Stadskantoor en meer

In Nieuws door HB4 Reacties

In het kort een paar opvallende zaken van de schouw van gisteravond. De bouwmanager van het Stadskantoor, dat onder regie van NS Poort wordt gebouwd, heeft uitgebreid uitgelegd hoe dat in zijn werk zal gaan. De getoonde schema’s komen grotendeels overeen met de bouwfasering, die maart jl door Boele & Van Eesteren en G&S Bouw (bouwcombinatie SKU) is gepubliceerd. In juli ontvangt BU een geactualiseerde versie, zo is door NS toegezegd.

De bouwlogistiek van het project zal kritisch zijn. Er worden enorme hoeveelheden beton en staal aangevoerd, langs Jaarbeursplein, langs de Engelse Pub naar Mineurslaan en vervolgens het terrein op. Sommige constructiedelen, zoals pijpen en liggers, zullen zeer lang zijn en begeleid worden vervoerd.
De zogenaamde kernen van het gebouw (waarin liften, trappen en toiletten komen) zullen met glijbekisting worden gemaakt. Het werk daaraan begint deze zomer en zal in oktober voltooid zijn.

Een bijzonder kenmerk van deze bouwwijze is dat het volcontinu gebeurt, dus ook ’s nachts en in het weekend. Hiervoor heeft de aannemer van de gemeente zojuist ontheffing gekregen. Los van deze weekendvrijstelling voor het storten van de kernen is er voor de gehele bouwtijd een vrijstelling van 00.00 tot 23.00 uur op werkdagen. (Alle details hier.) Met omwonenden wordt nu in overleg getreden over de uitwerking ervan, opdat de verstoring van de nachtrust minimaal is.

Dat die nachtrust regelmatig wordt verstoord blijkt uit incidenten die vooral door de slopende onderaannemers worden veroorzaakt. Deze trekken zich weinig aan van de regels. Erik Suik van POS heeft daarom geadviseerd bij ernstige geluidsoverlast direct de politie te bellen. Ook meldde hij dat de gemeente overweegt boetes uit te delen aan aannemers actief bij de Catharijnesingel, die soms voor zeven uur ’s ochtends de machinerie in werking zetten.

De bouwplaats van het stadskantoor krijgt twee kranen, waarvan de hoogste 110 meter telt. Deze zullen in juli worden opgebouwd. De huidige planning gaat uit van wind/waterdicht in oktober 2012. Dat is zeer snel. De gevel is opgebouwd met een groot aantal kunststof elementen, waarin het glas al is opgenomen. Dit is voor Nederland redelijk uniek. In april 2013 zal het dak van de OV-terminal worden gebouwd onder de zuidtoren en oplevering is begin 2014.

Nog een opmerkelijke mededeling. De parkeergarage op het Jaarbeursplein zal spoedig worden gesloopt om plaats te maken voor een tijdelijke tramhalte. Er wordt nu bekeken of er op die plaats een tijdelijke kleine parkeergarage kan worden gebouwd voor onder andere de gasten van NH Hoteles. Dit is om de tijd te overbruggen totdat de garage onder het plein klaar is.

[edit:] Hier het officiële verslag.

 

Reacties

  1. Hendrik

    Bizar snel dat bouwtempo. Ook als je de kernen vergelijkt met die van het muziekpaleis: die worden minder hoog, maar zijn later klaar (en er is al eerder aan begonnen).

    1. Auteur
      HB

      Kernen v h Muziekpaleis zullen deze zomer op hoogte zijn, of bedoel je iets anders? Ze gaan in tempo van 1 laag per 2 weken.

  2. Hendrik

    Ah oke. Maar toch worden ze bij het Stadskantoor sneller gebouwd, is mijn gevoel. Wellicht dat de kernen meer standaard zijn dan die van het Muziekpaleis, met al die uitsteeksels. Dat moet een ingewikkelde klus voor de glijbekisting zijn.

Reageer