Westflank Noord aka Van Sijpesteinkade/Mineurslaan is een bouwvlek in het Masterplan waar nu al heel lang over wordt gesteggeld. Er ligt een sloopvergunning voor de huizen, maar het zal nog wel een tijd duren voordat echt duidelijk is wat er nu wel en niet zal worden gebouwd. NS Stations schijnt inmiddels in afwachting van een alternatievenstudie een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de inrit van de parkeergarage al te hebben ingetrokken. Het Haagse bureau Posad mag voor de gemeenteraad nu een onafhankelijke inpassingsstudie doen die in januari 2013 in de raad zal worden besproken. Dit was naar aanleiding van de tweede Motie Viva Van Sijp. Lombok Centraal nam hierop al een voorschot door een prijsvraag uit te schrijven om tot een veel betere stedenbouwkundige oplossing te komen.
De laatste tijd zijn talloze rapporten en brieven verschenen. We lopen hier op BU een beetje achter met het publiceren ervan. Dat willen we met dit bericht trachten goed te maken. Ook hebben we meteen onze dossiers Smakkelaarsveld en Van Sijpesteijnkade van alle relevante downloads en externe verwijzingen voorzien.
Je bent nu weer helemaal op de hoogte van de laatste stavaza.
Hieronder twee recente rapporten van NS en Group A in bladerbare vorm, waarin alle inzichten zijn gebundeld over de herontwikkeling van het blok ingeklemd tussen Stadskantoor, Mineurslaan en Van Sijpesteijnkade.
Daaronder wat stukken van de projectorganisatie waaruit blijkt dat het beslist nodig is om zoveel ontsluitingen en verbindingen te maken in dit kleine gebied, de zogenaamde dwangpunten.
Sinds de publicatie van deze studies (oktober) heeft de gemeenteraad besloten een eigen studie naar alternatieven uit te voeren, omdat men er niet van overtuigd is dat alle gestelde voorwaarden slechts kunnen leiden tot volledige sloop van het huizenrijtje.
Definitief Stedenbouwkundig plan Westflank Noord (NS / Group A, okt. 2012). Dit is de downloadlink.
Verkenningenboek (NS / Group A, okt. 2012). En de downloadlink.
Informatie van de gemeente over de dwangpunten (ruimtelijke beperkingen):
Commissiebrief dwangpunten Westflank Noord en Van Sijpesteijnkade (sept. 2012)
Bijlage bij commissiebrief dwangpunten (sept. 2012)
Raadsvoorstel Tracéwijziging Tram Stationsgebied (2009)
Commissiebrief programma van eisen openbare ruimte stationsgebied west (2009)
Brief Van Sijpesteijnkade (sept 2009)
Brief aan Raadscommissie S&R met achtergrondinfo aankoop Cranenborch (2009)
FYI: met deze actualisatie hebben we ook in één beweging ons dossier Van Sijpesteijnkade gecompleteerd. Als je denkt dat er nog iets ontbreekt, laat het weten.
Reacties
Dank voor het overzicht. Er gebeurt veel inderdaad. Ik mis nog wel de motie Viva van Sijpesteijn part 2 en link naar de informatie over de prijsvraag. http://www.lombokcentraal.nl/?page_id=2371
Deze links staan wel in het dossier, maar je hebt gelijk, ik zal ze ook hier een plekje geven. Enige redundantie is geen enkel probleem.
Ik snap nog steeds niets van die toegankelijkheid voor nooddiensten. Achter het NH hotel is voldoende ruimte om een oprit vanaf de HOV baan (Of tot die tijd: Het fietspad door de Westtunnel) te vormen.
De route over het spoor lijkt over net zoveel wissels te lopen als de huidige, dus daar kan het probleem ook niet in zitten.
Als het lukt dit dwangpunt weg te nemen, zou enorm veel complexiteit uit dit gebied wegvallen.
Vanavond op de schouw van projectleiders van ProRail gehoord dat de verkeersleidingpost daar weg gaat. Ze gaan iets nieuws bouwen achter het Movares-kantoor aan de overkant. Dat betekent overigens niet dat deze gebouwen weg gaan, want het telecom-centrum blijft. Maar het zou wel kunnen schelen in de hoeveelheid (werk)verkeer voor de huidige VL-locatie. Misschien dat daarmee een van de dwangpunten wat zachter wordt.