Broodje A?

In Nieuws door HB14 Reacties

Raar verhaal op DNU over de trappen van Rabobrug: Corio zou zich verzetten tegen trappen bij de Rabobrug en er wordt gesuggereerd dat Corio zijn zin krijgt. Dit gerucht dook eerder op in de reaguurderskolommen van DNU, maar nu is het zelfs een officieel bericht. De bron ontbreekt.

Er zijn in onze optiek twee goede redenen om aan te nemen dat wat Lukassen schrijft niet klopt. Rabobank betaalt de brug, niet Corio. Wie betaalt, bepaalt. Uiteraard staat het Corio vrij er iets van te vinden. De brug maakt geen deel uit van de afspraken tussen gemeente en Corio, vastgelegd in de bilaterale ontwikkelovereenkomst. Rabobank moest al zwaar slikken toen bekend werd dat ProRail liever geen trappen wilde omdat ze de perrons nog zullen gaan verleggen, maar dat project (DSSU – Doorstroming Station Utrecht) is voorlopig nog niet aan de orde. Maar Rabobank wil geen spelbreker zijn en het aanbod van het financieren van deze brug blijft overeind. Uiteraard is hun belang vooral gelegen in de aansluitingen op de sporen. Dat belang is natuurlijk niet opeens verdampt.

Verder zijn deze aansluitingen niet van zo groot belang voor de hoeveelheid mensen die door Hoog Catharijne gaan. Stel je komt van de Mariaplaats, dan kun je – in de nieuwe situatie – via het Stationsplein het station goed bereiken, buiten Hoog Catharijne om, dus. Omgekeerd idem dito. Daarnaast is bij slecht weer de onbeschermde Rabobrug-route niet zo aantrekkelijk. Corio heeft met het nieuwe Hoog Catharijne veel troeven in handen om de mensen te lokken. Het is maar de vraag of de OV-reizigers die de Rabobrugtrappen prefereren door hen gemist worden.

Waar Corio veel meer moeite mee heeft en vermoedelijk ook last van zal ondervinden, is de grote hoeveelheid “reizigers gerelateerde retail” die in de nieuwe OV-terminal zal neerstrijken. Dat doet echt pijn in de portemonnee en daarover voerden NS en Corio strijd bij de vaststelling van het bestemmingsplan.

Misschien zien ze niet graag een Rabobrug met trappen, maar eigenlijk denken we dat het Overtoom c.s. aan hun r**t zal roesten. Als iemand denkt dat het anders zit, reageer maar.

[update] De steen in de vijver veroorzaakt inmiddels rimpels. SP wil opheldering.

Reacties

  1. Marco Knol

    De hel; dat is zaterdagmiddag door HC lopen.

    Het zou me niets verbazen al het klopt; een verbinding tussen de sporen en de Rabobank zal inderdaad wel meevallen qua passerend aantal mensen, maar als de brug ook aanland bij Moreelsepark gaat het denk ik best een sluiproute van enige importantie worden. Wat denk je van al die mensen die naar de Jaarbeurs zijn geweest en even de stad inwillen?

    Maar wat mij betreft hoop ik in ieder geval dat ze fatsoenlijke fietsgoten aanleggen.

    1. Auteur
      HB

      Zo’n grote drukte is niet in het voordeel van HC. Niet bepaald winkelgenot.
      Wat de sluiproute die de brug biedt betreft, kan je gelijk hebben, maar dat verandert de kwestie van de trappen echter niet…

  2. René Lukassen

    U mag het een raar verhaal vinden. U mag aannemen wat u wilt. U mag zelfs – prikkelend – broodje A boven uw stukje zetten. Maar het verhaal dat ik schreef klopt. Corio lag dwars. Corio wilde geen bypass van haar winkels. De bron ontbreekt, maar daar is een goede reden voor.
    Wat u schrijft over de vrees voor NS Poort-winkels kan ik bevestigen. In de oorspronkelijke plannen wilde NS Poort dat de Rabobrug tien meter breder werd, zodat ruimte ontstond voor winkels. Huh, hoor ik u denken. Maar wat heeft NS Poort te zeggen over een brug die wordt betaald (dus bepaald, volgens u) door Rabobank?
    Net zo veel – of zo weinig, zo u wil – als Corio. Maar dat betekent niet dat genoemde partijen hun invloed niet doen gelden. En dát is het punt dat het door u becommentarieerde artikel beoogde te maken: Corio verzette zich tegen de trappen. En de raad kreeg dat nooit te horen. Niets meer, en niets minder.

    1. Auteur
      HB

      Beste René, dan zou je toch verwachten dat Corio moeite heeft met de aanleg van de gehele brug – in verband met bijvoorbeeld Jaarbeursbezoekers die nog even de binnenstad meepikken – en niet pas in beweging kwam toen er over trappen naar perrons werd gesproken?
      Nog iets anders. Je haalt de persgesprekken aan met bijvoorbeeld wethouder Janssen. Ik heb alle persgesprekken over het stationsgebied die met Janssen zijn gehouden bijgewoond, maar ik kan met niet herinneren dat over de trappen nu zo geheimzinnig is gedaan.
      Jij kent je bron natuurlijk zelf het beste en wilt hem of haar beschermen. Ik probeer via een redenatie erachter te komen of wat je bron stelt überhaupt hout snijdt. Hoewel Corio natuurlijk op alle fronten powerplay speelt, zie ik de ratio hierachter niet zo.

  3. René Lukassen

    Nogmaals. U mag verwachten wat u wil. Ik weet het niet. Ik heb het niet onderzocht.
    Het zou kunnen dat Corio moeite heeft met de aanleg van de hele brug. Maar ik beschik niet over stukken of bronnen op basis waarvan ik daarover een uitspraak kan doen. In het geval van de trappen is dat anders en kan ik dat wel.
    Ik ben nog nooit op een persgesprek over het stationsgebied geweest. Heeft wethouder Janssen daar een keer iets gezegd over het verzet van Corio tegen de trappen? Ik heb het niet terug kunnen vinden, toen ik met het artikel voor DNU bezig was. Maar misschien heb ik niet goed gezocht. De raadsleden die ik erover sprak, zeiden overigens van niets te weten.
    U zegt dat u er via een redenatie achter wilt komen of het verhaal hout snijdt. U zegt dat u de ratio niet zo ziet. U zegt dat je bij verzet tegen de trappen, verzet tegen de hele brug zou verwachten. Ziet u de ratio als dat verzet tegen de hele brug er geweest is, maar pas bij de trappen tot resultaat leidde?
    En ik zeg dus niet dat dit het geval is. Want ik heb het niet onderzocht. Ik probeer alleen bij te dragen aan uw begrip. En nee, dat bedoel ik niet flauw. Als u dat wilt, wil ik u morgen best even bellen, om iets meer te vertellen over mijn bronnen. Maar daar kan ik me hier verder echt niet over uitlaten, dat begrijpt u hoop ik wel.

    1. Auteur
      HB

      Ok, wat is je telnr? Stuur deze als je wilt naar het mailadres rechtsboven. Ik ben geïnteresseerd in alle ontwikkelingen rondom deze brug.

  4. Oscar

    Mensen, ik vind dat corio het recht mag hebben om hun protest ergens tegen in te dienen. Zo is dat nou eenmaal geregeld in dit land. Het is echter aan de beleidsbepalers om dit protest ter harten ten nemen of te negeren.

    Daarnaast vind ik de kritiek op corio op deze en andere sites vaak ook niet terecht. Corio doet er in mijn ogen veel aan om het hc te verbeteren ondanks dat dit in huidige situatie al een commercieel succes is. Ze hadden ook niets kunnen doen. Dat ze daarbij altijd door een commerciële bril blijven kijken is ook meer dan logisch, het blijft een commerciële organisatie. Ook hier geldt wederom dat de beleidsbepalers (welstand) daarin waar nodig aan de rem moet trekken. Maar mijn mening is dat corio toch veel wil verbeteren:
    – het lelijkste deel van HC (P&C) wordt geheel gesloopt en vervangen door iets veel mooiers (is een mening maar ik denk dat iedereen die wel deelt);
    – het interieur wordt naar de eisen van deze tijd geupgrate;
    – door de plintruimtes aan de buitenkant beter te benutten wordt het complex meer naar buiten gericht.

    Laten we niet vergeten dat niet het gehele HC complex van Corio is en de delen die niet aangepakt worden ook niet van Corio zijn. Dat het Vreeburg kleiner wordt is niet per definitie een slechte zaak. Nu is het vaak een kil en guur plein en de kans bestaat dat het straks knusser en gezelliger wordt, maar dit zal de tijd uitwijzen. De grote overkluizing over de nieuwe singel wordt, als ik de plannen goed begrepen heb, een binnenplein zonder winkels, dus voor corio commercieel niet eens interressant. Ik denk dat dit meer een eis van de gemeente was.

    Ik wil met mijn mening zeggen dat corio het recht heeft commercieel te denken en er andere partijen zijn die ze daarin waar nodig moeten remmen en bijsturen. De in ogen van vele meest ideale situatie van de oude stationswijk is er nou eenmaal niet meer en komt om financiële redenen, maar ook door de vele belanghebbenden in het gebied ook niet meer terug. Ik vind dat het goed doet om van gezien de huidige situatie er nog best wat moois van te maken. En laten we eerlijk zijn dat we het allemaal wel lekker vinden om op een gure winterdag overdekt onze kerstinkopen te doen.

    Van mij mag iedereen hier een andere mening over hebben en respecteer deze ook, maar ik heb hierbij mijn mening gegeven en voor degene die lijnrecht tegenover deze mening staan adviseer ik een tentje op het beursplein in A’dam 😉

    1. ill-b

      Mooi verhaal, maar meedenken en plannen van andere partijen steunen is vreemd op het kantoor van Corio. De plannen met de 10 meter bredere Rabobrug en winkels waren een geweldige optie geweest. Over multifunctioneel ruimtegebruik gesproken. Een luchtfoto van het stationsgebied laat die gigantisch grote lap ongebruikte ruimte bopven het spoor nog beter zien. Schandalig dat Corio daar zo’n groot belang in heeft. Al met mooie en enthousiaste in de plannen wordt door die club met de grond gelijk gemaakt…. Hart voor de stad, wanneer zullen ze het krijgen…?

  5. Oscar

    Misschien een beetje offtopic, maar zou die lap sporen niet beter grotendeels overdekt kunnen worden en er een stadspark bovenop bouwen. Kan Corio er een mooie krantenkiosk openen 🙂

  6. Roelof

    Goed verhaal Oscar. Ik vind dat hier de onafhankelijke status van de site in het geding komt. Bovendien als het eea niet in de boo staat zal dit dus ook nooit doorgaan. Wie betaalt, bepaalt? Dus als ik die brug betaal en commerciele units erop bouw dan zal dat er ook zo komen en de brug alleen beschikbaar stel voor inwoners van utecht zal dat ook zo gebeuren??

    1. Auteur
      HB

      Deze site is en blijft onafhankelijk. Wat is het precies waar je moeite mee hebt?
      Natuurlijk ‘bepaalt’ Rabobank niet wat er komt maar hun wensen zullen, als hoofdfinancier, zwaar wegen ten opzichte van die van Jaarbeurs, Corio, NS of VVE’s in de buurt. Denk bijvoorbeeld aan de aanlandingen.
      De hoofdkwestie is deze: heeft Corio druk uitgeoefend om de ontwikkeling van de Rabobrug te beïnvloeden, met name om de trappen naar de perrons tegen te houden. In onze optiek heeft Corio daarbij nauwelijks iets te winnen. De SP heeft inmiddels schriftelijke vragen hierover aan het college gesteld. We zullen het zien.

  7. HB2

    Natuurlijk heeft Corio iets te winnen. Al het mogelijke publiek dat niet door de Corio gangen loopt loopt niet langs hun winkelpanden.

    Minder traffic langs hun panden levert uiteindelijk minder huur op.

Laat een reactie achter op Roelof Reactie annuleren