Wat je hier ziet is een impressie van een 40 meter overkapping van de Catharijnesingel, een alternatief dat is aangedragen door een groep huurders van Corio en buurman V&D. Ze propageren een vernieuwd Hoog Catharijne met één golden mile en daardoor ook een veel kleinere ‘stadskamer’. (NB, een ‘poortgebouw’ ontbreekt geheel in deze impressie.)
Naar verluidt gaat op 1 juni de bouwaanvraag voor het Entreegebouw in procedure. Dan zijn alle tekeningen in detail bekend: vijflaagse parkeergarage en een fors gebouw met winkels en woningen, dat los staat van V&D, maar wel twee loopassen zal kennen, één in het gebouw en één als overkapte straat. Als gevolg van die dubbele verbinding wordt de herstelde singel over 120 meter overkapt. We durven met een gerust hart te zeggen dat helemaal niemand, met uitzondering van Corio zelf, gelukkig is met deze oplossing. Corio is echter al jaren doof voor de kritiek op de overkluizing. Ook reageert het niet op dit alternatief, aangedragen door de winkeliers.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ook een 40 meter overkluizing, zoals uitgevoerd in de impressie, niet voor de groene verbindingslijnen of wel een doorgaande singelcontour zorgt. Dat brok beton en glas is domweg te groot, of het nu 40 of 120 meter overkapt.
We gaan een plaat van 120 meter krijgen. Tenzij de wereld op 21 oktober vergaat, natuurlijk.
We verheugen ons op de stapel zienswijzen/bezwaren op de bouwaanvraag. Of is het niet netjes om dat te bekennen… 😉
Reacties
Tja, zonder huurders geen Hoog Catharijne. Daarnaast is de huidige leegstand van winkelpanden enorm en groeit deze de komende jaren flink door naar ruim 10% van al het winkeloppervlak, ook in Utrecht. Bedrijven als Corio denken al jaren dat dit alleen niet voor hunzelf geld. De eigen nering zit toch veel beter doordacht in elkaar? Deze foutieve redenatie maakt ook dat tot op heden veel vastgoedontwikkelaars gefeliciteerd zijn met nieuwgebouwde, maar onverhuurbare kantoren.
Dat dit alles ten koste gaat van de kwaliteit van de openbare ruimte, ach, dat is in het spel van het grote geld nooit van belang geweest. En gemeenten, die doen hier leuk in mee. Grote jongens als Corio brengen via leges veel geld in het laatje.. en de leegstand? Ach, dan hebben we straks ook nog iets om over te discussiëren. Niemand berooft zichzelf immers van zijn eigen brood.
R (woont/werkt in Utrecht)
Alles wat ik op die mooie impressies denk te zien zijn leegstaande winkelpanden en kantoorruimte. Of kijk ik dan niet goed? En wie heeft er trouwens bedacht dat overdekt winkelen zo fijn is?
Tot zover mijn gebrompot. Ik zie deze constructie wel als een mooie tussenstap naar een mooie openluchtpromenade over de nieuwe singel, als een moderne variant op bruggen als de St. Servaasbrug in Maastricht.
Nu we het er toch over hebben, zijn er al bestaande impressies van een niet overkapte verbinding over de singel? Het is rijkelijk laat, maar misschien valt het de direct betrokkenen nog aan hun verstand te brengen er iets beters van te maken.
Ze hadden de groene lijn ook als volgt kunnen doorzetten: een looproute voor de treinpassagiers en het algemene winkelend publiek onder de singel door. De singel dusdanig overkappen opdat deze door het gebouw heen stroomt: denk aan een breed aquaduct over de grote massa voetgangers heen. Aan beide zijden van dit aquaduct liggen kleine pleintjes, verbonden via paden met de onderdoorgaande looproute. Een tweetal bruggen in de stijl van de Vredenburgknoop lopen over de singel heen en verbinden zo beide pleintjes. Aan de pleintjes kan horeca zitten. Ook verbinden deze pleintjes de singelkaden aan beide zijden van de overkapping.
De grote massa loopt onder het water door terwijl rond de overdekte singel zo een rustige stadskamer ontstaat. De pleintjes, het water en de bruggen vormen binnen de heldere overkapte ruimte een mooie locatie voor een concert op/naast het water. Denk aan een orkest op ponton en het publiek in 360 graden er om heen.
Een winkelroute, rust middenin de drukte, een zichtbaar doorlopende singel en een mooi openbaar gebied zijn zo alsnog prima te combineren.
Onder het water door is een nogal extreme oplossing! Eventuele meervoudige oversteken hadden ook compacter en helemaal in glas kunnen worden uitgevoerd, als fly-overs. Voorbeelden daarvan zijn er genoeg. Maar dit soort schetsen zijn er eigenlijk nooit gemaakt, althans ik ken ze niet.
Onder het water door zou zo maar kunnen hoor. Er komen immmers heel wat parkeerlagen onder de singel. Maar niet handig voor shoppers nee 🙂
Toch een mooiere impressie dan de huidige plannen.
Als men vindt dat de huidige plannen slecht zijn en er daarom een alternatief moet komen verwacht ik wel dat het gepresenteerde alternatief flink anders en op alle punten van kritiek beter is. Helaas staat ook hier aan beide oevers van het water een gebouw de straat – en dus ook het zicht langs de Catharijnesingel – te blokkeren. Die cityroom heb ik nooit een belangwekkende toevoeging aan het programma gevonden. Doe het dan drastisch anders: je zou bijvoorbeeld de huidige Radboudtraverse kunnen ombouwen tot een architectonisch statement. Bijvoorbeeld een eigentijdse variant van de Ponte Vecchio in Florence. Toegegeven, vanuit HC gezien ben je dan niet dicht bij het water, maar vanuit de stad gezien wordt het zicht langs de singel nauwelijks gehinderd.
Hoe groot is de kans dat de huidige plannen nog worden aangepast/verbeterd?
^^^Bijna nul.
Ze zouden gewoon de stadskamer in de prullenbak moeten gooien en er gewoon een subtiele brug moeten bouwen (daarmee splits je ook HC mee). Maar ach plannen wijzigen zit er helaas niet meer in!