Bestuursrapportage: 2 miljoen voor vervuiling

In Nieuws door HB4 Reacties

Hier de nieuwe bestuursrapportage. Lees hem en je bent weer helemaal bij. Een nieuwtje: de kosten voor de bodemvervuiling langs de Catharijnesingel wordt op 2 miljoen euro geschat, hoewel de discussies met Heijmans nog lopen. Na de klik een handvol waarnemingen.
Daar gaan we.

– planningen naar achteren voor: Westplein, Hoog Catharijne, OV-terminal, Stationsplein Oost en kop Jaarbeurs;
– de complexe afstemming van bouw OV-terminal en Stadskantoor heeft tot vertraging geleid;
– beetje vertraging voor: Muziekpaleis, woonwinkelgebouw, Vredenburgknoop, Stadskantoor;
– in de planningen zijn gevolgen van de a.s. vertrammingsstudie niet opgenomen, ofwel dreiging van verdere vertragingen;
– doordat veel in uitvoering is gekomen, worden planningen gedetailleerder en beter beheersbaar;
– tekort op de grondexploitatie is verminderd, maar alle planoptimalisaties zijn maximaal uitgenut, geen rek meer;
– men zoekt naar meer marktkansen, om het maximale aan inkomsten uit het stationsgebied te persen;
– men geeft aan volop in gesprek te zijn voor in totaal 120 duizend vierkante meter kantoorvolume langs de Mineurslaan, de enige partij die wordt genoemd is Rijksgebouwendienst, eigenaar van de (leegstaande) Knoopkazerne;
– dure appartementen De Vredenburg zijn verkocht, de goedkopere lopen minder goed (een 40 meter hoge overbuurman is niet zo aantrekkelijk);
– vóór 1 januari 2014 wil men een door de raad vastgestelde structuurvisie Jaarbeursgebied afronden (dat is nog bijna drie jaar vanaf nu!?);
– er komt geen ondergronds afvaltransport, wellicht later op Jaarbeursterrein;
– tegen bouwvergunning OV-terminal loopt nog een beroep door ProRail in verband met eisen aan roltrappen;
– er is veel meer asbest in de sporthal weggehaald dan verwacht, daardoor vertraging. Over meerkosten wordt niets gezegd;
– de planningen/werkzaamheden over Entreegebouw en Hoog Catharijne worden slechts summier beschreven en van een zeer royale tijdlijn voorzien, geen woord over planvorming Catharijneknoop en stadskamer;
– overbouwing van de Stationsstraat levert de gemeente 11,2 miljoen van Corio op;
– men wil maar liefst 67 appartementen bouwen aan de Oude Daalstraat, waarvoor mogelijk volwassen bomen langs de Daalsetunnel moeten wijken (dat zal verzet oproepen, in ieder geval van BU. We vinden dat de Daalsetunnel een minipark moeten worden.);
– sanering van de vervuiling langs de Catharijnesingel is mogelijk 2 miljoen euro meerwerk;
– de verwachting is dat de Westpleintunnel veel duurder zal uitpakken, door hoge eisen aan veiligheid en milieu;
– en nog veel meer…

Reacties

  1. Niek

    Zou er dan nog schot zitten in de knoopkazerne?

    Overigens valt tussen de regels door te lezen dat de plannen voor de Westpleintunnel langzaam opschuiven in de richting van een knooppunt boven de grond danwel hybride model: so far voor het Lombokplein (en de bevaarbare Leidsche Rijn?)…

    1. Auteur
      HB

      Het terrein van de knoopkazerne zal ongetwijfeld een nieuwe bestemming krijgen, kijkend naar ligging en mogelijkheden.

      Wat de tunnel betreft ben ik het met je eens. Dat ziet er slecht uit. Als er geen tunnel komt, mogen ze van mij het hele Westplein verder laten voor wat het is. De bevaarbare LR zal dan nog wel lukken dankzij een flyover die de stedelijk ruimte verder verrommelt en verlelijkt, net als de HOV-flyover ter hoogte van de Mineurslaan. Dat zijn geen dingen om naar uit te zien.

