Dertig meter de lucht in, één laag de grond in: dat is het nieuwe knooppunt Stationsplein Oost, waarvan vandaag een voorlopig ontwerp naar de gemeenteraad is gestuurd. Het project maakt onderdeel uit van bestemmingsplan Nieuw Hoog Catharijne en zal een bouwtijd kennen van 2014 tot 2017, met wat marge. In totaal wordt de bouw op 60 miljoen euro becijferd, waarvan de gemeente een bescheiden 5 miljoen betaalt en NS Stations, ProRail en Corio de bulk op tafel leggen.
Het plein wordt langer en complexer dan eerst in de plannen zichtbaar was. Onder het plein speelt zich een heleboel af: tram, bus, fiets, expeditieverkeer en voetgangers. Het biedt toegangen tot OV Terminal (bus, tram, trein), kantoren, winkels, stallingen, tunnels en allerlei serviceruimten. Hoog Catharijne krijgt door middel van een nieuw voorzetgebouw een enorme glazen entree.
Aan de zuidzijde is, net zoals aan de noordzijde, een nieuw kantoorgebouw opgenomen. De gemeente ziet deze locatie als laaghangend fruit: het is simpel in de markt te zetten. Het gebouw aan de noorzijde wordt door NS Stations ontwikkeld en aan Corio verhuurd. Er zullen winkels, kantoren en een hotel worden gevestigd. De bestemming van het zuidgebouw is nog niet bekend, maar wellicht ziet NS Stations daar voor zichzelf mogelijkheden.
Hieronder hebben we links naar enkele relevante documenten opgenomen. Lees ook vooral de notitie. We hebben POS gevraagd nog wat hi-res beelden ter beschikking te stellen, onder andere van de plattegronden van alle relevante niveaus. Het Rotterdamse architectenbureau Ector Hoogstad en consorten hebben een indrukwekkend groot formaat boekwerk gemaakt voor de opdrachtgever, dat we graag digitaal zouden willen plaatsen, maar dat zal wel op praktische bezwaren stuiten. Als geïnteresseerde is het verstandig om in de komende tijd een van de (voorlichtings)bijeenkomsten over dit onderwerp bij te wonen. Het is plan is ambitieus maar ook erg ingewikkeld. Even voor gaan zitten derhalve.
Dit voorlopig ontwerp zal binnenkort door de gemeenteraad worden geagendeerd. We verwachten dat dit plan weinig controverses zal oproepen, of het moet te maken hebben met de toegankelijkheid van de OV-terminal en fietsroutes.
Na de klik links naar documenten en een computerimpressie.
Commissiebrief Stationsplein Oost 15-5-2012
Notitie bij commissiebrief 15-5-2012
Besluitenhistorie Stationsplein Oost
De computerimpressie (wel veel titels vooraf en achteraf, iets meer en iets minder snel beeld zou leuk geweest zijn):
Stationsplein oost: een nieuw welkom in Utrecht
Stationsplein oost wordt de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad van Utrecht. Het voorlopig ontwerp voor het plein is klaar en vastgesteld door het college. Voetgangers krijgen zowel op het plein als op de routes ernaartoe ruim baan.
Het nieuwe verhoogde en overdekte stadsplein ligt straks tussen Utrecht Centraal en Nieuw Hoog Catharijne in, op de plek van het voormalige taxiplatform en de stationstraverse. Het plein wordt ruimer dan in vorige plannen; de geplande kiosken zijn van het plein verdwenen. Onder het plein is ruimte voor een fietsenstalling met 12.500 plekken.
Het voorlopig ontwerp geeft een totaalbeeld van de openbare ruimte naar en op het plein; vanaf het Vredenburg en de Mariaplaats komt er een natuurlijke overgang van binnenstad naar Utrecht Centraal. Met dit voorlopig ontwerp wordt steeds duidelijker hoe de complexe bouwpuzzel hier gelegd gaat worden.
In de straten naar het plein toe komt meer levendigheid. Met het verdwijnen van de vele fietsen op straat komt er ruimte voor brede en groene straten; met extra ingangen op straatniveau voor de kantoren in Hoog Catharijne, ruimte voor kleinschalige winkels en horeca op straat- en pleinniveau.
De bereikbaarheid van Utrecht Centraal en Hoog Catharijne voor hulpdiensten wordt geregeld met een speciale hellingbaan. De expeditie van Utrecht Centraal verloopt via de bestaande expeditiestraten van Hoog Catharijne en gaat dan onder het stationsplein door naar het station.
In het volle Stationsgebied hangt alles met elkaar samen. Zo maakt Stationsplein oost onderdeel uit van het bestemmingsplan voor de vernieuwing van Hoog Catharijne, dat rond de zomer ter visie gaat. Stationsplein oost kan pas gebouwd worden wanneer het noordelijk Busstation en de eindhalte van de tram verplaatst zijn. Naar verwachting is na de zomer van 2012 het definitief ontwerp klaar, hierna volgt de aanbesteding, de voorbereiding op straat en vervolgens de start van de bouw volgend jaar. Het veilig laten functioneren van Utrecht Centraal en een goede toegankelijke verbinding met de binnenstad voor de vele duizenden reizigers en passanten per dag staat tijdens de bouw centraal.
