Vermarkten van een werktitel

In Nieuws door HB7 Reacties

Het in de markt zetten van het Muziekpaleis (werktitel) is begonnen. Check de tekst van Toerisme Utrecht in de doorlees: groots en intiem. Alleen, hoe gaat dat nu in zijn werk, promoten van iets dat nog geen definitieve naam heeft? Hoe bouw je aan zo’n merk?
Een week geleden hebben we bij de wethouders van cultuur en stationsgebied navraag gedaan of er al wordt nagedacht over een definitieve naam voor het Muziekpaleis (werktitel) en op welke manier men dat proces wil vormgeven. Nee, luidde het antwoord, daarvoor was het nog wat te vroeg.
Wij denken van niet. Je moet nú vaststellen hoe het gebouw gaat heten. Iedereen zit met open mond te kijken hoe het Muziekpaleis (werktitel) verrijst. Het is nu top of mind. Toerisme Utrecht bewijst de urgentie.
Voor iedereen die denkt dat de exploitatie een moeizaam verhaal wordt, lees maar eens verder. Het Muziekpaleis (werktitel) wordt met zijn capaciteit van vijf zalen, inclusief tussenliggende (horeca)ruimtes voor totaal 7500 mensen, breed weggezet. Opening begin 2014.

[quote van de leaflet van Toerisme Utrecht]

MUZIEKPALEIS VREDENBURG
Unieke concert- en evenementenlocatie
Begin 2014 opent het Muziekpaleis (huidige werktitel) zijn deuren in hartje Utrecht. Hiermee krijgt het Vredenburgplein de meest unieke concert- en evenementenlocatie van Nederland. Het Muziekpaleis is een samenwerking tussen het huidige Muziekcentrum Vredenburg, Tivoli en de (voormalige) Stichting Jazz Utrecht (SJU).

Eigen sfeer
Het Muziekpaleis bestaat uit vijf concertzalen met ieder een eigen sfeer en capaciteit, waarvan de bouw in volle gang is. Elke zaal is door een ander architectenbureau uitgewerkt. De samenwerking tussen deze architectenbureaus zorgt ervoor dat elke zaal een eigen sfeer en akoestiek krijgt. Hierdoor ontstaan vijf zalen met vijf verschillende sferen, met voor iedere smaak een passende zaal.

Inspirerend
Het gerenoveerde gebouw biedt straks een totaalbeleving aan muziek, educatie, entertainment, ontmoeting, horeca en uitgaan. De akoestiek is van wereldklasse en de flexibiliteit van de locatie groot. Gelegen naast het grootste spoorwegstation van Nederland ontstaat hiermee een inspirerende ontmoetingsplaats voor muziek en evenementen.

Ook B2B
Het Muziekpaleis is door zijn vele mogelijkheden ook een geschikte locatie voor B2B evenementen zoals een congres in de oorspronkelijke grote zaal van Vredenburg (1.717 stoelen) – ontworpen door architect Herman Hertberger – een personeelsfeest in de popzaal (2.000 personen), een kleiner congres of workshop in de kamermuziekzaal (550 stoelen) en jazzzaal (250 personen), of een modeshow, product-/autopresentatie, sit-down-dinner of feest voor zo’n 700 personen.

Kortom; de stijlvolle locatie leent zich 24 uur per dag voor de meest uiteenlopende doeleinden. Tijdens festivals en B2B events biedt het Muziekpaleis in zijn zalen en tussenliggende (horeca)ruimtes plaats aan maximaal 7.500 bezoekers. Hierdoor kunnen er gelijktijdig zowel grote en kleine evenementen (gescheiden) van elkaar plaatsvinden.

Groots en intiem
Het Muziekpaleis staat in het hart van cultuurstad Utrecht, op de resten van kasteel Vredenburg. Met een eigentijds karakter, hoogwaardige horeca en hospitality en grote terrassen aan het water van de Singel, is het Muziekpaleis een plek die groots is en intiem voelt.