      1. Niek

        Nog een fly-over? Samen met die op het 24-oktoberplein begint het dan een beetje Bangkok van de lage landen te worden. Aan de andere kant: een tunnel bouwen lijkt tegenwoordig een garantie voor jarenlange vertragingen en mislukte projecten (A73, A2)… Ben erg benieuwd wat er uit het overleg met Lombok Centraal komt.

  2. Auteur
    HB

    Voor de volledigheid, hier een kopie van de reactie van Hendrik, op de post bestemmingsplan Entreegebouw, meer op zijn plaats bij dit topic:

    Vredenburg:
    – penthouses bovenop zijn allemaal verkocht
    – appartamenten aan de westzijde lopen erg slecht; ook omdat daar geen daglichtinval is (ze hebben dat zelfs in een studio uitgeprobeerd)
    – De hele BG en 1e verdieping worden aan Peek&Kloppenburg verhuurd. Hooguit is er nog een klein hoekje voor een klein winkeltje.
    – Ze zijn nu bezig met wapening van vloer voor de eerste laag appartementen. Is nogal een klus, omdat er van een systeem van dragende pilaren (laag -1, 0 en 1) naar dragende wanden (resterende lagen) overgeschakeld wordt.
    – Ze gaan nu eerst aan de Vredenburgpleinzijde de lucht in, de kant van Paul van Dillen volgt daarna.

    Muziekpaleis:
    – Het dak van de kelder ligt dicht, konden we al over lopen.
    – Over het bouwongeluk van een paar weken terug: ze maken gebruik van klimbekisting (niet glijbekisting zoals bij het Stadskantoor). Dat bestaat uit een binnen- en buitengedeelte. Dat binnenste gedeelte was door een technisch mankement naar beneden gekomen. Geen menselijke fout dus, naar het schijnt. Met de beste man (vrouw?) gaat het (naar omstandigheden) goed.
    – Over 1 of 2 weken gaan ze al met de staalconstructies beginnen.

    Nieuw HC:
    – Man van Corio gaf aan dat ze vooral voor twee looproutes gaan, vanwege de toegenomen hoeveelheid voetgangers. Het worden twee routes van 8meter breed. Lijkt me een redelijk verklaring, geloof niet dat ondernemens echt bang hoeven worden voor omzet. Vaak is hun vestiging in HC de best renderende van het land.
    – De souvernierjager van de twee verdwenen letters van de Gildenburgtraverse (http://www.bouwpututrecht.nl/2010/03/15/oog-atharijne-2/) blijkt Corio zelf te zijn. In een vlaag van historisch besef hebben ze die twee er af gehaald en op hun hoofdkantoor in Utrecht gestald, in afwachting van een leuke plek.
    – De donkerte onder de stadskamer heeft hun aandacht. Sowieso moet er van de Raad 250m2 glas in, maar ze kijken ook nog naar een manier om het levendiger te maken, zoals daar de rondvaartbootaanlegplek realiseren.
    – De buitenkant wordt op straatniveau toch flink verbeterd. Langs alle randen willen ze winkeltjes/kleine shops realiseren in de plint. Ruimte komt deels van magazijnen e.d., deels van de stoepen, ipv de fietsen.
    – Stadskamer en Poortgebouw zijn wat Corio betreft definitief, er lijkt geen interne discussie over te zijn.

    Singel:
    – Gemeente kijkt naar mogelijkheid om al een gedeelte van de nieuwe singel eerder af te hebben, ipv de hele singel pas over tien jaar te hebben. Zou dan gaan om het gedeelte vanaf Paardeveld tot Vredenbrugknoop (of iets verder). Die bruggen liggen er toch al snel.
    – Om de Leidse Rijn bevaaarbaar te krijgen vanaf het centrum, wordt die verbreed in de Sijpesteijntunnel. Een stukje van het voetpad wordt er af gesnoept; het fietspad blijft intact.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren