‘Gebroken beloftes’

In Nieuws door HB4 Reacties

We willen nog wel inhoudelijk ingaan op de film van Ad van der Stok over de stationsgebiedplannen, maar het ontbreekt ons tot nu toe aan tijd. Wat wel kan is even linken naar de doorgaande discussie en aandacht op Sargasso. Nu een interview met Tejo Spit. Eerder mocht Vincent van Rossem er zich over uitspreken. We zien een voor ons bekende discussie langstrekken, maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant. En hulde dat Sargasso het onderwerp zo bij de kop pakt.

Reacties

  1. Jan

    Ik vind het zo naief als wordt gekeken naar hoe het vroeger was.

    HC verdient inderdaad geen schoonheidsprijs, maar het is maar een super klein stukje van het Utrechtse centrum. Utrecht is niet meer de stad van 50 jaar geleden, Utrecht is 100 keer zo groot. Hoe wil je alle personen van het station naar de binnenstad krijgen dmv een gelijkvloerse kruising met de weg? Meerdere niveau’s zijn nodig met de grote intensiteit van kruisende stromen van personen!

    En ik waardeer ook de winkel die op HC zitten, lekker naar de mediamarkt in Utrecht ipv dat ik helemaal naar The Wall moet rijden. Hetzelfde geldt voor alle andere faciliteiten.

    De grote nadelen van HC zijn dat het er van buiten erg lelijk uitziet en dat de begane grond een ‘onderwereld’ is (erg negatieve toon, je kan er gewoon veilig lopen; het ziet er alleen niet heel mooi uit). Deze zaken kunnen prima worden aangepakt door HC op te knappen, niet door het weg te halen. Het gebouw van ProRail is ook een pracht om naar te kijken, als HC een mooi uiterlijk krijgt staat het prima waar het staat!

    De jaren 50 komt nooit meer terug, gelukkig!

  2. William

    De uiteenzetting in het filmpje is wel erg makkelijk.

    Even wat pluspunten van de huidige plannen:
    – het oude Vredenburgplein was vorm- en sfeerloos. Met de nieuwe bebouwing eromheen krijg je juist een echt ‘vierkant’plein dat volgens mij meer sfeer kan krijgen zoals nu ook kleinere pleinen dat hebben in bijv. madrid of rome. Dat het schaduwtechnisch allemaal even niet uitkomt is even niet anders. Het argument dat het bij markt erg vol is, slaat natuurlijk nergens op. Alsof dat nu niet het geval is…

    – HC is 1 v/d meest succesvolle winkelcentral van NL. Of je het nu mooi vindt of niet. Dit komt natuurlijk niet omdat het een belevenis is, maar omdat het een commerciele slurf is van CS naar binnenstad.
    Vanuit commercieel oogpunt is het logisch om dat niet te veranderen.

    – wel eens bij stilgestaan dat je in de HC winkelstraat altijd droog loopt en dat er geen fietsen in de weg liggen en geen lossende vrachtwagens aanwezig zijn?

    – de gemeente utrecht wil vasthouden aan een max. bouwhoogte afgestemd op de Dom. Logisch dat je als projectontwikkelaar dan gedwongen bent om in de breedte je panden te ontwikkelen en dus bebouwing krijgt a la HC.

    – de onderwereld (door de terminologie zet je dit gebied bij voorbaat al 5-0 achter….) kan idd wel aangekleed worden zodat er een ander gevoel ontstaat. Het is ook bestempeld als transit area en niet als verblijfsruimte dus ik zie het probleem niet zo.

    – alle op maaiveld brengen is misschien leuk maar beetje onrealistisch. Zowel qua kosten als qua bouwfasering om het uit te voeren…

    – dat het CS niet in het zicht ligt lijkt me een beetje de retoriek van een droombeeld dat in praktische zin weinig effect heeft. In hoeveel steden zie je nu het station vanuit een groot gedeelte v/d stad?! Wel ’s in Den Haag, Breda of Eindhoven geweest? Je loopt de hoek om en van het station zie je niks meer… Het is leuk als het station prominent aanwezig is met een leuk voorplein. Maar het afwezig zijn daarvan lijkt me geen groot gemis in praktische zin…

  3. Anne

    @William: Ik vind je vooral in beperkingen denken ipv in mogelijkheden. De gemeente A’dam heeft jarenlang om vnl. praktische redenen de verhuizing van het Bimhuis naar het IJ tegengehouden. Gelukig heeft de initiatiefnemer jarenlang vastgehouen aan een visie, anders was het er nooit gekomen. Nu is de gemeente maar wat blij en kan het Bimhuis eigenlijk niet meer op een andere plek gedacht worden.

    Wat ik wil zeggen is dat Utrecht met het stationsgebied een plek heeft waar het grootse projecten met allure zou kunnen realiseren. De stad maakt een gouden tijd door. Visieloos opknappen en groter maken wat er nu is, kan nauwelijks vooruitgang genoemd worden. Slechts een tijdelijke, economische.

  4. William

    @ Anne, ik snap je punt. Ik denk alleen niet in beperkingen. Ik denk alleen in een uitwerking volgens de visie van de beleidsmakers. En hoewel het niet mijn visie zou zijn, is het denk ik ook wel ’s wat om te overdenken dat ‘commercieel uitbuiten’ ook een visie kan zijn. Met dat in het achterhoofd is HC weer niet zo slecht om de door mij genoemde argumenten.

    Niettemin vind ik het – als architectuur geinteresseerde – ook wel een gedrocht van een gebouw 🙂

Reageer