Daalse Kwint vernieuwt

In Nieuws door HB9 Reacties


Er zijn weinig plekjes waar het zo treurig doorsteken is als de route van Smakkelaarsveld, onder de kantoorgebouwen van de Daalse Kwint naar Pijlsweerd. Nu is er een klein lichtpuntje wat dat betreft. De erfpachter, Deka Immobilien, heeft besloten de kantoren aan de Daalse Kwint, die grenzen aan de Daalse tunnel, te renoveren en moderniseren. Het meest opvallende daaraan is dat de uitstraling van de gevel geheel verandert. Het spiegelende blauwe glas wordt vervangen door iets wat lijkt op normaal glas. Dat betekent dat er een aanmerkelijk prettigere openbare ruimte ontstaat en wie weet krijgt het Daalse Plein nog wel verblijfskwaliteit. Enkele weken geleden is met het werk begonnen. De gevel is inmiddels grotendeels achter een geel-blauwe steiger aan het zicht onttrokken.


De kantoren liggen aan een van de drukste en meest vervuilde wegen in de stad. Maar zodra er op rotonde Paardenveld een knip komt zal de verkeersintensiteit van de Daalsetunnel afnemen en het aantal rijstroken worden verminderd. Dit kan de Daalse buurt een oppepper geven, zolang het gemeentebestuur niet het onzalige plan opvat om de vrijvallende verkeersruimte meteen voor (hoge) woningbouw te bestemmen. Beter is om al het groen te handhaven en verder te verbeteren tot een echt stadsparkje, wat de Stadsbuitengracht op die plek node mist. Het past ook goed in het streven om de Amsterdamsestraatweg te upgraden, waar al jarenlang aan wordt gewerkt.

De Daalse Kwint is een kantorenwijkje dat eind jaren tachtig is ontstaan, toen de grootschalige sloop in het stationsgebied op zijn einde liep. Het ligt weliswaar binnen de contour van het stationsgebied maar maakt geen onderdeel uit van het masterplan uit 2003. Het gebied is lange tijd pleisterplaats van daklozen en verslaafden geweest, wat er toe heeft geleid dat vele nisjes later zijn voorzien van schuine hobbelige bestrating en hekken die met gemak een neushoorn op afstand houden. Geen van de gevels van de kantoren is prettig om te zien of heeft een bijzondere uitstraling. Je kunt zonder overdrijven zeggen dat het een van de lelijkste stukjes Stadsbuitengracht zal gaan worden. Maar de centrale ligging is een belangrijke factor die er voor zorgt dat het altijd wel verhuurbaar zal blijven. Deka Immobilien zet nu een stap in de goede richting en hopelijk gaan de eigenaren van de kantoren van ING en ABN Amro snel volgen.

Hier wat achtergronden van de renovatie, aangeduid als ‘verduurzaming’ omdat het kantoorgebouw zich na afloop kan kwalificeren met energielabel A. Het  zal vooral worden gebruikt door Movares Nederland, dat 14 000 vierkante meter afneemt. 5000 vierkante meter is nog beschikbaar. Eerder schreven we er dit over. Het is medio oktober 2011 door de Welstandscommissie beoordeeld.

[beeld: Deka Immobilien/DTZ Zadelhoff]

Reacties

  1. Jan

    Hoe is het toch mogelijk …

    Er wordt een positieve ontwikkeling in gang gezet en enige wat je hier leest is 3 alinea’s vol azijnzuur. Ongelooflijk.

  2. Auteur
    HB

    Hoe is het toch mogelijk Jan, hoe jij totaal iets anders leest dan ik heb geschreven. Wil je juichverhalen, dan kun je uitgebreid elders terecht. Ik zie voor BU geen taak dat te dupliceren. En ik ben positief over het verbeteren van deze kantoren: geen mitsen, geen maren, hoe meer hoe liever.

  3. GW

    Prima kritisch stukje.
    @Jan: ik lees hier toch echt vooral kritiek op de huidige situatie, niet op de aanstaande veranderingen.

  4. Peter

    Je kunt van BU veel zeggen, maar niet dat het azijnzurig schrijft! Daarvoor moet je echt bij het AD/UN zijn.

  5. Apostle

    Feit is en blijft dat dit blok (en de ABN en ING ook) natuurlijk een in zichzelf gekeerd stedenbouwkundig drama is, formaatje HC. Daar gaat een nieuwe gevel niets aan veranderen.

    1. Auteur
      HB

      Voor de banken heb je wellicht gelijk, voor het Movares-gebouw is het m.i. een echte stap vooruit.

  6. Bart

    Ik las het stukje ook nog maar een keer na de opmerking van Jan, maar prima stukje 😉 Alleen maar positief dat er ook aan deze kant wat gaat wijzigen en wat meer uitstraling krijgt.

  7. onkl

    Ik denk dat een zoet-zuur stukje prima is voor deze ontwikkeling en deze plek.
    Ik ben blij dat de gevels worden opgeknapt en verlost worden van dat rare jaren-80/90 blauw/spiegelglas. (Zoet)
    Dat neemt niet weg dat het stedebouwkundig een gedrocht blijft, met een volstrekt onduidelijke stratenstructuur. (Zuur)

    Ik zie overigens geen reële mogelijkheden om dit een betere rol in de omgeving te geven dan het nu heeft: Het is autarkisch voor parkeerplaatsen, er werken een boel mensen op een prima OV plek, het genereert geen overdreven overlast, dus om meer wensen is waarschijnlijk niet heel realistisch. En misschien heeft een stad dit soort ‘net niet’ stukjes wel hard nodig, voor functies die hard nodig zijn, maar waar niemand echt op zit te wachten. (Is ‘Anoniem kantoor’ een stedelijke functie 🙂 )

    Wanneer dit “het lelijke stukje” blijft, geeft dat ook de mogelijkheid om vooral de zuidelijke helft van Daalsetunnel te gebruiken voor de (verminderde) autostromen en meer groen te concentreren op de noordelijke helft van die asfaltplakken. Dat lijkt mij de best mogelijke verbetering voor het leefklimaat in de Daalsebuurt. (Voor de andere kant van het spoor maakt het niet zoveel uit, aan twee kanten woningen, dus daar is geen enkele kant meer of minder logisch om meer groen/bufferzone te zoeken).

    1. Auteur
      HB

      Door op de kop van de Daalsedijk en van de Straatweg een redelijke hoeveelheid volwassen groen te handhaven en het verkeer bij de tunnel naar de zuidzijde te brengen, ontstaat een serieuze kans voor een stadsparkje: Daalse Park. Het ‘park’ Smakkelaarsveld kan als verloren worden beschouwd, als er straks een HOV-viaduct ligt maar het bouwprogramma stagneert, want de voortekenen zijn niet gunstig. Het Daalse Park maakt dat verlies goed, met minimale investeringen. Dit park, dat de herstelde singel in de noord-westhoek een aantrekkelijk accent geeft, brengt een ruimtelijke kwaliteit die in de richting gaat van de bestaande zuidelijke singel. Het is jammer dat dit aspect nergens in het Masterplan serieus aandacht krijgt. De stedenbouwkundigen hebben er kennelijk een blinde vlek voor. Noord Utrecht is niet sexy en de Daalsetunnel is toch vooraleerst een luchtkwaliteitsprobleem dat moet worden opgelost, in plaats van een ruimtelijke kans.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren