Werkt het Masterplan nog?

In Nieuws door HB5 Reacties

Op 28 november kun je je informeren over het succes of het falen van de herstructurering van het stationsgebied tot nu toe: Stadsgesprek stationsgebied. Vind je dat een herziening van ambities en aspiraties van het Masterplan nodig is? Deze avond is vooral om te luisteren naar verschillende sprekers die toelichten hoe de relatie is tussen de kernwaarden uit het masterplan, de inrichting van de openbare ruimte en de manier waarop gebouwen en pleinen een herkenbaar adres hebben. In 2013 komt er een vervolg waarin de onderwerpen zullen worden verdiept. Aorta organiseert het en meer info vind je hier.

Onze top-3 Masterplan-raadselen waarover we graag van gedachten wisselen:
1. Waarom wordt westelijk van het station een betonnen stedelijkheid (forum) geschapen op 8 meter hoogte, die alles in zich heeft van de verkeerde keuzes die in 1970 zijn gemaakt bij de bouw van Hoog Catharijne?
2. Waarom bouwt de gemeente een zeer kostbare parkeergarage onder het lastig te bereiken Jaarbeursplein, terwijl het de strategie heeft auto’s zoveel mogelijk te weren? Aan de overzijde van de Croeselaan, is ampele parkeercapaciteit op maaiveld. Laat kantoorontwikkelaars zelf maar hun inpandige garages bouwen.
3. Waarom wordt niet alles op alles gezet om een volledig herstelde Stadsbuitengracht zo snel mogelijk te realiseren? Is singelherstel niet een van de hoofdredenen geweest om hier überhaupt mee te beginnen? Kan er niet meer werk worden gemaakt van het mobiliseren van public funding voor de openbare ruimte, naar het model van de Rabobrug?

Reacties

  1. Sjaak

    Vraag 3 is precies datgene wat ik mij afvraag. De publieke ruimte is met de bouw van godbetert een snelweg, hoog catherijne en de verwoesting van historische objecten destijds te grabbel gegooid. Het is goed dat tenminste de buitengracht wordt hersteld.
    De burger snakt niet naar een nieuw stadskantoor of een uitbreiding van HC. IEDEREEN wil die buitengracht zo SNEL MOGELIJK terug.
    Als de publieke ruimte en de burger serieus wordt genomen, dan voer je stadsgrachtherstel met de hoogste prioriteit uit. Het is laaghangend fruit, als dat is aangepakt heb je 85% van de uitstraling van cu2030 gerealiseerd.

    Er is geen reden om dat vijf jaar—zelfs 7(!) jaar lees ik nu—uit te stellen. Stadsgrachtherstel is geen toefje, elk jaar dat de gracht begraven ligt is een verloren jaar, want de investering moet men toch doen.

    Ik vrees dat men met verhalen zal komen dat het logistiek beter is om een dichtgegooide gracht te gebruiken als aanvoerlijn van bouwmaterialen. Bereid dat alvast maar voor 😉

    Maar wat ik nog meer vrees is dat aan het eind van de riedel dat herstel van de baan is of nog soberder dan nu voorgenomen wordt uitgevoerd. De gemeente is in 2019 in de problemen, er is een grote partij die het singelherstel blokkeert en na overleg komt er op z’n best een gedrocht van een compromis uit de onderhandeling.
    Als je serieus wilt dat dit plan geen schade loopt moet je het niet uitstellen. Of waarom zou dat stadskantoor zo haastig gebouwd worden met al die kantorenleegstand in Utrecht? 😉

    1. Michiel

      Het zal vast zo zijn dat het herstel van de singel een belangrijk punt is voor veel Utrechters. Ondanks dat ik niet tot de grijze-haren selectie behoor, ben ik ook geen fan van het huidige HC en kijk ik uit naar de dag dat de singel weer is hersteld.

      Echter, er zijn weldegelijk andere belangrijke, in sommige gevallen zelfs belangrijkere, projecten. De stelling dat “iedereen de buitengracht zo snel mogelijk terug wil”, is dan ook totale onzin. Vergeet niet dat het hier gaat om de aanpak van het totale stationsgebied. Het herstel van de singel is een belangrijk onderdeel, maar nog steeds slechts een onderdeel. Neem bijvoorbeeld het station: in mijn ogen is dit momenteel het belangrijkste project. Het station is al jaren uit z’n voegen gegroeid en de omgeving (patatstraat & traverse) begon zwaar te verpauperen. Dit project heeft voor mij voorrang en ik ben blij dat het inmiddels onderweg is.