Voor meer informatie kijk op: www.cu2030.nl/muziekpaleis

Reacties

  1. harrie

    Wat we al dachten, om de exploitatie rond te krijgen moet het commercieel verhuurd worden. Stond uiteraard niets over in de luchtkwaliteitsrapporten waarmee de bouwvergunning is verkregen.
    By the way Herbert, als jazzmuzikant schrijf je toch wel een beetje weinig over U-Jazz en hoe het zover heeft kunnen komen. En dat Tivoli dwars ligt mbt het betalen van een hogere huur ivm de zoveelste tegenvaller.

    1. Auteur
      HB

      Harrie, ik ben geen jazzmuzikant hoor! Ik schrijf muziek en run ZEPmusic, nu je het er toch over hebt. Ik probeer wel over de achtergronden te rapporteren maar doorgaans zit de (lokale) pers hier ijverig bovenop en kan ik er niet zoveel relevants meer aan toevoegen. Wat het commerciële verhuren betreft: dat is geen nieuws. En de milieuvergunning toont berekeningen wat de geluid- en lucht-belasting zal zijn bij volledige gelijktijdige bezetting (7000+ bezoekers, festivals e.d.). Ik geloof dat daarbij het onderscheid tussen culturele of muziekprogrammering en commerciële verhuur niet zo relevant is.

  2. harrie

    Ik had het over de luchtkwaliteitsrapporten en dus niet over geluid.
    Commerciele verhuur trekt weer extra verkeer aan waar geen rekening mee is gehouden.

    1. Auteur
      HB

      Ik refereerde aan de MER van 2008. Daarin staat 1200 evenementen en naar schatting 740 duizend bezoekers per jaar. Een maatgevende dag is een dag waarbij alles volledig bezet is en 9370 bezoekers (incl personeel) worden geteld, waarbij maximaal 7920 personen tegelijkertijd aanwezig zijn. Een maatgevende dag is niet anders bij commerciële verhuur. Overigens zijn alle bedragen schattingen. Het kan (veel) meer of minder worden. En als het muziekcentrum heel succesvol wordt zonder enige vorm van commerciële huur, levert dat ook extra (auto-)verkeer op. Op basis van ervaringscijfers Tivoli+Vredenburg+SJU rekent men in het rapport op streefgetal van 75% bezettingsgraad. Vredenburg zat altijd rond 60%, de andere twee scoorden beter. 75% is ambitieus, als je in acht neemt dat het straks vijf zalen betreft.

      1. harrie

        De gegevens uit het MER Muziekpaleis zijn vreemd genoeg niet gebruikt voor de luchtkwaliteitsberekeningen, maar het MER Stationsgebied, omgerekend naar aantal m2 vloeroppervlak. Dat kwam de gemeente nu eenmaal veel beter uit. Scheelde ruim een factor 2 in verkeersaantrekking.

      2. harrie

        Herstel: verschil is geen factor 2 maar een factor 7.

        Het MER Muziekpaleis, gedateerd 14 mei 2008, is opgesteld door Ingenieursbedrijf Aveco de Bondt en goedgekeurd door de Commissie voor de MER. In dit MER wordt op pag. 4 en pag. 67 e.v. uitgegaan van een totale verkeersgeneratie van het Muziekpaleis van 2226 autoritten per dag. Van dit aantal kan ca 40% afgetrokken worden om de toename te bepalen van het Muziekpaleis t.o.v. het oude Muziekcentrum.
        Daarmee resulteert een verkeersgeneratie van ruim 1300 motorvoertuigen per dag.

        De gemeente Utrecht heeft voor het Muziekpaleis op 17 april 2009 een nieuw luchtkwaliteitrapport opgesteld. In dit rapport wordt in het geheel niet verwezen naar het MER Muziekpaleis. In de tekst van dit luchtkwaliteitrapport wordt vermeld dat er wordt uitgegaan van een verkeersgeneratie van 320 mvt per etmaal (pag. 15). In de berekeningen zijn hiervan alleen 140 mvt terug te vinden op de Catharijnebaan en 40 op de Catharijnesingel (bijlage 1B/C/D). In feite wordt er dus uitgegaan van een toename van slechts 180 mvt etmaal.
        1300 gedeeld door 180 is dus ruim een factor 7 te weinig. En een verschil van maar liefst 1120 motorvoertuigbewegingen per etmaal die weggemoffeld zijn door onze gemeentelijke luchtkwaliteitsberekenaars.

Reageer