Is het toeval, of zet de bouwenergie die het stationsgebied overspoelt nu ook andere dingen in gang? Feit is dat enkele kantoren tussen Daalsetunnel, Daalsesingel en Leidseveer nu een opfrisbeurt ondergaan. Vorig jaar was FGH Bank druk met de gevel – niet dat het voor de uitstraling veel uitmaakte – nu is ook een bouwer met de kantoren naast de tunnel, Daalse Kwint genaamd, begonnen. Daar is de winst veel groter. Inmiddels is een bouwbord geplaatst met een wie-doet-wat. Grootste vooruitgang: dat nare blauwe spiegelglas gaat weg.
Maar wat schetst onze verbazing: ook Bouwfonds REIM gaat het kantoor van ING aan de Daalsesingel wat oppimpen. Kijk wat de architect BFAS er op zijn site over zegt. We hebben geïnformeerd naar wat meer details van deze klus maar wachten nog op antwoord. En om het rondje maar gelijk compleet te maken, ook de eigenaar Syntrus Achmea van het grauwe Movareskantoor aan het Leidseveer 2 – met de wonderlijke naam Smakkelaarsburcht – ziet wel wat in een struikje
hier en daar, blijkt uit deze studie van Gent & Monk architecten. Pardon, het gaat om een studie van een werkomgeving van de toekomst, flexkantoor met hippe design attributen. Maar deze architect ziet toch ook wel een probleem in het uiterlijk, getuige de vijf scenario’s voor een flinke facelift. Movares is bezig uit dit kantoor te vertrekken om naar de andere kant te verhuizen, zodra dat klaar is.
Flex en groen zijn big business in kantorenland. Gelukkig levert het voor ons, mensen op straat, ook wat op: de uitstraling van de gebouwen gaat er – als het een beetje meezit – met sprongen op vooruit. Het enige kantoor dat we nu nog niet hebben genoemd is het pand van ABN Amro aan de Daalsesingel. Ach, geen parel, maar het kan er mee door.
Reacties
Toch blijf ik meer in slopen zien.
Maar hoe dan ook, het zou prettig zijn als men rekening zou houden met een eventuele nog aan te leggen hoofdfietsroute van Smakkelaarsveld naar Lage Weide.
En weer een zuur artikel over de kantoren van Movares, ABN, FHG en ING.
Wat kunnen de huurders er aan doen dat de panden niet altijd even fraai zijn? Elk jaar de buitenkant laten aanpassen aan de wensen van de direct omwonenden?
Dat het gebied voor inwoners van Utrecht niet aantrekkelijk is lijkt me een issue voor de gemeente Utrecht. Er ligt een prima fietspad, echter er is geen fatsoenlijke aansluiting.
De gemeente Utrecht heeft het jaren lang een goed idee gevonden de methadonbus dagelijks te laten stoppen in de Nieuwe Daalstraat. Vanaf dat moment is het bergafwaards gegaan en zijn er vele ‘antie-hang-junk’ maatregelen genomen zoals perkjes opheffen, nisjes dichten, hobbelig bestraten tegen slapers, enz.
Nou, niks zuur hoor, juist positief! Het ligt niet aan de gemeente, maar het zijn de naar binnen gekeerde kantoorgebouwen die deze sfeer van desolaatheid oproepen. Kijk eens naar de Knipstraat, wat een drama is dat, of Daalseplein, vreselijk. Als de gevels en ingangen beter worden ontstaat er betere aansluiting op de omgeving. Maar dat de gemeente methadon verstrekte in die desolaatheid is eigenlijke nog wel te billijken. Liever daar dan in een drukke straat. Dat die kantorenwijk heeft kunnen ontstaan is wel een blunder van de gemeente, maar die is al in de jaren zestig gemaakt, toen de plannen van HC werden bekokstoofd.
De huurders kunnen er ook niets aan doen. De opknapbeurt wordt mede ingegeven omdat de huurders vertrekken. ING gaat weg en Movares is ook bezig met een interne verhuizing. De panden staan nu (deels) te huur. Het werk aan het ING-pand begint overigens volgend jaar.
Mooi te zien dat eigenaren en beleggers willen investeren om leegstand te voorkomen en dat de omgeving daar ook wat aan heeft…