Verwacht morgen weer een mijlpaaltje in het stationsgebied: de gemeente brengt dan het (voorlopig) ontwerp van Stationsplein Oost naar buiten. Tot nu toe zijn daarvan alleen schetsen gemaakt door bureau Okra vanuit de functionele eisen. Maar morgen zullen we weten hoe Patatstraat 2.0 eruit gaat zien.
Stationsplein Oost is het knooppunt tussen OV-terminal en Hoog Catharijne. Maar het wordt ook een fietsenterminal: onder het plein komt het record-aantal van 12.500 stallingsplaatsen, waarmee de behoefte voor een speciale fietsenflat boven het busstation-oost vervalt.
Het plein zal worden voorzien van een enorme kap die er hoog boven lijkt te zweven. Aan de noordzijde biedt het plein toegang tot winkels, kantoren en een hotel, kortweg Gebouw Noord genoemd. Aan de zuidzijde bevinden zich taxi-plaatsen en de K&R-plekken, bereikbaar via trappen.
De noord- en zuidzijde krijgen enorme roltrappen die voetreizigers ook moeten uitnodigen andere routes te kiezen dan Hoog Catharijne. Oostelijk zie je de uitnodigende ingang van Hoog Catharijne – in de vorm van een nieuw entreegebouw – , westelijk zie je aan je linkerhand de entree van Utrecht Centraal, rechts daarvan een directe loopverbinding over de sporen naar het Jaarbeursgebied.
Het plein is kortgeleden aangewezen als een pilot voor een initiatief Duurzame Pleinen. Corio heeft toegezegd met voorstellen te komen tot groene gevels op HC. Aangezien deze niet terug te vinden zijn in de ontwerpen van Entreegebouw en Catharijneknoop, hopen we dat ze wellicht zullen verschijnen ter hoogte van plein Oost, wie weet.
Ik denk dat we morgen ook zullen weten of de bestemmingsplanprocedure van Stationsplein Oost zal worden losgekoppeld van de rest van het GiRaGoMo-blok en de Catharijneknoop. En misschien zien we iets van een onroerendgoed-ontwikkeling waar ooit de fietsenflat was gepland. Het is voor de gemeente kostbare grond dat door zijn ligging relatief simpel te vermarkten is en alle inkomsten zijn meer dan welkom.
[beeld: Okra]
Reacties
Komt er dan echt een einde aan het prachtige taxi-platform, zonde! 😉
Eindelijk meer nieuws over dit plein. Ik hoop dat het een goed plan is, want naar mijn mening is dit voor de stedenbouwkundige kwaliteit één van de drie “make or break” onderdelen van het hele project. Nummer één, de ‘kruising’ singel-HC is erg belabberd aan het worden; de allure van een hele dure duiker onder een kitscherig gebouw door ontgaat me helaas.
Hopen dat het hier wel goed gaat en we een plein krijgen waar een plein voor bedoeld is, namelijk het ontsluiten van een aantal gebouwen, niet het troosteloos aan elkaar knopen van gebouwen.
Op nummer drie zou ik overigens Smakkelaarsveld/doorgangen onder de sporenbundel zetten. Dat deel loopt wat achter, o.a. doordat de bibliotheek even in pauzestand staat, maar gaat wel heel bepalend worden bij pogingen het westen bij de stad te trekken.
Beelden zijn uit: http://www.cu2030.nl/stationsplein_oost_een_nieuw_welkom_in_utrecht