Het ontwerp is tot stand gekomen in nauw overleg met vele partijen, waaronder; NS, ProRail, Corio, de rijks- en spoorbouwmeester, wijkraden Binnenstad, West en Zuidwest en belangenbehartigers als Fietsersbond, Rover en Solgu.
Reacties
De link naar de notitie gaat ook naar de besluitenhistorie volgens mij.
Yep, hier ook.
Excuus. Het is gefixt.
Telkens als ik die mooie artist impressions zie, vraag ik me toch af of er geen sprake is van een overmaat aan winkels/commerciële ruimten. Mijn verbazing werd opnieuw gewekt door de toevoeging van de commerciële plint onder de huidige Mediamarkt en de massa’s op de huidige trambaan. Iemand enig idee of de gevolgen voor de binnenstad ingeschat en ingecalculeerd zijn? Het kan toch niet zo zijn dat dit het kernwinkelgebied wordt ten koste van de historische binnenstad?
Corio is geen eigenaar van de binnenstad, maar alleen van HC. Wat er met die binnenstad gebeurt zal Corio terecht een zorg zijn. Die afweging van waar welke concentraties winkels mogen ontwikkelen blijft een taak van de gemeente. Wat men zich wel zeer sterk kan afvragen, is of de gemeente niet teveel haar oren laat hangen naar Corio… Je ziet tevens dat steeds meer detailhandel naar internet verplaatst wordt. Het zou me daarom niet verbazen wanneer zelfs zonder uitbreiding van het HC er straks overal panden leeg komen te staan.
Zo op film ziet het er misschien aardig uit, mooi zonnetje, druk met mensen. Maar denk dat er op een doordeweekse dag niks meer van overblijft, saai, leeg, veel stenen, veel schaduw. En wat is het nut van dat gigantische overkappingsding, ik denk dat het geld wel beter besteed kan worden…
Het wordt er minstens net zo druk als nu in de patatstraat, daarbij opgeteld de mensen die er fietsen stallen. Ik zou daar geen kanon afschieten en hopen niemand te raken.
Misschien zeur ik inderdaad iets te veel, het wordt in ieder geval 100x zo mooi als dat het nu is.
@mm
de massa’s op de huidige trambaan worden alleen winkels op het niveau aan het plein, de overige ruimtes worden kantoren en een hotel.
De ruimtes in de plint van HC is pure winst, hier zullen heus geen winkels in komen maar meer dienstverlening schat ik in.
Zelfs leegstaande panden zijn overigens mooier als waar we nu naar moeten kijken.
Mooi, zo’n brede open fietsenstalling, maar als het overal betaald parkeren wordt is dat dus niet mogelijk op deze manier, ook betwijfel ik of de zijgevels van Hoog Catharijne zoveel op de schop gaan als het geïnsinueerd wordt.
Ik zie verdacht weinig bussen en trams in die video.
In heet het nog “Aan de centrumkant van de nieuwe OV-terminal komt een gecombineerd bus- en tramstation.”
Heb ik iets gemist?
Busstation is wel op de plattegrond te zien, tussen nieuwe kantoren aan de zuidkant en de sporen.
In de video kun je wel een bus zien door de ramen van het fietsgebouw.
Waar is de ingang naar de noordertunnel in deze plannen??
Het tunneldeel tussen tramperron en hoek van Mediamarkt wordt gesloopt. In plaats daarvan komt er in de plint van het nieuwe gebouw Noord een trapingang, ik vermoed niet ver van de huidige trap naar het tramperron.
Het filmpje is inmiddels ter ziele.
Er is idd een nieuwe, ik zal de link opduikelen dan wel de boel downen. Dank voor het melden.
Idd te snel en te mooi filmpje. Ik ben altijd zeer geïnteresseerd in de toegang Mariaplaats-station, maar zie nu, (aan de Rabobrug vast??) een giga hoog gebouw. Nog eentje? Wat zou dat zijn? De fietsenflat is weg, dat is bekend, maar waar zijn de bussen gebleven?
Dat gebouw is Gebouw Zuid. Mogelijk wil NS dat bouwen. Nog niet zoveel van bekend. De bussen gaan goeddeels naar de westzijde. Aan de stadskant is ruimte nodig voor de tram en voor een enorme fietsenstalling en dus minder plek voor bussen.
Het valt me op de er in het filmpje enorm veel bomen staan, het lijkt wel een bos met gebouwen er tussen. Het zou mooi zijn als het ook daadwerkelijk zo groen wordt, dat compenseert de (nieuwe) beton jungle een beetje.
Zijn er eigenlijk ook plannen om de sovjetflats aan de nieuwe stadsbuitengracht te upgraden, of te wel aantrekkelijker te maken? Naar mijn bescheiden mening is het zonde als zo´n mooie locatie aan het water wordt ingenomen door inspiratieloze blokkendozen.