen van de perrons zien er wel goed uit.

    1. Auteur
      HB

      Dat koude en kille zit in alle nieuwe ontwerpen, ook nieuw Hoog Catharijne kiest voor veel glas, grijs metaal en donkergrijze kalksteen op de vloer.
      De jaren zeventig was de tijd van de gloeilamp, de jaren tien zijn van de led. Dat contrast is nu heel goed te zien in het winkelcentrum dat in transitie verkeert, maar ook in het station. Benieuwd hoe toekomstvast deze keuzes zijn.

    2. Michiel

      Overigens is door CU2030 al gereageerd op een vraag over de afwerking van het dak: dit is definitief. Bij hun is niets bekend van wegbezuinigde coatings/etc (wat ik enigzins betwijfel, maargoed).

      1. Auteur
        HB

        Het is iha nogal tricky om te kijken naar de prachtige renders van architecten waarmee ze hun ideeën aan opdrachtgevers verkopen en vervolgens dan te klagen dat het er anders uit ziet wanneer het klaar is.

      2. Michiel

        Tuurlijk, dat is waar. Het is echter wel verrassend dat in de laatste renders het dak er veel realistischer uit ziet dan dat het in vorige renders deed. Daarnaast zit er op SSC iemand die bij Benthem Crouwel werkt, en hij was degene die had laten weten dat er een coating was wegbezuinigd, en dat er voorstellen waren gedaan voor afwerking van het dak. Hier was echter geen geld voor. Of dat echt waar is kan ik natuurlijk ook moeilijk controleren 😉

  4. Jeroen

    De architectuur doet me denken aan dat van een luchthaven. Ik vind dat eigenlijk wel ok. Het is geen gemoedelijk ontwerp met gezellige inrichting maar dat hoeft ook niet wat mij betreft. Het is een treinstation, het belangrijkste vervoersknooppunt van Nederland. Dat moet een grootstedelijke en ruime uitstraling hebben.

Laat een reactie achter op Michiel Reactie annuleren