Zo, de kogel is door de kerk. Geen vragen en discussie meer nodig in de raadscommissie. Blijkbaar is er een potje gevonden. De gemeente laat zojuist weten dat is besloten een deel van monumentale negentiende-eeuwse perronkap van het oude centraal station naar Leidsche Rijn te transplanteren. Het komt op het dak van de A2, in drie delen, naast elkaar. Cultuurhistorisch allemaal niet zo verantwoord, maar het alternatief was enkele reis Tata Steel (alleen die naam al). Want hoewel monumentaal, het heeft – in dé spoorstad van NL – niet de officiële status van monument.
Eerder was er sprake van dat een deel van de oude kappen zou worden gebruikt in het stationsgebied zelf, bijvoorbeeld op het oostelijke verhoogde stationsplein. Dat plan lijkt nu van tafel te zijn.
Persbericht:
[einde citaat]Monumentale perronkap van Utrecht CS gaat naar Leidsche Rijn Centrum
De gemeente Utrecht heeft voor het laatste deel van de monumentale perronkap van Utrecht CS een nieuwe plek gevonden: het toekomstige Leidsche Rijn Centrum. Daar gaat de perronkap deel uitmaken van het Cultuurplein op het dak van de A2. Het krijgt een nieuwe functie, bijvoorbeeld als markthal of als locatie voor openlucht muziek- en theatervoorstellingen. Zo komt, net als de Jeremiebrug, opnieuw Utrechts bouwhistorisch erfgoed tot zijn recht in het nieuwe stadsdeel. Andere delen van de perronkap hadden al eerder een nieuwe bestemming gevonden in het Utrechtse Spoorwegmuseum en het Stoommuseum in Goes.
De zuidelijke perronkap van spoor 7 en 8 op Utrecht Centraal Station meet circa 110 x 9 meter. De demontage is in de eerste helft van mei 2011 afgerond. Na het noodzakelijke conserveringswerk wordt de constructie weer opgebouwd in Leidsche Rijn Centrum. Door de onderdelen niet achter elkaar, maar naast elkaar op te bouwen, wordt een overkapping van circa 30 x 35 meter gerealiseerd.
Het Cultuurplein in Leidsche Rijn Centrum gaat grenzen aan het kernwinkelgebied, de Schouwburg XL, een bioscoopcomplex en andere gebouwen voor vrijetijdsbesteding.
Reacties
Geweldig plan!!! Hoop al jaren op een markhal in deze vorm, en nu dus dit initiatief.
GroenLinks is uiteraard zeer verheugd over deze positieve beslissing van het college. Maar we hebben de wethouder inmiddels nog wel wat (oude)vragen gesteld.
1. wie is / was nu eigenaar van die kappen;
2. hoeveel strekkende meters waren er voor aanvang van de werkzaamheden aan de nieuwe perrons t.b.v. de Terminal nog aanwezig;
3. hoeveel meters zijn er naar welke andere bestemmingen gegaan; onder wiens verantwoordelijkheid; zijn die verkocht? Wie heeft er aan verdiend?
4. hoeveel meters zijn er “verdwenen” , waaronder vernietigd, aan handelaren verkocht als schroot…?
5. hoeveel meters zijn er nog in depot (en waar); wat gaat daarmee gebeuren?
6. Ziet het college in overleg met NS kansen om deze te behouden/herbestemmen via mogelijke particuliere initiatieven, dan wel (erfgoed) subsidies?
7. wat kost de aankoop van de 110 meter en welke kosten zijn er verder nog voor transport, opslag en restauratie nodig? Hoe staat dat in verhouding tot de eerder geraamde 75.000 Euro.
Bedankt Chiel, heel concrete vragen. Als je ziet hoeveel meters kap al zonder enige zorg en plichtpleging is afgevoerd, kun je je inderdaad afvragen hoeveel daarvan direct door Strukton aan de oudijzerboer is doorverkocht voor 20/30 ct/kilo. Ze zijn ook niet gek. ‘Afval’ is business.
Goh Utrecht gaat opeens wel heel er goed met zijn “erfgoed” om.
Kan natuurlijk altijd beter maar is in elk geval een stap in de goede richting.
Ben wel benieuwd naar de definitieve inrichting van LR Centrum met de perronkappen.
Al onze mooie dingen worden naar het troosteloze leidsche rijn getransporteerd 🙁