Berichten

In Nieuws door HB6 Reacties

Nog een paar berichten, niet al te belangrijk, maar mogelijk interessant voor mensen die alles op de voet volgen.

Er is op 8 febr. een bouwvergunning afgegeven voor de ‘vernieuwing en verbreding’ van spoor 1 en 2, de buurtsporen.

Op 1 febr. is  vergunning afgegeven voor de bouw van een tijdelijk chauffeursverblijf op het Stationsplein. Het oude staat al een tijdje leeg en de boel ligt er verwaarloosd bij. Wat ons betreft kan de sloop aan die zijde niet snel genoeg beginnen. Wat een achenebbisj daar.

Een zogenaamde omgevingsvergunning is binnengekomen voor de bouw van twee tijdelijke loopbordessen langs de Mineurslaan voor de duur van twee jaar. Vermoedelijk is dit in relatie tot sloop van de sporthal en omleiding van de voetgangersstroom.

Ook maakt de gemeente bekend een grondonteigening voor te bereiden. Voor zover we weten is dat de eerste keer dat tot dit wapen wordt gewend om stationsgebiedplannen voor elkaar te krijgen. Het gaat om een parkeerterrein vlakbij Mineurslaan 20 (TNT gebouw), bij elkaar 1200 m2. De Van Zijstweg wordt daar doorgetrokken in verband met aanleg van een HOV-baan. De bussen steken dan de Croeselaan over en gaan achter de Rabobank langs, naar de nieuwe busterminal-west in de OV-terminal. Maar om dat te kunnen moet er dus eerst dat lapje grond worden aangekocht.

Als we de notulen van de gemeenteraad van 20 januari jl goed begrijpen, is dat stuk grond door NS in erfpacht gegeven aan een buitenlandse onroerendgoed-exploitant die niet op signalen van de gemeente reageert. In de Raad is bij enkele partijen weerzin tegen de inzet van het zware middel van onteigening. Nu is dus besloten tot ‘tervisielegging van het onteigeningsvoornemen’ van de gemeente. De unterlagen liggen in de Neudeflat en bij Stadsontwikkeling aan de Ravellaan.

Reacties

  1. Apostle

    “In de Raad is bij enkele partijen weerzin tegen de inzet van het zware middel van onteigening. ”

    Niet zo raar dat alles zo langzaam verloopt als de partijen het belang van het stationsgebied zo slecht zien! Wat een houding! Schandalig!

    1. Auteur
      HB

      Ik denk overigens niet dat ze het belang onderschatten. Maar als de gemeente hier slordig mee omgaat kan het in rechtszaken uitmonden en die vertragen nog meer. Hier kan een OG-partij achterzitten die ver durft te gaan om het onderste uit de kan te halen. Als ze geen binding hebben met de stad zal het hen verder aan de reet roesten hoeveel last we er hier van hebben.

    2. Erik

      De huidige manier kost veel tijd, maar vergis je ook niet in de hoeveelheid tijd die een onteigeningsprocedure uiteindelijk kost; met zo’n proces ben je al gauw een aantal jaren bezig. Denk dat dát dan ook wel degelijk heeft meegespeeld bij de weerzin tegen onteigening.

  2. Mark

    Misschien off-topic, maar heet iemand een idee wat er gaat gebeuren met het voormalige Shell tankstation op Croeselaan? Is dit gedeelte van de Croeselaan nog onderdeel van “CU2030”? Ik begreep dat NS vastgoed het contract met Shell heeft opgezegd.
    Is iemand op de hoogte van de plannen van de NS vastgoed? Het hele parkje + tankstation schijnt nog steeds toe te behoren aan NS vastgoed (voormalige spoor naar veilinghaven).
    Grt buurtbewoner

    1. Auteur
      HB

      Het Rabobankterrein hoort niet bij plangebied stationsgebied, wel een stuk Croeselaan tot aan de kruising Van Zijstweg. Het doortrekken van de Van Zijstweg is een onderdeel van de HOV-toegang tot de nieuwe westelijke busterminal, daarmee dus ook een onderdeel van het grote plan. Wat je nu noemt valt er buiten. Maar misschien is er een lezer die er iets over kan vertellen.

Reageer