Stadskantoor voor 203 mln naar gemeente

In Nieuws door HB3 Reacties

De gemeente Utrecht is voornemens voor 203 miljoen euro het Stadskantoor van NS Stations over te nemen om daarmee naar eigen zeggen een besparing van 1,3 miljoen euro per jaar aan huisvestingskosten te realiseren ten opzichte van 25 jaar huren van NS Stations. Bezit van het gebouw geeft ook veel meer vrijheid om te bepalen waar het voor zal worden gebruikt, aldus de gemeente. Dit kantoor zal in 2014 door de gemeente worden betrokken. De gemeenteraad moet het besluit nog goedkeuren.

Het persbericht:

Gemeente bereikt akkoord over aankoop Stadskantoor

De gemeente Utrecht wil het Stadskantoor aankopen van de NS. Dat heeft het college besloten. De gemeente sloot in 2008 een contract om het pand voor 25 jaar te gebruiken. De aankoop van het Stadskantoor brengt de huisvestingslasten omlaag en is daardoor voordeliger dan de huurvoorwaarden die de gemeente en de NS eerder overeenkwamen. Ook vergroot het voor de gemeente de mogelijkheden het Stadskantoor in de toekomst naar eigen inzicht te gebruiken. De gemeenteraad besluit in juni over de aankoop. Na goedkeuring van de gemeenteraad ondertekenen de gemeente en de NS deze zomer de koopovereenkomst.

De gemeente Utrecht is bezig met een grote moderniserings- en bezuiningsoperatie. Bij de afweging het nieuwe kantoor te kopen in plaats van te huren zijn de financiële gevolgen onderzocht. Door de aankoop van het Stadskantoor bespaart de gemeente jaarlijks zo’n € 1,3 miljoen per jaar ten opzichte van het huren van het kantoor. Dat is voldoende reden het Stadskantoor te kopen. Het kantoor kost de gemeente € 203 miljoen. De gemeente koopt daarmee het pand en circa 150 parkeerplaatsen.

Wethouder Everhardt van Stationsgebied: ‘Bij het besluit om het Stadskantoor te kopen zijn wij niet over één nacht ijs gegaan. We hebben de kans gekregen om een 25 jarige opstalovereenkomst om te zetten in een koopovereenkomst. Het is een pure rekensom geweest die ons jaarlijks een forse besparing oplevert. We hebben de afweging zorgvuldig gemaakt in samenspraak met de raad. Dat is ook logisch want het gaat over een grote investering. Het is waarschijnlijk één van de grootste vastgoedtransacties dit jaar.’

Gebruik Stadskantoor
Al sinds eind jaren ’90 is de gemeente bezig met plannen om de huisvesting van de gemeente te centraliseren. Waar inwoners en ondernemers nu op verschillende plekken in de stad zaken doen met de gemeente, zal dat efficiënter en duidelijker zijn op één centrale locatie. Het verlaagt de kosten voor huisvesting en verbetert de samenwerking binnen de gemeente.

Het Stadskantoor huisvest in 2014 bijna alle gemeentelijke onderdelen. Omdat de gemeentelijke organisatie krimpt, kunnen er waarschijnlijk meer onderdelen in dan eerder werd berekend. Mocht er dan ruimte over blijven dan staat het de gemeente als eigenaar vrij ook delen van het gebouw aan andere partijen te verhuren. Zoals verzelfstandigde onderdelen of partners waar de gemeente veel mee samenwerkt. In de huursituatie zou dat veel lastiger voor de gemeente zijn.

Reacties

  1. Iemand

    Het gaat denk ik om €1,3 miljoen per maand. €1,3 miljoen per jaar zou vergelijkbaar zijn met een huur van €100 per maand voor een appartement van €240.000,—.

  2. Anspen

    De besparing is €1,3 miljoen. De huurprijs moet ongeveer € 785.000 per maand zijn geweest als de rest van de cijfers kloppen.

  3. Auteur
    HB

    In het persbericht staat het zelfs dubbel: “… een jaarlijkse besparing van 1,3 mln per jaar…” 😉

Reageer