      Daarnaast kun je wel lacherig het stadskantoor wegwuiven, maar de bouw van het daarvan heeft vrijwel geen invloed op de timing van het herstel van de singel. Naast het feit dat er weldegelijk nut is voor het gebouw, praten we hier over de opwaardering van een ander stuk van de stad. Het jaarbeursplein was een net zo’n grote betonnen kansloosheid als HC aan de oostkant. Voor iemand die zo tegen het gedrocht HC is moet je toch blij zijn dat deze openbare ruimte wordt aangepakt. Opwaardering/sloop kantoren, grote fietsentalling, mooi plein, nieuwe station, stadskantoor voor centralisering van diensten (ook belangrijk voor de burger!).

      Tenslotte – en dit is misschien wel het belangrijkste punt – het herstel van de singel *kan* niet op zichzelf staan. Je zegt zelf al dat alles is verwoest met de snelweg en HC. Je kunt nu wel even doorzetten, het beton eruit jassen en snel het water terugbrengen, maar daar win je niets, maar dan ook helemaal niets mee. Een sloot water door een grijze betonnen massa? Nee, daar zitten we op te wachten. Singelherstel is belangrijk, maar kan absoluut niet op zichzelf staan. Bijna niemand gaat langs die singel lopen of pootje baden zolang het gebied eromheen niet ook is aangepakt. De timing van het singelherstel is pas in 2019 omdat daar logistiek gezien weldegelijk veel voordelen aan vastzitten. Niet alleen is er meer plek voor bouwketen en bouwverkeer (zoals bijvoorbeeld nu het Muziekpaleis en de vredenburgknoop), maar ook is het vele malen makkelijker op dat door iedereen zo gehate HC op te knappen.

      Afgelopen dinsdag werd dezelfde vraag tijdens de schouw gesteld. “Waarom komt de stadsbuitengracht neit sneller terug?” Ik vraag me af of het wel 100% te maken heeft met het feit dat ze zich voor een mooie publieke ruimte willen inzetten. Veel trouwe aanwezigen zijn al flink op leeftijd, en ik kan me voorstellen dat enkelen van deze mensen bang zijn dat ze de herstelde singel niet meer zullen meemaken. Dat is erg jammer, maar helaas. Snel het water terugbrengen is, gezien de overige ontwikkelingen aan de oostkant, gewoon geen logische stap.

  2. Ramon

    Het jaar 2019 is ook het jaar dat het laatste stuk singel open gaat.
    Met het aanleggen en openstellen van het stuk singel van Paardenveld tot aan het Muziekpaleis (Tivoli Vredenburg) wordt volgend jaar begonnen. Dit stuk is in 2014 open. Het stuk HC t/m Moreelsepark is zoals Michiel al aan geeft gewoon hard nodig als bouwplaats.

  3. Auteur
    HB

    Het feit dat er bouwruimte nodig is verklaart nog niet dat het maar liefst tot 2019 moet duren voordat men dat laatste deel open kan stellen. Dat is nog ruim 6 jaar vanaf nu. ProRail bouwt in minder tijd een compleet nieuw station terwijl er geen trein uitvalt en alle retail doorgaat. Voor zuidelijk singelherstel wordt geen urgentie gevoeld en niet uitgeoefend. En dat is jammer en onnodig. Gelukkig hebben we in 2014 al we het stuk Weerdsingel tot aan het dan opengestelde muziekcentrum in nieuwe luister terug gebracht. Dat maakt het een beetje goed. Hopelijk denken ze over twee jaar: laten we maar wat inlopen op de planning voor het zuidelijke deel, want het pakt er goed uit voor de stad.

  4. Ramon

    @HB

    Is het niet zo dat de totale verbouwing van HC tot 2019 duurt. Kan me zo voorstellen dat ze geen ander plek voor de bouwketen hebben dit omdat ze vanaf 2016 als het station + stationsplein oost helemaal klaar zijn ook geen ruimte voor de bouwplaats meer hebben aan de stations kant.

    Stel je graaft de hele singel al over een jaar of 2 waar moet je dan de bouwketen en opslag van bouwmaterialen kwijt…

    laat wel zijn ik zie het liever ook eerder af, maar het moet logistiek wel mogelijk zijn

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren