A propos Noordgebouw. De nog steeds wat mysterieuze ontwikkeling hiervan is in de laatste raadscommissievergadering aan de orde gekomen. SLU en VVD vroegen er de wethouder naar. Deze antwoordt per brief:
De exclusieve onderhandelingen met NS Poort over de ontwikkeling van het Noordgebouw zijn beëindigd. Inmiddels is gestart met de voorbereidingen van een tender. In de loop van 2012 worden daar resultaten van verwacht.
De inpassing van de Uithoflijn heeft ook gevolgen voor het Noordgebouw. Daar wordt op dit moment nog op gestudeerd. In het kader van het voorlopig ontwerp van de Uithoflijn wordt daarover gerapporteerd.
In de presentaties van Corio duikt dit gebouw steevast op als een nieuw onderdeel van Hoog Catharijne. Daaruit concluderen we dat Corio vast voornemens is een programma aan winkelruimte in dat gebouw te huren. Een jaar geleden was er ook sprake van dat er een hotel gevestigd zou kunnen worden.
Voor wie het niet weet: het Noordgebouw zal worden gerealiseerd aan de nieuwe Stationsstraat-noord, tussen Gildenkwartier en de (verlegde) Buurtsporen en krijgt een aansluiting op Stationsplein-Oost. Het krijgt een gemengde bestemming.
Reacties
Het Noordgebouw kunnen ze beter in de prullenbak gooien. Zonder dat gebouw heb je tenminste meer uitzicht op het spoor en wordt de nieuwe Stationstraat-noord geen nauwe straat.
In het kader van “meervoudig ruimtegebruik” ben ik blij met het Noordgebouw. De enige manier om in Nederland alle gewenste functies te kunnen realiseren op dat kleine stukje grond, is door zaken te combineren.
Van mij mag een veel groter deel van het spoor overkluisd worden. Wellicht kan zo ook wat gedaan worden aan de enorme barrière werking van het sporenmassief in het Utrechtse stadshart. Een groot park wat vanuit het Smakkelaarsveld doorgroeit tot boven de sporen tussen het Centraal station, Movares en het Westplein/Lombok bijvoorbeeld. De nieuwe bibliotheek komt zo straks middenin het groen te staan. Dat lijkt me wel wat!
Het was een van de vergezichten uit de UCP-tijd… Als het dan toch geld mag kosten zou het mooiste zijn om alle sporen ondergronds te brengen. Andere steden kunnen dat wel. Ooit lukt het Utrecht ook.
Dat zou inderdaad een grote verbetering zijn.