Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie oordeel over de afwerking van het dak. Op SSC is hierover een flink meningsverschil ontstaan. Alhoewel de meningen sterk verschillen, komt het aan de positieve kant niet verder dan ‘ik vind het wel aardig’. Er zijn dus maar weinig mensen die de afwerking echt geslaagd vinden: dat komt vooral omdat deze gewoonweg aanwezig is. Er waren overigens wel berichten over wegbezuinigde coatings/afwerking, weten jullie hier iets van?
Je bedoelt *afwezig* is, maw geen (zichtbare) afwerking. We kennen daar geen details van. Overigens verwacht ik dat deze kale ‘afwerking’ straks op dat enorm uitgestrekte dak juist wel goed kan werken. Dan wordt het een kwaliteit. Stations hebben door de eeuwen heen altijd veel van hun constructie getoond. Hier is dat niet anders. Vergelijk dat met bijvoorbeeld het Muziekpaleis, waar de constructie straks geheel onzichtbaar zal zijn.
Michiel
Oops, ik bedoelde inderdaad afwezig!
Zelf ben ik er overigens ook niet zo negatief over. Als je in de hal zelf staat leidt het mij in ieder geval niet af van de overige kwaliteiten. Gezien het verschil met het huidige CS is voor veel mensen vast even wennen, maar van de mensen die er lopen hoor je weinig negatiefs.
Beetje vreemde vraag misschien, maar hoe lijkt het jullie om eens een nachtelijke fotoronde te doen? Juist foto’s zonder mensen er op – juist op een normaliter zo’n drukke lokatie – vind ik persoonlijk erg tof. Desolaat, verstilt, maar ergens juist ook eerbiedig en stijlvol. Een soort afscheidsportret. Zeker wat betreft delen die straks gesloopt gaan worden.
Eerste indruk: mix van de schaatsbaan Thialf Heerenveen + Aldi markt. Koud en kil dus!
Ik hoop dat het plafond nog afgewerkt gaat worden als het dak helemaal klaar is.
Zoals bij b.v. station A’dam Arena of R’dam CS. Geeft wat meer warmte en uitstraling
De wegbezuinigde coatings/afwerking?? Zo’n golvend dak is prachtig, maar de constructie eronder is hier weinig spannend, de afwerking op deze manier ronduit goedkoop!
De overkappingen van de perrons zien er wel goed uit.
Dat koude en kille zit in alle nieuwe ontwerpen, ook nieuw Hoog Catharijne kiest voor veel glas, grijs metaal en donkergrijze kalksteen op de vloer.
De jaren zeventig was de tijd van de gloeilamp, de jaren tien zijn van de led. Dat contrast is nu heel goed te zien in het winkelcentrum dat in transitie verkeert, maar ook in het station. Benieuwd hoe toekomstvast deze keuzes zijn.
Overigens is door CU2030 al gereageerd op een vraag over de afwerking van het dak: dit is definitief. Bij hun is niets bekend van wegbezuinigde coatings/etc (wat ik enigzins betwijfel, maargoed).
Auteur
HB
Het is iha nogal tricky om te kijken naar de prachtige renders van architecten waarmee ze hun ideeën aan opdrachtgevers verkopen en vervolgens dan te klagen dat het er anders uit ziet wanneer het klaar is.
Michiel
Tuurlijk, dat is waar. Het is echter wel verrassend dat in de laatste renders het dak er veel realistischer uit ziet dan dat het in vorige renders deed. Daarnaast zit er op SSC iemand die bij Benthem Crouwel werkt, en hij was degene die had laten weten dat er een coating was wegbezuinigd, en dat er voorstellen waren gedaan voor afwerking van het dak. Hier was echter geen geld voor. Of dat echt waar is kan ik natuurlijk ook moeilijk controleren 😉
De architectuur doet me denken aan dat van een luchthaven. Ik vind dat eigenlijk wel ok. Het is geen gemoedelijk ontwerp met gezellige inrichting maar dat hoeft ook niet wat mij betreft. Het is een treinstation, het belangrijkste vervoersknooppunt van Nederland. Dat moet een grootstedelijke en ruime uitstraling hebben.
Reacties
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie oordeel over de afwerking van het dak. Op SSC is hierover een flink meningsverschil ontstaan. Alhoewel de meningen sterk verschillen, komt het aan de positieve kant niet verder dan ‘ik vind het wel aardig’. Er zijn dus maar weinig mensen die de afwerking echt geslaagd vinden: dat komt vooral omdat deze gewoonweg aanwezig is. Er waren overigens wel berichten over wegbezuinigde coatings/afwerking, weten jullie hier iets van?
Je bedoelt *afwezig* is, maw geen (zichtbare) afwerking. We kennen daar geen details van. Overigens verwacht ik dat deze kale ‘afwerking’ straks op dat enorm uitgestrekte dak juist wel goed kan werken. Dan wordt het een kwaliteit. Stations hebben door de eeuwen heen altijd veel van hun constructie getoond. Hier is dat niet anders. Vergelijk dat met bijvoorbeeld het Muziekpaleis, waar de constructie straks geheel onzichtbaar zal zijn.
Oops, ik bedoelde inderdaad afwezig!
Zelf ben ik er overigens ook niet zo negatief over. Als je in de hal zelf staat leidt het mij in ieder geval niet af van de overige kwaliteiten. Gezien het verschil met het huidige CS is voor veel mensen vast even wennen, maar van de mensen die er lopen hoor je weinig negatiefs.
Beetje vreemde vraag misschien, maar hoe lijkt het jullie om eens een nachtelijke fotoronde te doen? Juist foto’s zonder mensen er op – juist op een normaliter zo’n drukke lokatie – vind ik persoonlijk erg tof. Desolaat, verstilt, maar ergens juist ook eerbiedig en stijlvol. Een soort afscheidsportret. Zeker wat betreft delen die straks gesloopt gaan worden.
Eerste indruk: mix van de schaatsbaan Thialf Heerenveen + Aldi markt. Koud en kil dus!
Ik hoop dat het plafond nog afgewerkt gaat worden als het dak helemaal klaar is.
Zoals bij b.v. station A’dam Arena of R’dam CS. Geeft wat meer warmte en uitstraling
De wegbezuinigde coatings/afwerking?? Zo’n golvend dak is prachtig, maar de constructie eronder is hier weinig spannend, de afwerking op deze manier ronduit goedkoop!
De overkappingen van de perrons zien er wel goed uit.
Dat koude en kille zit in alle nieuwe ontwerpen, ook nieuw Hoog Catharijne kiest voor veel glas, grijs metaal en donkergrijze kalksteen op de vloer.
De jaren zeventig was de tijd van de gloeilamp, de jaren tien zijn van de led. Dat contrast is nu heel goed te zien in het winkelcentrum dat in transitie verkeert, maar ook in het station. Benieuwd hoe toekomstvast deze keuzes zijn.
Overigens is door CU2030 al gereageerd op een vraag over de afwerking van het dak: dit is definitief. Bij hun is niets bekend van wegbezuinigde coatings/etc (wat ik enigzins betwijfel, maargoed).
Het is iha nogal tricky om te kijken naar de prachtige renders van architecten waarmee ze hun ideeën aan opdrachtgevers verkopen en vervolgens dan te klagen dat het er anders uit ziet wanneer het klaar is.
Tuurlijk, dat is waar. Het is echter wel verrassend dat in de laatste renders het dak er veel realistischer uit ziet dan dat het in vorige renders deed. Daarnaast zit er op SSC iemand die bij Benthem Crouwel werkt, en hij was degene die had laten weten dat er een coating was wegbezuinigd, en dat er voorstellen waren gedaan voor afwerking van het dak. Hier was echter geen geld voor. Of dat echt waar is kan ik natuurlijk ook moeilijk controleren 😉
De architectuur doet me denken aan dat van een luchthaven. Ik vind dat eigenlijk wel ok. Het is geen gemoedelijk ontwerp met gezellige inrichting maar dat hoeft ook niet wat mij betreft. Het is een treinstation, het belangrijkste vervoersknooppunt van Nederland. Dat moet een grootstedelijke en ruime uitstraling hebben.